AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.199

bränsleförbrukning hos turbobilar

Ac
383
Acous
e21 318i -82
En sugmotor och en turbomotor med samma storlek, är det nagan skillnad i bränsleförbrukning? Borde inte vara det, eller?

Sen undrar jag detta ocksa: en lika stor bensinmotor som en diesel, hur stor skillnad är det i prestanda? och i bränsleförbrukning?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Acous: finns väl inga exakta svar då det är många saker som påverkar men ett exempel är ju att ta Volvo 2,4-liters 5:a som finns i tre utföranden och bl a sitter i V70 fram tills för något år sedan.

Sugmotor:
140 hk - 0,89l/mil blandad körning
170 hk - 0,91l/mil blandad körning
Turbo:
200 hk - 0,93l/mil blandad körning

Kör du riktigt aktivt så kommer nog den sistnämda att få en märkbart högre förbrukning.

___
//Ulf
Det är ju bara att börja jämföra marknaden, alla bilar som har samma cc och med/utan turbo, och samma sak med diesel/bensin. Men glöm inte väga in tjänstevikten på bilarna, så det blir rättvist.
Ac
383
Acous
e21 318i -82
graFFe: jag är lite lat, lättare att fraga kunnigt folk här :-) men jag ska undersöka saken sa klart

enligt programmer verkar turbo dra mer. Jag far inte riktigt ihop det; med turbo sa "trycker" man väl bara in mer luft i förbränningsutrymmet i motorn, mängden bensin är väl densamma?
maste hitta lite litteratur om motorer...
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Turbon jobbar ju utifrån trycket från avgaserna. Så man behöver oftast gasa mer med en sugmotor för att få ut samma effekt under acclerationsmomenten. Men under körning på kontinuerlig hastighet bör det inte bli någon skillnad mellan sugmotor och turbomotor.
Ac
383
Acous
e21 318i -82
aha, ok, det verkar logiskt, da borde en kompressor vara bra
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Acous, en turbo trycker in mer luft ja, men för att få det att stämma sprutar insprutningen också in mer soppa.
Vid jämn fart är skillnaden i allmänhet ytterst liten. De skillnader som finns är troligen orsakade av andra omständigheter som följer med turbon, än själva turbon i sig. Exemeplvis kan kompressionsförhållandet ha gjorts lägre på en turbomotor, för att undvika skadliga detonationer. I så fall blir verkningsgraden lägre för turbomotorn vid dellast. I en del fall har man använt extra fet bränsleblandning på turbomotorer, för att få en kylande effekt, vilket drivit upp förbrukningen.
Denna typ av åtgärder brukar dock mest förekomma vid höga trimningsgrader, troligen inte på en lättrycksturbo som Volvos 200 hk variant.
Å andra sidan kan man i en del fall ha använt snällare kamaxlar på en turbomotor (eftersom man får ut tillräcklig effekt ändå), vilket kan ha gynnsam inverkan på bränsleförbrukningen.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Acous: jag är absolut ingen expert inom detta område ;) Att den enda skillnaden är att mer luft tryckas in i motorn har jag svårt att tro. Ofta så har en bilar med och utan turbo olika kompressionsförhållande, olika programvara och självklart olika effektuttag. En turbo är ju inte "gratis" effekt även om man på sätt och vis kan kalla den billig effekt.

Gasar man på med en turbobil så kan man få dom att dra lite bensin men förhållande till den extra effekt dom ger så känns det som billiga hästkrafter.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nockenwelle var snabbare och mer detaljerad :)

___
//Ulf
Ac
383
Acous
e21 318i -82
jag far tacka för ett mycket fint svar. Du är visst en expert! :-)
jag undrar bara hur en fetare bensinblandning har en kylande effekt?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Komprimerad luft = Värme

Turbo = mer komprimerad luft = varmare Värme =)

Mvh
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Laddar turbon 1 bar så kan man säga att befintliga motor volymen fördubblas vid det tilfället.

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Orsaken till den fetare blandningens kylande verkan vet jag inte, men jag skulle gissa på följande vis:
Som nämnts av rob_t_j72 blir luft/bränsleblandningen i cylindrarna varmare under kompressionsfasen. Finns då en större mängd bensin i vätskefas i bränsle/luftblandningen kommer denna att absorbera en större del av den värme som skapas i samband med kompressionen. Temperaturen hos bränsle/luftblandningen borde därmed bli lägre, vilket minskar risken för skadliga detonationer.
Det handlar således inte om en allmän kylning av motorn, utan om att lokalt få ner temperaturen i ett visst skede.
Detta är inget som blir aktuellt vid normal körning, där motorn kanske jobbar på måttliga varvtal och med halvgas eller mindre. En modern motorstyrning har inga problem att variera blandningsförhålladet mellan luft och bensin beroende på gaspådrag och varvtal. Om en motor beter sig på detta sätt inverkar det bara på bränsleförbrukningen under hård körning.
Detta är min gissning, men här på forumet finns det säkert de som kan turbomotorer bättre än jag.
Arnold Braunschweiger
Har ingen erfarenhet av BMW annat än att jag hänger här varje dag och lusläser forumet :). Gillar bilar och motorer.

För tillfället har jag en Volvo S40 T4 -03 och den har jag kostat på lite lätt mappning så det är ca 245hk/365nm i den.
Lite för mycket vrid om ni frågar mig eftersom det är mycket lätt att spinna loss på trean/fyran om man inte passar sig. Speciellt när det är blött ute :-/.

Men angående bränsleförbrukningen; jag hade en S40 T4 -98 tidigare och den årsmodellen var inte vidare bra. . . drog mellan 0.9-1.0 liter milen.
Mer om man gasade mycket.

Den jag har nu har jag vid fiskörning haft som lägst 0.66 till och från jobbet (12 mil varav 6 mil motorväg).
Fastän jag har tokkört en vecka så kommer jag inte över 0.85 l/m och det antar jag beror på mappningen hos Autotech (en bra trimfirma i Trollhättan för Volvo och SAAB).

Kör på 98 oktan och tanken rymmer 60 liter.
Som mest har jag kommit 74.2 mil på en tank.

Mvh

Arnold
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Man ska kanske inte jämföra två motorer med samma storlek(volym) utan två motorer med samma hk/vrid om man tittar på turbo/icke turbo.

Turbon stora fördel är ju just att man kan höja effekten i en given motorvolym, då kan man ju spara vikt,utrymme,friktion osv, eftersom man klarar sig med en mycket mindre motor för samma effekt.

Alla saker som bidrar till ökad "andning" hos motorn är ju bra, vanos, valvetronic,kompressor,turbo osv

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.