AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.105

Skillnader mella 520ia 92-93

Sida 1 av 2
Hej ny på forumet..
Funderar på att köpa en 520ia 1992 eller 1993 helt ny på BMW
Hur stora är skillnaderna mellan dom två förutom att -93an har vanos. Vad tycker ni som har eller har haft någon av dessa bilar era erfarenheter skulle hjälpa mitt val..
Tack på förhand

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
det är nog ingen större skillnad utom VANOS och ytter backspeglarna.
Jag hade gått efter skick, men helst med VANOS.

520 är en trött bil, lite för trött för en automatlåda.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Hur menar du trött är det bättre med en manuel ????
har gått igenom tidigare beg guiden men vill veta just sådanna synpunkter av ni som har just den bilen

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Läs begagnatguiden! är min signatur som kommer längst ner på alla min inlägg. Det var inte menat som en direkt uppmaning till dig i detta fallet. :-)

Men när jag var på jakt efter en 525:a så provade jag så väl manuella som automatväxlade 525:or, och jag upplevde prestandaskillnaden som rätt stor.

520 är redan något undermotoriserad i förhållande till sin vikt och kaross. En automat växlad 520 är väl inget som utlöser något jubel hos mig i alla fall.

Mitt tips är att om du ska köpa en automtväxlad 5-serie så satsa helst på en 525 eller snabbare.

står dock valet enbart mellan de vagnar som du beskriver i ditt första inlägg så har ju 93:an ett stort försprång i form av VANOS vilket ger bättre vridmoment på låga varv, gör att motorn inte känns lika svag.

Men som vanligt med begagnade bilar, så finns det andra faktorer än bara modeller och motortyp som inverkar, som t.ex. skick, utrustning, dokumentation, miltal osv.

Så vilken bil du än väljer så ta god tid på dig, provkör många olika exemplar och helst modeller, så märker du vilken som passar dig bäst.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Har haft 525, har nu 520. Den är INTE trött, inte så trött som alla påstår i.a.f. Tycker det är en trevlig motor. Visst var 525:orna ballare, o visst var de piggare o kanske t.o.m. snålare i o över 120 men 520:n vinner vad gäller ekonomi. Man får varva den lite bara... Vet inget om aut. dock, kör bara man.

Kan dock tilläggas att 523/528 satsar jag på nästa gång, enbart för att jag kör mest landsväg.

Den nya kärleken: Länk
Ulke
Får nog hålla med Mugge lite här, har haft ett par 520 och 525 inne i cirkulation de senaste åren i bilskaran (bilhandlare) och det som en 525 är dyrare i drift/service är nog marginellt i direkt jämförelse med den harmoni som denna motor ger i E34 karossen......

Är du inte helt fastlåst vid just dessa 2, så rekommenderar jag starkt att du tar ett kliv direkt in på en 525iA om du skall ha Automatlda....jag tror att du i och med detta val på ett mer övertygande sätt hamnar här hos oss i "Bmw-fiskdammen" än att köpa en 520iA och dingla med kroken i ryggfenan.....

mvh Ulke
Hej ska åka och provköra nästa vecka 520 och 525. Det låter som att det är en 525 som jag är ute efter. ska tag med mig alla frågor till de stackarna som har bilarna men det finns få bilar i stockholm dock...annars får man åka runt landet lite.......

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
"Funderar på att köpa en 520ia 1992 eller 1993 helt ny på BMW"

???

Min Bil - Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Keny menar att han är helt ny på BMW, inte att han ska köpa en fabriksny 520 - 93.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Sant

missade punkten...Det blev en ända lång mening
En fråga till?? 525ia touring och sedan, säg en 93a slits dom på samma sätt.
På beg guiden står det ganska allmänt. Har dom samma bensin förbrukning

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
förbrukningsskillnaden är nog rätt marginell.

Det är ingen större skillnad på slitaget heller, det är mest kabelstammen till bagageluckan som kombin är ensam om att drabbas av.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Jag hade nog haft en 525i T. om det inte vore för att försäkringspremien var rätt saftig på 525. över 12" om året. Med full allt och boende i Mölndal utanför Götet. 520i T ligger runt 7"-8"skr. Men jag tycker nog att dom 150pållarna lubbar ganska bra dock är den lågt utväxlad, och lite hög i varven när det blir landsväg, där tror jag 525 är bättre. Men detta är väl ett Touring problem? Det är annan utväxling på sedanmodellen.(tror jag).

Det skiljer 2sek 0-100.... men det är ju inga räserbilar så det känns som det kvittar. jag menar om det är 0-100 på 9 eller 11 sek det är ju än då inte snabbt för att vara spännande.
Helga
"Det skiljer 2sek 0-100.... men det är ju inga räserbilar så det känns som det kvittar. jag menar om det är 0-100 på 9 eller 11 sek det är ju än då inte snabbt för att vara spännande."

Så säger bara en som har 520.......... :-=)

//Helga
Ulke
Bornius

0-100 kan man leva med att det skiljer 2 sekunder på, det är inget viktigt register då man vid en acceleration 0-100 drar bilen på de lägre växlarna 1-2 alt. 1,2,3....men det är sedan skillnaden kommer och den extra cylindervolymen o bottendraget gör sig gällande.

Exempelvis om du ligger på landsväg och skall göra en omkörning med lite folk i bilen alternativt lite last, då får du på 520 gå ner på trean för att få någon fart på den, i en 525 har du i princip samma acceleration på fjärde växeln, och du klarar dig fint utan att växla ned överhuvud taget....

Detta i sig medför även att bensinförbrukningen vid las kommer att bli lika hög eller högre på en 520 som en 525, trots den större cylindervolymen....

mvh Ulke
Ulke: Ja, du har väl en poäng där.... Jag brukar dock gör mina omkörningar så säkra att det skulle gå att göra den med en Fiat127. (därvid påstår jag INTE att du gör osäkra omkörningar.)
Men det händer ju att man växlar ner det är sant. Men det hade jag nog gjort om jag hade en 525 530 535 540 oxå. hehe

PeterB
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hur du än vrider och vänder på det så är det stor skillnad mellan 520 och 525, skillnaden kan se liten ut på papper, men i verkligheten är den som lägst påtaglig.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Ulke
Bornius

Det gör jag med......gillar knuffen man får av vinkelåttan då den växlar ner.....ibland blir dock omkörningarna inte så säkra, men då är det ju åt andra hållet :o)

//Ulke
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Mugge: har du haft nån 520? (helst med vanos) inte enl. din profil i.a.f. då kan du knappast uttala dig om de, en provkörning räcker inte...

Jag har haft 525, 2 st., o visst, den stora skillnaden i styrka är just i omkörningar o pådrag vid 70 o uppåt i 3,4,5:an, där är helt klart de xtra 43 pållarna kännbara, men säg för f*n inte att 520 är slö, proväg en först
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
FD-Ormen: Jag har inte ägt ngn 520, men varför behöver man äga en bil när man redan under provkörningsrundorna inser att den inte har den prestandan man efterfrågar. Och jag har kört många E34:or.

Jag tycker att skillnaden mellan 525 och 520 är klart påtaglig och den känns över hela registret, inte bara högvarv. Något ostimulerande att köra i en jämförelse.

Men visst går det att köra en 520, jag kör ju en 518 nu och den är ju ännu långsammare än en 520. Men nu var inte frågan vilken bil som går att leva med, utan frågan var vilket är bästa köp, och då anser jag att det inte finns någon anledning att välja 520 när man kan få en 525 för samma pengar.

Driftkostnaderna är ju de samma, så varför skulle man köpa en 520?

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Om man inte räknar försäkringspremien så kanske driftkostnaderna blir dom samma och då hade jag haft en 525i Touring från -96.
Om......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.