|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en e39 touring 530d har märkt ett tydligt glapp vid start, tydligast efter motorbromsning innan stopp (drar runt lite innan det börjar driva) kan detta vara att hardyskivan skall bytas eller är det normalt glapp i knutar/kors? det är inget metalliskt oljud eller liknande utan bara störande "glapp". ptr tng | |
|
Det kan även vara de omtalade silent blocken som är slut. Däremot borde inte de vara slut på en så pass ny bil. Det var liknande på min gammla E30 touring men där var de så slut att silnt blocken hade gått av och snackar vi en 89:a med 26000mil (tror att det var det ) på nacken. /ian |
|
|
Hej , tack f svar sitter silentblocken på bakaxel? (flera stycken?) /mvh peter ptr tng |
|
|
silentblock är de bussningar som bakaxel är fäst vid karossen? hörde att det var ca 8.000:- att byta kan det stämma ptr tng |
|
|
Hej Så vitt jag har förstått har E39:an inga silent blocks! Dessutom, glapp i silent blocks i de modeller som har sådana, eller i de motsvarande delarna i E39:an, påverkar inte framdrivningen enligt det mönster som beskrivs. Silent blocks eller motsvarande är som bekant delar av bakvagnsupphängningen – inte delar av transmissionen! Jag har själv haft liknande glapp i drivlinan p.g.a. glapp i splinesknutten – den i bakre ändan av kardanaxeln. Den knutten är engångsfylld med fet men det inträffar att den går torrt p.g.a. taskig precision vid tillverkningen. Tänk dock på att jag här gör antagandet att din bil har samma eller liknande kardanaxelkonstruktion som min, men så behöver det alltså inte vara. I mitt fall behövde man byta hela kardanaxeln! Hardy skivan kan man lägga misstankarna på också, som du själv är inne på. Ha det gott Ellinas |
|
|
Jo att det inte påverkar drivlinan vet jag men om det är som på min förra kärra var det så att man motorbtomsade och bakaxeln skötsfram en liten bit sen när man startade så klonkade den till för att den åkte tillbas. men som sagt då är det inte bara slitet då är det trasigt som meken sa att skiten åkte ur i 3-4 delar. Men om det inte finns silent block på E39 så är det ju en sak att utesluta. Byte av silent block är inte så farligt dyrt men det beror väl på var men lämnar in. /Ian |
|
|
tack f alla bra svar, får kolla drivaxel mm vid nästa service har jag lite flyt går det på min maskinförsäkring ,-) /mvh peter ptr tng |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.