AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.925

Rycker i lådan!

Sida 1 av 2
Funderar skarpt på att köpa en 735ial! Nuvarande ägaren säjer att den växlar hårt mellan 1 och 2an! dock blir detta bättre när den är varm! är det olja och filter som behöver bytas eller ska man dra örona till sej!?? tacksam för svar

vilken års mod?
lukta på växellåds oljan... luktar dne bränt då e de renovering på gång...=dyrt...
hade ciao

Too fast too live too young too die
Börja med det enklaste och kolla oljenivån i lådan. Kan faktiskt vara en så enkel sak. Vore snöpligt om det vore så och du inte kollat. Eller hur?/ Messerschmitten.
Det ska jag genast göra! tack för era tips!Men varnar inte datorn för låg oljenivå i lådan?

Årsmodell 88

ts
107
tsotred
540iA-96
Datorn varnade inte för låg nivå i min 735:a.
OK! En polare sa att det inte gjorde det i hans 525,a heller så det är väl bara att köra upp på en lyft eller nåttt å kolla nivån.

Lu
21
Lunkan_
330XD Touring -01
Jag har samma fenomen, detta kom efter att jag bytte olja i låda, jag hade viserligen ur låda och motor och bytte packboxar på låda och renoverade toppen på motorn.

Jag fick inte i lika mycket olja i låda som det var i den innan(fick i ca 3 liter, det var över 4 liter i lådan innan jag plockade ner den), men vad jag vet så är nivån OK.

och olje nivån kollar man med oljestickan för låda, sitter på vänster sida av motorn, ca 1-2 dm från torpedväggen.

Kontroll av olje nivån ska göras med varm växellåda & motorn på tomgång.
Men så vitt jag vet är det en jäkla procedur när man tappat ur all olja! fick du verkligen i rätt nivå i din låda? man ska ju starta å köra lådan lite varm å grejer sen ska det visst gå i en extra liter fast det var full innan! minns inte riktigt hur det var! Sen finns det väl nån form av styrning till lådan som man kan uppgradera eller är min bil för gammal för det! det är en 88

Lu
21
Lunkan_
330XD Touring -01
Jag har inte kollat på nivå på sistone, men det skulle gå i ca 3 liter har jag läst någonstans.

Jag kan tillägga att jag inte bytte filtret i växellådan, det var så mycket läckage så jag skruvad ner sumpen och tömde ur oljan den vägen.

Ja, det sitter styr elektronik till växellåda, jag har ju en likadan bil, det finns ju 3 st körval på motor/låda S, M & E.
den styrboxen ska visst gå att uppgradera! du har inte funderat på att byta filter oxå? har för mej att det går mer olja i en 3 liter!!

den styrningen du pratar om... hur fan funkar m läget?
har inte förstått de där riktigt...
s=sport e=economi och m=manual???
ger styrningen lådan nån signal så den får mellan gas då.. lr? asså när man byter läge på spaklen? lr hur funkar de? e det bara att dra spaken mellan 1 2 3 lägen tex? eller aja hade ciao

Lu
21
Lunkan_
330XD Touring -01
Jag har 4hp-22/EH låda, mer vet jag inte,
okej men hur gör du när du kör med m läget?
har ingen sån bil me den lådan men funderar på att köpa en e nyfiken bara:P haha hade ciao

Lu
21
Lunkan_
330XD Touring -01
Så här upplever jag dom olika lägen.

S = mer gaspådrag mot hur mycket jag gasar på gaspedalen, växellådan går ner en växel/växlar ner mycket lätt.

M = ungefär samma gasrespons som E men nästan samma växlingar som S

E = åker på så hög växel som möjlig, växlar inte ner lådan fören man trycker ganska mycket på gaspedalen.

Lu
21
Lunkan_
330XD Touring -01
Ska också säga att antispin så den har elektriskt gasspjäll
Lu
21
Lunkan_
330XD Touring -01
Ska också säga att bilen är utrustad med antispinn så den har elektriskt gasspjäll
okej... då e de inte så att man växlar "manuellt" assa med spaken då....
blir ju aldrig riktigt manuellt men ändå... aja tack ciao

Lu
21
Lunkan_
330XD Touring -01
Det går ju att rycka i spaken om man vill växla ner / motorbroms

mina lägen ser ut så här P R N D 3 2 1
Det jag nämnde tidigare var kör program S, M & E som finns på en lite knapp till vänster om växelspaken.
mm de va de ja funderade över.... e ju bra o växla upp så men inte ner för lådan asså för den får ingen mellangas då... tänkte om dom hade nån fiffig liten elektronisk box som gav mellangas vid nerväxlingen me...

jo knappen e ja bekant med... har varit o kollat på några såna bilar... e riktigt sugen men hittar inte just min bil:P har inte tillräckligt med pengar känns de som... hehe

va har du gjort med din bil? tänkte om de va nåra speciella grejor man skulle titta till på henne innan man slog till hade ciao

ps sorry att ja lånar tråden lite;)

Lu
21
Lunkan_
330XD Touring -01
Det som jag har fått åtgärda är glapp i framvagnen, några kulleder och några bussningar.
Jag ska då erkänna att mitt exemplar är inte det vakraste som skådats, mer än 299960km och mindre nogranna föregående ägare,har satt sina spår.
Men det var en hyfsat billig bil, som är fin att åka i.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.