|
|
|
|---|---|
|
Om jag nollar förbrukingen (CONS1) på min färddator och sedan med bilen startad inte kör direkt eller bara några meter så tickar förbrukningen upp på 39,5L/100km som är maxvärdet. Om bilen har stått på detta värde en liten stund och du sedan kör iväg så borde ju förbrukningen börja ticka ner men så sker inte utan den ligger kvar på 39,5 även efter en bra stunds körning. Nollställer jag CONS1 igen så funkar det som vanligt. Jag har testat detta flera gånger och jag hade även detta fenom i min 540 -00. En bug i systemet??? ___ //Ulf | |
|
Min beter sig exakt på samma sätt som du beskriver. Det är väl inte direkt något stort problem, men det borde inte vara så tycker jag. //Mvh. Jerry |
|
|
Självklart går det att leva med...man man kan ju undra om BMW själva upptäckt detta? ___ //Ulf |
|
|
Det är väl precis så den borde bete sig? Du nollar färddatorns förbrukningshistoria och står still med motorn igång, du kommer alltså i detta läge (om än efter väldigt lång tid) att tömma tanken utan att ha kommit en enda meter. De nyare färddatorerna som visar 0 lit/100km vid stillastående visar alltså fel, det var bättre förr ;-) /Fredrik |
|
|
Hej, Det är recis som DMI säger. Förbrukningen räknas ju ut som förbrukad bensin delad med kör sträckan. om man står stilla förbrukar man bensin men eftersom körsträckan är NOLL så borde förbrukningen bli oändligt stor. Även de gamla färddatorn räknar inte om sträckan är noll (då skulle inte man kunna komma till en vettig förbrukning förän sträckan går mot oändligheten. så uträkning sker endast då sträckan är skild från noll. Dock får man ett ganska stort värde på förbrukningen då sträckan är ganska nära noll. På nyare färddatorer räknar man nog först ut förbrukningen när en viss sträcka är körd(100m?) Lars |
|
| Att den visar 39.5 vid stillastående efter nollställning kan jag acceptera. Men Ulf (programmer) skriver att förbrukningsvärdet Ej ändras från 39.5 även fast man kört "en bit". Vet ej vad Ulf menar med en bit, men i mitt fall körde jag i lung tempo ca 1km utan att mätaren ändrades. På min förra bil (540iA-93) med den som brukar benämnas "stora datorn" stod mätaren på 39,5 vid stillastående efter nollställning, men började sjunka redan efter att man kört ca 50 meter. //Mvh. Jerry | |
|
Dmi och lalaw: antingen så var jag otydlig eller så läste ni inte inlägget ordentligt...;) Självklart så så går det ju inte att räkna ut förbrukning per 100km när man inte kört med bilen men vad jag skriver är att även "efter en bra stunds körning" så står den fortfarande på 39,5. En bra stunds körning är givetvis mer än några meter...Jag har kört över en mil och den står fortfarande på 39,5. Detta inträffar alltså om man nollställer CONS1, låter bilen stå still någon minut med mätaren på 39,5. När man sedan kör i väg så är värdet låst. Sist jag tankade så nollade jag CONS1, körde 25m till utfarten, väntade 30s, körde ut och kanske 100m till rödljus, väntade kanske dryga minuten vid rödljuset och sedan körde jag kontinuerligt i kanske 5km med CONS1 stadigt på 39,5.... ___ //Ulf |
|
|
Programmer: ok, fattade ditt inlägg lite fel... det behöver inte vara fel iaf, vi vet ju faktiskt inte med vilka intervaller datorn räknar om värdet, men har du kört en mil borde den ha räknat om värdet.... för det är väl inte så att du har en väääldigt tung högerfot ;-) /Fredrik |
|
|
Dmi: det är ganska klart att den hänger. Den bensinmängd som bilen drar på kanske en minuts tomgång tillsammans med 10 km körning i 110-120km/h ska inte ligga speciellt mycket över 10 l/100km. Datorn räknar ju om värdet relativt ofta vilket du säkert märkt själv. Färddatorn i min fd 540 -00 betedde sig på samma sätt. En inte alltför långsökt gissning är ju att det är ett programfel som när CONS1 beräknas och blir väldigt högt (även om bara 39,5 visas) pga av att bilen vara rullat några meter så hoppar programmet ur någon loop eller algoritm och slutar helt enkelt att göra nya beräkningar. Kan ju t ex vara att programmet inte klarar att hantera mer än 99,9 internt. ___ //Ulf |
|
|
lalaw> yrar du i nattmösan eller?:-) förstår inte vad du skriver riktigt. De gamla färddatorerna (som min tex) räknar ju visst vid stillastående. Om jag tanka fullt, nollar datorn och sedan kör ut o blir stånde i 30sek vid et rödljus stiger min snittförbruknng till gud vet vad,men typ 40 liter, men när jag sedan börjar köra så räknar den ju ganska snabbt ner för att stabilisera sig efter ca två mil eller så. Vilket får till följd att uträkning visst sker vid noll i hastighet eller hur? *BAWORAK* |
|
|
Är sträckan noll om du har kört efter att ha nollat färdatorn? Det är inte hastigheten det handlar om utan sträckan. |
|
|
Ok, så du menar att om jag nollar datorn efter tankning, startar motorn och den går på tomgång utan att jag kör en cm, så kommer det stå noll i datorns fönster eller? *BAWORAK* |
|
|
Nu blir jag osäker när den börjar räkna...I mitt fall så körde jag några meter initialt men stod sedan stilla och väntade. Ska kolla nästa gång vad som händer om man nollar och sedan står helt stilla. Men oavsett hur/när den sätter igång att räkna så är ju "problemet" att då man fått färdatorn att gå upp till maxvärdet som visas dvs 39,5 och den har stått där ett tag så hänger det där oavsett hur lång man sedan kör. ___ //Ulf |
|
|
Kan ju tillägga att det är en teori som jag beskriver och att Gamal nya färdotrn bygger på DMI utalande. Lars |
|
|
Har nyss bytt motorstyrdon och nu funkar bensinförbrukningen på samma sätt som i min gamla 540iA (E34-93), så tydligen sitter buggen i styrdonet. Självklart byttes inte motorstyrdonet (7690kr) för buggens skull, utan pga andra problem. mvh. Jerry |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.