|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Utseendet lär nog inte påverkas så det spelar inte mig någon roll, men tänk lite längre nu....... För att ett alkolås ska fungera krävs. 1. En sensor långt mer komplicerad än polisens alkomätare, där ser ju en polis att en människa blåser. I alkolåset krävs flera sensorer som mäter alkohol, koldioxid, temperatur, fukt osv så att man säker vet att det inte är någon som försöker fuska med "cyckelpump" Dessutom kalibreras polisens instrument hela tiden, i alkolåset ska sensorena vara stabila i kanske 20 år !!!!!!!!!!!!!! 2.Systemet måste vara kopplat rakt in i motorstyningen tex så att det ej går att chippa, patcha, brygga, lura eller förbikoppla, annars är det verkningslös. Vad händer nu om du står 30 mil i 40 graders kyla utanför Kiruna och en sensor krånglar. Bilen är ju fan stendöd och måste bogseras till Stockholm för byta ut hela sensor/elekrtoniken för att kunna få igång. Och ett sådant här käsnligt system kommer att krångla för många bilägare. |
|
bustorp |
Det kan sitta en alkotest i nyckeln så att det är den som "godkänner" blåsaren. Nyckeln OK:ar vidare till bilen genom t.ex. IR.en kod lik systemet med sifferkoden i en sifferdosa som FSB har vid inloggning. Eller slumptal. Det finns ju kodade nycklar redan idag så det behöver inte vara något stort problem och problemet med kylan är också borta. Kvar är bara problemet hur nyckeln ska veta att blåsaren o föraren är samma person. Det får någon annan lösa.......... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Låter ju fint. Men ska du klämma in givare för alkohol, temp, fukt och kolsyra i nyckeln, få detta stömsnålt och stabilt i 20 år så krävs det mycket jobb. Det räcker ju att en enda av sensorerna strular lite så förvandlas din fina BMW till 2 ton dött järnskrot precis när du behöver köra någonstans. |
|
|
Ett sätt att lösa problemet vore väl att polisen fick beslagta bilen för dem som kör på fyllan, man har ju hör hur många det är som polisen tar flera ggr i veckan ibland. Tror inte att de som kör på fyllan så lätt kan ordna en bil till. |
|
bustorp |
BMW_MAN: Nu är det ju inte jag som ska göra det utan jag litar på den tekniska expertis som trots allt finns tillgänglig för dylika problem. Kan dom göra kretsar som är så små att dom knappt kan ses för blotta ögat så kan dom nog pula ihop en sådan liten mackapär. Det finns mycket annan elektronik i en bil som utvecklats att hålla, så varför ska inte detta kunna funka? Sensorkontroll o batteribyte åligger ägaren för att eliminera driftstörningar lika väl som att du servar bilen. Det är alltså upp till dig själv om du vill att det ska funka...... Något jag däremot inte fattar BMW_MAN, är varför man behöver sensorer för temp, fukt o kolsyra? Är det sådana i min alkotest jag har hemma? COD soul: För simpelt. Jag känner till en som polisen har tagit 14 bilar för (visserligen på en 10-årsperiod) p g a drograttfyllor. Denna person har även kört ihjäl en kille på MC på fyllan. Vissa lär sig aldrig. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
| Bustorp: Utseendet förstörs inte i en ny bil men jag skulle aldrig vilja eftermontera nåt sånt i befintlig kärra och man kan ju fråga sig hur stor nytta ett alkolås gör de första 5-10 åren då många (men långtifrån alla) rattfyllon inte är potentsiella nybilsköpare... | |
|
bustorp-> Självklart så har du bara en alkosensor i din alkotest hemma. Du vet ju själv att det är du (en människa) som blåser i röret. När den sitter i bilen har man en uppsjö sensorer som känner att det är utaningsluft från en människa så att du inte kan lura alkolåset genom att blåsa "varmluft" genom den. |
|
bustorp |
mad_metzger: Det ska inte handla om att vilja eftermontera utan om att med tiden tvinga alla dom som under ex.vis en femårsperiod inte utnyttjat ev. vägskattereducering till att eftermontera. Det ska inte behöva kosta mer än ex. 2500-3000 kronor, dvs mindre än 2 års vägskatt. Kom gärna med ett förslag själv i st f att ödsla energi på att klaga på mina. ;=) Jag försöker ju i a f. Efter bästa förmåga...... Du vill inte heller möta rattfyllon på vägen, eller hur? "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
bustorp-> "För simpelt. Jag känner till en som polisen har tagit 14 bilar för (visserligen på en 10-årsperiod) p g a drograttfyllor. Denna person har även kört ihjäl en kille på MC på fyllan. Vissa lär sig aldrig. " Vadihelvete är det för samhälle vi lever i, här behövs det väl inga alkolås heller. Om killen har kört full 14 ggr eller 40 kanske och dessutom dödat så ska han ju sitta inne på minst 100 år. |
|
bustorp |
BMW_MAN: Den skulle säkert kunna kalibreras till att "känna igen" ex.vis 4 olika utandningsprov, vad vet jag. Det finns säkert någon j..la molekyl som inte går att fabricera. Jag tror det är ett litet problem för experterna. Men vad göra med ex.vis hyrbilar o firmabilar frågar sig säkert någon. Dom kör vi på fyllan med.....;=) tills det löser sig. Spåna själv........ "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
| Bustorp: Lobotomi borde utföras på såna som kör rattfulla gång på gång och inte vill/kan bättra sig, det borde hålla dem från vägen iaf... ;) | |
bustorp |
2,5 års semester fick han för grovt vållande. Inklusive rehab mot droger, nyreparerade tänder o gratis glasögon. För rattfyllerierna vet jag inte vad han fick. Han behövde dock inte avtjäna de senare då han "vandrade vidare" p g a sjukdom i våras. Han om någon borde vara ett bevis på att alkolås behövs. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Tvärt om, han behöver inget alkolås. Han är ett bevis på att rättssamhället har havererat totalt. Han ska sitta inne och då kan han inte köra bil påverkad. Dessutom så funkar ju inte alkolås på något annat än just alkohol. Så alla pundare som går på andra droger kan ju glatt blåsa och sedan köra. |
|
bustorp |
Jag skrev det också tidigare i tråden: "Det gör inte full verkan förrän det går att mäta även tablett- o drogmissbruk vid ratten. Det lär tyvärr dröja............" Det hade räckt med ett alkolås till honom, så hade en annan kille varit vid liv nu. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
kilroy |
"Dessutom så funkar ju inte alkolås på något annat än just alkohol. Så alla pundare som går på andra droger kan ju glatt blåsa och sedan köra." BMW_MAN* Med det resonemanget skall vi alltså skrota alla kameraskåp därför att dom inte klarar av motorcyklar...? Det innebär att att om en åtgärd inte är 100 %-ig så kan vi lika gärna strunta i den helt och hållet...? Det svenska rättsystemet plockar ca 90 % av alla mördare...eftersom det inte är 100 %-igt så kan vi lika gärna strunta i dom 90 % också...? Ett alkolås är ett alkolås...varken mer eller mindre. Det plockar inte knarkpåverkade, självmordsbenägna, manodepressiva...inte heller hormonstinna 19-åringar med för lite vett och för tung gasfot. Det får andra typer av system försöka lösa... Mvh kilroy |
| rattfyllon inte är potentsiella nybilsköpare... min polare har sin 4rde nya bil nu med alkolås (helt ny 320c mpkt gav 280 kontant sista 04 tror jag ) det finns många rattfyllon som kör både nya o gamla bilar har inte med bilen å göra,jag känner folk som har stora företag som har haft alkohol problem som tjänat mycket pengar under tiden dom har druckit ,man ser bara bänkarna som alkisar o dom som har gamla bilar som missbrukare alkolism finns överallt i alla kretsar..därför tycker jag att det är en bra början att instalera lås i alla bilar så man kan få ett stopp på fylle olycker...staten borde hoppa in å hjälpa till med.. | |
|
Om man tittar enbart på just alkolåset så kan det väl vara en bra sak, men om man försöker se helheten då man ska tvinga på alla detta, det är då jag blir så trött och motvalls. Det finns väl runt 3 millioner bilar bilar i Sverige, om alla lägger 5000 på ett alkolås så blir det..... 15.000.000.000 Skr extra för bilägarna + 15.000.000.000 Skr om vi ska betala för alla fartkameror som skall upp + 15.000.000.000 Skr om vi måste betala i dyrare lås för att hindra stöld + 15.000.000.000 Skr om det kostar bilägare med garage för alla vandaler ute+ 15.000.000.000 Skr i ökade försäkringskostnader för alla+ 15.000.000.000 Skr som vi lägger i självrisk osv osv osv osv Alla dessa kostynader för att en handfull skitskallar inte kan följa moral och lagar. Jag ser heller att man gör något åt dessa än bara skiter i allt och vältrar över kostnad/ansvar på de som sköter sig..... |
|
bustorp |
BMW_MAN: "Jag ser heller att man gör något åt dessa än bara skiter i allt och vältrar över kostnad/ansvar på de som sköter sig...." Göra vad? Sitta på ett forum o överdriva? Kom med förslag i st f att bara klaga. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Vad är det som är överdrivet???? Jag har massor med förslag, tex: Vettiga straffsater skulle ju se till att minska brotssligheten enormt. Fatta att det går åt enorma resurser för polisen när man ska plocka in samma person om och om igen. Ta personen du tex berättar om som man har tagit bilen av 14 ggr, hur många 100 ggr har inte polisen fått ingripa mot honom och hur mycket resurser har det inte kostat att övervaka honom om och om igen. När han har gjort samma sak 3 ggr i rad så visar han ingen bättring, eller som du skriver "Vissa lär sig aldrig" då är det dags att låsa in honom på lång tid. När dessa sedan sitter inne så får ju polisen oändligt med tid över till att övervaka hastighet och nykterhetskontroller så att trafikmoralen upprättshålls. Genom att låsa in en handfull omöjliga brottslingar så kan du få bort 95& av många brottstyper. Det frigör enorma resurser för polisen att lösa de kvarvarande 5% brottslighet av dessa brottstyper. |
|
bustorp |
Bra idé. Mera sånt! Det jag tyckte var överdrivet var alla siffrorna. Du har väl knappast belägg för alla dom nollorna.......;=) "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.