AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.335

Alkolås på nya bilen!

Sida 2 av 4
kilroy
buffy11 har ju helt rätt, problemet är större än många anar.

Under en övergångsperiod tror jag man kan koncentrera sig på alkolås i bilar som körs av rattfylleridömda...eller personer med uppenbara alkoholproblem.

I framtiden, när alkolåsen blivit små, lätthanterliga, billiga och dessutom accepterade av allmänheten, kommer de att monteras på plats i nya bilar som standard enligt min uppfattning.

Mvh kilroy
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Vaför i hela friden skulle jag betala för alkolås i min bil. Jag blir så djävla trött på allt skit man skall betala för att ANDRA inte kan sköta sig.

Jag är nykterist och är grymt trött på att betala för ditt och datt. Alkolås, Larm, Lås, Garage osv. Fan snart går ju varenda krona man tjänar till att skydda sig mot och betala för andra skitskallar som inte kan sköta sig.

Lås in dem på obestämd tid istället.....fyllerister, våldsmän, vandaler, tjuvar osv....
[C
421
[COD]soul
325iA -91
buffy11<<< Vem tror du kommer få betala alla alkolåsen? jo det läggs på nybilspriset som därmed stiger. Och jag förstår inte hur det skulle hindra någon att köra onykter för att jag har alkolås i min bil.

+ Går inte att starta bilen om man har druckit

- Bilen kostar mer
Drygt att behöva blåsa varje gång man kör
Hygien (om man är flera brukare)
Mer prylar som kan krångla
osv...
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Håller med.

Idag får jag gå 1 km till garage som jag betalar svindyrt för. Varför, jo det går fan inte och parkera utomhus där man bor. Jag ska alltså lida för och betala för att alla vandaler och tjuvar ska få ränna runt utan att riskera något.

Snart ska jag dessutom blåsa i femtioelva makapärer sör att se om jag är nykter, sen ska jag väl pissa i en analysator i dörrhantaget för att se att jag inte har drogat.

Som grädde på moset ska jag betala för allt detta skit trots att jag aldrig brukar alkohol eller droger.

Så trött man blir.

Kul att blåsa i samma munstycke som hundra andra på tjänste/hyr bilen för övrigt.

Och vad händer i norrland när det är -40 i bilen på morgonen, sensorn blir ju bara en isklump av all äcklig saliv som folk har hostat i i den....

8000 dör av rökning, varför inte börja med rökdetektor också, 750 tar självmord, kan man inte ha en detektor för det också????

Dr
342
Dredd
525d -10
En tanke som slog mig bara, kan man inte lura ett alkolås ganska lätt? Med en cykelpump eller en påse luft eller något?

Det jag vill ha sagt är att fyllekörningar förmodligen inte kommer upphöra även om alla bilar har alkolås.
Visa användare
183
lier
320ia -94
Jag tycker att alkolås skulle vara standard i alla nya bilar. Och kunna monteras dit mot en mindre summa i äldre bilar. Det skulle rädda många liv. Så jag tycker att det är ett billigt alternativ,när människoliv kan räddas.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Alkolås spara kanske 100 liv per år....

Om ni vill spara liv så bör man också inför hastighteslås så att bilar INTE går att köra fortare än tillåtet, och dessutom är ABSOLUT spärrade vid 110 km/k.
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
En tanke som slog mig bara, kan man inte lura ett alkolås ganska lätt? Med en cykelpump eller en påse luft eller något? Man måste göra ett burrande ljud samtidigt man blåser,jag känner en som har fått det..jag e själv nykterist,en vän till mig blev av med sin styv son o hans fru o barn p.g.a inte han hadde alkolås i sin lastbil som körde,hur många liv kan man inte rädda för vad kostar det 30,000 att sätta in,vänta bara när ni som e mot det blir av med ert barn eller bekant p.g.a en onykter kör på dom av att man e mot alkolås tyvär finns det inte nått lås för narkotika påntända än men det kommerfår man hoppas.....
Dr
342
Dredd
525d -10
Ställer mig trots mina uttalanden ovan till den skara som tycker det skall finnas som standard i alla bilar. Det stoppar alltid någon idiot.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
En spärr som dödar motorn om man kör över 110 stoppar många idioter....
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Såg ett inslag på nyheterna om en upfinnare här i sverige som hade tagit fram ett system mot påverkade förare, alltså inte enbart fylla.
Det byggde på att en liten display visade en instruktion tex, dra i handbromsen därefter slå på helljuset och sedan mätte en dator hur lång tid detta tog och vilket tempo som instruktionerna gjordes.
Baserat på detta kunde han sen avgöra om föraren på något sätt var drogad.

Hans system känns som ett mycket bättre system som även fångar pillerknaprarna. Det som behövdes var en liten databox med tillhörande display. Får man med biltillverkarna så skulle ju detta gå att integrera snyggt med befintliga instrument.

Alkolås är bra, men ingen vill ha det i sin egen bil och det finns stora luckor som konstaterats tidigare i denna tråd.
Som avslutning kan vi konstatera att det är en mycket svår filosofisk/etisk fråga att avgöra vad det får kosta att rädda livet på folk, som i vissa fall kanske inte själva bryr sig om sina och andras liv?

/Fredrik
Jo
73
Jocke.L.
750iL -90
Man kanske skulle göra ett IQ test på 40-50 frågor innan man kan starta bilen så man ser att man kan tänka logiskt och riktigt.....? :) (ironi)
BMW_M3
det e väldigt bra, men vad händer om man låter en kompis blåsa då.
Dr
342
Dredd
525d -10
Känns väl som sannolikheten för att någon packad skall köra minskar om han måste ha en nykter kompis att blås till honom minskar ganska rejält.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Du kan väl spänna fast hela anordningen som en dykarsnorkel i ansiktet med två grova gummiremmar.

Så får man köra andas i detta alkolås/snorkel under hela färden för att bilen inte ska stanna.

Det systemet lurar du inte så lätt......
bustorp
Ni som är motståndare till alkolås, vad ska man göra för att få stopp på drogade fordonsförare? Ni vill uppenbarligen inte medverka till alkolåset, men ni vill säkert inte möta drogade förare på vägen. Kom med vettiga förslag istället för att bara sätta er på tvären.

Att vägra alkolås med motiveringen "Jag dricker aldrig o jag lånar inte ut min bil" är som att vägra ha bilbälte för att "jag har inte krockat innan och tänker inte göra det heller" i mina ögon. Dåligt argument. Man kan alltid försöka få ryggen fri med olika argument, men man tänker inte på att man möter en väldig massa bilar varje dag där man inte vet vad föraren har petat i sig.

Införandet av bilbältet fick bilägarna betala, var det också en dålig idé, eller? I och med att det monterades så lades kostnaden på priset, eller hur? Sen kom bilbälteslagen, det är inget fel på den tycker jag.

Personligen tycker jag att det måste till något radikalt för att stoppa drograttfylleriet. Alkolåset är väl inte den bästa lösningen, men gör den nytta så OK för mig. Kostnaden blir nog inte så hög om det ingår i alla nya bilar och samtidigt tas fram kompatibla kit till äldre fordon. Någon form av subvention på ex.vis fordonsskatten/försäkringspremierna för dom som monterar kan också vara en lösning.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag tycker man börjar i helt fel ända. Allt vältras över på den enskilda personen längst ned i kedjan.

Varför ska man behöva skydda sig och sin egendom mot misshandel/stöld/rån/vandalism/fyllekörningar osv medans rättsamhället slappas till fullständigt och släpper ut alla brottslingar efter en vecka eller skickar dem å kryssning.

Se till att återupprätta lag/ordning, moral, vad som är ditt och mitt, låt os behålla åtminstone 50% av lönen.

Bort med all rättsröta. Vi har fan blitt så inkörda i rättssamhället kolaps att vi själva tom ska börja skruva i alkolås......

kilroy
"Du kan väl spänna fast hela anordningen som en dykarsnorkel i ansiktet med två grova gummiremmar.

Så får man köra andas i detta alkolås/snorkel under hela färden för att bilen inte ska stanna."

Kanonförslag...så slipper man ju bli tagen av fartkamerorna också eftersom ansiktet inte går att känna igen.

Så slipper man ju tomtemask, lösskägg och peruk...

Mvh kilroy
På ett sätt tycker jag att det hade varit bra med alkolås för att inte riskera att köra onykter dagen efter man festat lite (som nog många gör utan att veta om det)... ...men å andra sidan finns det ju pålitliga alkotestare för nån 500 som inte pajar utseendet på bilen....
bustorp
Jag undviker att köra ö h t dagen efter. I o f s har jag en alkometer, men jag undviker i a f.
Varför skulle ett alkolås förstöra utseendet om den monterades original o alla hade den? Den kan sitta i bälteslåset så att du blåser samtidigt som du drar över bältet innan du hakar fast det :=)

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.