AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.332

Alkolås på nya bilen!

Sida 1 av 4
Amethyst
Vad tycker ni om att det kanske blir standard med alkolås även i privatbilar?

BOOM BOOM BASS
Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Well... En betydligt bättre idé än att jaga fortåkörare. Hoppas systemet blir enkelt bara men det blir väl en vanesak samma som bältet.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
hadde inte tvekat en sekund på att köpa bil med alcolås.

tycker det är en görbra säkerhetsgrej, tyvär så lär det ju dröja innan det sitter i "alla" bilar.

hoppas att detta förslaget går igenom,

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
SKulle latt kunna tanka mig att kopa bio med alkolas (eller installera i nuvarande) om alla bilar skulle kora med det skulle man mojligtvis ocksa kanna sig lite tryggare i trafiken.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Blir väl så att de som alltid är nyktra bakom ratten är positiva till alkolås och de andra tycker att det är kränkande eller nåt.

///BMW - Was sonst!
Hmm varför skulle man installera ett alkolås i sin bil om man
aldrig kört onykter , aldrig tänkt köra onykter och dessutom inte
lånar ut bilen till nån som druckit??

Obligatoriskt alkolås är väl en bra idé men det är jävligt synd att en
promille av alla förare ska göra så att alla som INTE kör onyktra ska behöva ha ett fult? alkolås i bilen.

Skulle dock aldrig själv installera ett alkolås i bilen eftersom
ingen ändå kör mina bilar onykter.
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Citat"Hmm varför skulle man installera ett alkolås i sin bil om man
aldrig kört onykter , aldrig tänkt köra onykter och dessutom inte
lånar ut bilen till nån som druckit??"

Håller med, jag skulle aldrig vilja ha ett alkolås i bilen, finns ingen anledning att ha det där. Börjar de sätta in sånna i nya bilar så får man väl bygla bort det. Varför ska jag blåsa i en slang varje gång jag ska köra bara för att några inte kan hantera spriten...
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Jag vill inte heller ha ett fult alkolås i bilen.Jag behöver inget eftersom jag sällan eller aldrig dricker och skulle aldrig drömma om att sätta mig i bilen onykter.Och jag undrar hur det ska fungera med ett sånt lås? Det lär ju inte vara så svårt att koppla ur om man vill..

hjorten
ic
237
icho
320i, -04
Ett alkolås behöver inte vara "fult"... S**B med flera andra märken har/håller på att utveckla ett lås som sitter i nyckenl. Blås i den innan du kan starta bilen. Om du är påverkad startar den inte. Så enkelt är det, och det enda nackdelen är att nyckeln då blir lite större, men jag lever helldre med det än att folk kör fulla.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag skulle installera alkolås (skulle vara en snygg lösning, som saabs i nyckeln) i utbyte mot en lägre försäkringspremie.

edit: precis som icho skrev.
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Vet att saab hade ett system dom testade fram som gjorde att man inte behövde blåsa föränn den kände alkohol lukt i kupen. Vilket gör det rätt smidigt och inga extra moment föränn man skjutsar kompisar som varit på fest.
Är nog för ett alkolås bara kostnaden kan hållas nere. Ni som tycker det är krånligt, se det positiva istället med en minskad risk att få ett rattfyllo i fronten.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag misstänker att större delen av de som dricker systematiskt och kör bil inte tillhör det klientterium som köper ny bil utan åker i äldre bilar.
För övrigt så ser det ut som det är piller/knarkdrogade förare som oftast tas i kontroller numera vad man ser i lokalpressen och vad hjälper alkolås då ??
Men visst försvinner ett mörkeltal av att många inom åkeri och bussbranchen installerar alkolås.
Det är ju en positiv sak, men om man låter någon nykter passagerare blåsa och sedan själv kör påverkad så faller ju hela iden ??

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Hasso: Fast jag vet inte hur många nyktra personer som skulle ställa upp på att blåsa för att en onykter ska köra :)

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
J.Dreed : Det finns alltid människor i kretsar som inte bryr sig eller har några hämningar alls, om en knarkpåverkad blåser åt en alkolholpåverkad bara för den knarkpåverkade inte kan köra bil för att ta sig dit dom vill när det ska skaffas påfyllning.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Sant

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
bustorp
Det gör inte full verkan förrän det går att mäta även tablett- o drogmissbruk vid ratten. Det lär tyvärr dröja............

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Visa användare
307
steffoboy
328coupe` 97a
318is - 88a
325 92a
jag skulle heller aldrig vilja ha ett fult alkolås i min bil bara krångligt jag kör aldrig onykter och lånar aldrig ut den heller. förstår tanken men det är väl bättre då att bara dom dömda rattfyllona åker på att ha ett sådant är väl stor risk att dom gör om det?

min blog/bil:
Länk
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
Jag tycker att det är bra att ha alkolås på alla bilar även bussar å lastbilar.Kul att höra jag skulle aldrig köra bil när jag har druckit sprit men det handlar ju inte om det,vi andra ska känna oss säkra om att det inte finns folk som kör onyktra,o hur ska man kunna lita på det ordet jag kör aldrig full ,en alkolist förnekelse e stark han eller hon erkänner ju inte det i förstalaget..
bu
294
buffy11
Fakta
Varje år dödas cirka 150 människor i Sverige i rattfyllerirelaterade olyckor

Varje år skadas cirka 1000 människor i Sverige i rattfyllerirelaterade olyckor

0,2 procent av bilförarna i Sverige är alkoholpåverkade. Det innebär att varje dag kör i genomsnitt 14 400 personer alkoholpåverkade, eller att 5,26 miljoner bilresor per år med alkoholpåverkade förare

Årligen hittar polisen ca 12-13 000 rattfyllerister, vilket inte ens motsvarar en dags fyllekörningar

Ungeför nio procent av alla bilförare kör med alkohol i kroppen någon gång under ett år

Ungefär 29 procent av alla bilförare som dör i trafiken är alkoholpåverkade. I åldrarna 15-24 år är siffran 49 procent

En förare med 1 promille i blodet löper sju gånger högre riska att dödas i en trafikolycka än en nykter förare. Förungdomar i åldern 18-24 år är risken 500 gånger större vid 0,5 promille eftersom de förenar bristande körvana med alkohol

Det är brottsligt att låna ut sin bil till någon som är alkoholpåverkad

Samhällets kostnader för trafikolyckor som har samband med alkohol är minst 3 miljarder kronor per år
bu
294
buffy11
Vill ni inte vara en förebild o hjälpa med o stoppa detta ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.