AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.099

Slö 518i...

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Tycker min 518i känns alltför slö för att det ska vara acceptabelt... Till om med farsans par år äldre 244:a DL känns rappare!?! Visst - det är ingen racer från början, men jag kan inte tänka mig att det ska vara riktigt så illa. Tycker också den drar ganska mycket soppa mht till motorstyrka, volym etc (ca 0.92 på ren landsväg). Har under det sista halvåret bytt olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter (den enda åtgärd som faktiskt gav en viss prestandaökning), stift, fördelarlock, rotor, fläktremmar, termostat, puls air-ventiler, batteri (samt en hel del andra prylar, som dock inte har med motorn att göra). Det här är vad jag har klarat av själv att göra, men nu är liksom idéer och kunskap slut. Vad finns det för övriga mer eller mindre standardmässiga saker att se över? Eller är det bara att acceptera tidens tand och en allmänt sett slutkörd motor (snart 30k mil!) och ge sig på trimning (vilket jag egentligen vill undvika) för att få LITE mer klös? Det är just nu heller inte ekonomiskt läge att byta upp sig till en starkare modell. Kan tillägga att den går som ett urverk: startar alltid, jämn och fin gång, bra värden hos SBP osv...

Vill som sagt hålla mig till renovering till standardskick och inte ge mig in i trimsvängen. Tips mottages tacksamt!

Mvh
///Pewe
BMW E28-registret #157
Blykälkeraggaren
1.8l fyra i en tung bil blir slö...
o volvo 200 serien är ett kapitel för sig för de flesta går bara bättre ju äldre de blir...

Omega 3000 24V och tuggummitechno är bil det!
518i slow mobil
Vet ej vad det kan va.... men det har nog med milen att göra. Som Mr Opel sa så e en 240 ett särskilt kapitel, de håller bra i motor men inte kaross....

E28 är en bra hållbar bil!
Fartblind blyfot...
BMW e28 registret #154
Min 518 är också helt otroligt slö men så är ju också kamaxeln snart helt nersliten. Bilen har f.ö. rullat drygt 41.000 mil.
518i slow mobil
Känns som min e fabriksny då... bara 23k.....

Fartblind blyfot...
BMW e28 registret #154
Länk för bilder
Blykälkeraggaren
fabriksny???
NÄE men helt ok de är den men nu överdrev du iaf=)

Ska man ha kul ska man ha sex!!
BMW jonas
har du kollat komp test på din bil vet ej vad det ska va men ringar och allt slits ju mvh jonas
rsarits
Oavsett hur långt den gått så är 0,92 på ren landsväg aldeles för mycket, om co halten är OK, så bör insprutet vara i ordning, det kan vara ett så larvigt fel att du har anliggande broms, det har jag råkat ut för, och detta utan anmärkning hos SBP, det behöver inte ligga emot mycket för att bilen ska dra en dl mer per mil.
Min 518 -87 med 21000 mil på nacken drar 0,87/mil på landsväg men det är vid hård motorvägskörning 120 - 140km, lugn landsvägskörning så drar den under 0,8
sebbe_bmw
Brukar inte en 518 vara slö? Väljer man en fyra så får man väl räkna med att den är lite seg...Men billig

Sebbe
tror du att du köpt en m5a eller..............

Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Var inne på en 518iS när jag var ute efter bil men efter fullgas acceleration på 2:an och funderande varför det inte hände nånting så åkte jag och testade en 520i som ej orkade över 5000rpm men gick grymt bra i övrigt...
Så jag åkte till nästa 520i och den gick kanon var grym skillnad mot en sur 4:a...
Sen dess har jag varit ägare till en BMW 6:a...

//Cosmos
E28 Registret # 160
o/_______\o
(Oo=00=oO)
[]=****=[]
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Frisk 518 (m10) ska gå nästan likvärdigt med en 520 (m20)...

MVH David Öfverdahl-Forslöf
518i slow mobil
e nöjd med min... fast sexa ska det bli... låter bättre...

Fartblind blyfot...
BMW e28 registret #154
Länk för bilder
Blykälkeraggaren
sexa går bättre o låter skönare

Ska man ha kul ska man ha sex!!
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Jag lovar 6:an går bättre...

//Cosmos
E28 Registret # 160
o/_______\o
(Oo=00=oO)
[]=****=[]
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
OK, det är väl bara att acceptera. Får väl göra ett komptest och ladda inför "dödsdomen"... Tror dock inte på bromsarna - har precis bytt skivor, trummor och belägg runt om. Men det är klart, man vet ju aldrig...

Sebbe: Visst får man räkna med en viss seghet, men det är trots allt skillnad på originalslött och slitet slött (om du förstår vad jag menar?)

Ford Fucker: Vet inte om det var menat som ett skämt eller!?!? Tycker att den där typen av småsyrliga kommentarer endast bevisar att du är en tvättäkta fjortis. Vad åker du själv?

Mvh
///Pewe
BMW E28-registret #157
518i slow mobil
Kan svara att han åker som mest cykel. Han e en polare till mig... Det vara bara menat som ett sämt, det kan jag försäkra. Även om du bytt skivor kan oken kärva... Det e väl bara att hoppas att den kommer leva i många år till så den inte skrotas..... Kanske den bara går på 3 burkar?

Fartblind blyfot...
BMW e28 registret #154
Länk för bilder
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
OK sorry! Lackade till momentant. Riktigt SÅ jädra dum är jag inte så att jag förväntar mig 0-100 på 3 röda liksom...

Men ack ack ack! Cykel!?! BMW säljer väl sådana också... :-)

Mvh
///Pewe
BMW E28-registret #157
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.