AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.703

calibra vs M3

Sida 1 av 2
nxv
varför ska alla jämnföra sig med BMW? = jo för att bmw är bäst :)

Länk här diskuterar calibra team sweden om deras turbocalibra kör ifrån en M3:a. och visst, med chip, avgas, och lite annat så kanske. men är det inte original som räknas? alla bilar kan nog köra ifrån det mesta bara man trimmar tillräckligt..

Bilen på G:
Länk
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
"va var de för trevlig kadett då? överladdad?"

ASGARV!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Med lite trim är det klart att det går, men hur intressant är det igentligen? Turbokonvertera M3:an så får vi se vem som skrattar sist ;)
Visa användare
251
simon_76
BMW (projektbil)
Vad trött man blir på alla dessa jävla VS diskutioner.
Det är ju väldigt svårt att jämföra 2 helt olika bilar tex en Turbobil mot en sugmotor osv..
Jag har aldrig fattat vad det ska leda till! Odopade människor kanske man kan jämföra på 100 meter hyfsat rättvist men bilar..hmm det är svårt.

BMW M 3 lr M 5 blir ofta föremål för dessa spekulationer men det ska ju jämföras med en motsvarnde 3.0 lr 3.2 liters maskin utan turbo/kompressor
Då kan ju vi BMW ägare skratta åt en Omega 3.0 när den blir brutalfrånkörd av en 3.0 M3 visst BMW:n kan få ett antal sandsäckar som bestraffning för vikten.
Skit samma jag blir bara trött på vem som drar vem...det är föga intressant i mina ögon.
Finns det någon som tycker som jag*S*?

Just real M-power
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Haha. Alla ska bara dra M3:or hela tiden, varför?
Och alla andra bilar ska vara chippade och större turbos och M3:orna ska vara orginal, vilka orättvisa jämförelser!
Men det är rättså kul ändå, för oftast piskar vi de flesta turbobilar som är chippade ändå, typ, calibra, impreza, T5, T4, aeros, S2, gammla S4 och S6.

F.ö kan jag tillägga att en calibra som har runt 270hk (chip, system) inte har ett jävla skit att sätta imot en M3 3.2!

MVH: Henrik

///M3
zupra1
// M3_LOVER

Alla skall dra Bmw...det kan ju tyda på komplex helt enkelt.
Snubben fickinte köpa en Bmw för att frugan styrde bilvalet...å nu jäv*ar skall han ge igen med sin Saab (150hk) genom att säga att han har piskat en 530i...nä...vänta lite...han drog ju lika med en 540i med chip!!!Va???Sicken grej asså!

Men...å andra sidan så är ju nästan alla Bmw-modeller...snabbast enligt...98%av alla här inne.Typ...min 316i-94:a gjorde 225 Km/h uppför Hallandsåsen med en T5:a Volvo i häcken som inte kunde ta sig förbi!Volvon var visserligen automat!

Är det åxå ett tecken på komplex?

;)
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Jag kan bara hålla me. Varför ska folk jämt jämnföra våra org M bilar mot trimmade bilar. Klart att alla kan dra en M om man trimmar lite. Men ska tilläggas att en M bil är ingen raket direkt.
nxv
BMW: SUGIS POWER.
men endå, turbo är nog det trevligaste som finns på en bil. (speciellt på E30)

Bilen på G:
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Varför ta det så hårt att folk ofta jämför sina bilar med bilar från erat älsklingsmärke BMW. Det görs ju för att dessa bilar, BMW alltså, ofta är just en referens. Och att vara refens är väl en ära. Så varför inte istället sträcka på er och vara stolta för det att folk faktiskt vill jämföra sina bilar mot BMW!?

Sen kan det ju finnas saker som mer eller mindre haltar i dessa jämförelser, men det kan man väl inte gärna förbjuda. Alltså bör man kunna få jämföra lite som man vill för orsaken är ju att man vill just jämföra och se resultatet.

Nästan alltid när det gnälls på att jämförelser är fel eller orättvisa så kommer gnället från de som lider nederlag på något sätt, så det är väl en naturlig reaktion.

Men varför skulle inte en kille som har klen budget men som vill ha en billig men rapp bil, få jämföra sin 30 000 kronors turbobils prestanda mot en 900 000 kr E60 M5!? Hur sen resultatet blir så blir så är det ju bara att acceptera då det är fakta och inget annat.

Att det sen kan finnas andra enorma skillnader mellan dessa fordon är ju intressant i sig men är en helt annan sak.

Man skulle ju lika gärna kunna använda detta "standardgnäll" på fler sätt.

Många är ju stolta över t ex M3:s prestanda och nog jämförs det då och då med var andra biltillverkare har för motstånd att bjuda mot dessa M3, vilket de inte har så mycket av och så blir M3-killarna än mer stolta.

Men om man då ska föra samma argumentation åt andra hållet så kan man ju inte jämföra en M3 som ju har större bromsar, bättre chassie, trimmad (från fabriken) 3,2 liters 6-cyl motor, med bilar som har mindre motorer, mindre bromsar, sämre chassie etc. Det är ju inte rättvist....

Och då det är tämligen glest med bilar som har fabrikstrimmade 6-cyl 3,2-litersmotorer med liknande chassie och annat så kan man alltså sällan eller aldrig jämföra alltså?

Frågan är ju då hur biltidningar gör? De kan ju ibland göra en jämförelse mellan alla modeller i en modellserie. Jag vet att det funnits sådana tester där alla 3-seriebilar ink. M3. Men det kan ju inte gå, för det är ju orättvist?! ;-)

Nä låta alla jämföra och testa som man vill, det enda som sker är att man lär sig nåt. Och det kan ju inte vara farligt!?

Det förekommer ju ibland jämförelser mellan 1 F1 och ett jaktplan, en M6 och en helkopter eller nåt annat, och då brukar det låta WOOOAAAAAA vad kul och häftigt, och det om nåt är väl en jämförelse med oerhört olika fordon som egentliugan inte skulle kunna jämföras?!

Dr Tinnitus
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Håller med dig Tinnitus. En jämförelse av en aspekt är just bara en jämförelse av den aspekten. Sedan kan man jämföra flera andra aspekter om man vill det. Vad som är en relevant eller rättvis jämförelse beror på vilken frågeställning man utgår från.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Man köper väl inte en M3 bara för att få extrem prestanda. En M3 är en underbart väl balanserad bil med yppersta kvalitet och körkänsla. Perfekt avstämt chassi som är anpassat till effekten. Vill man bara ha effekt då är det ju bättre att köpa en volvo 740 tic och trimma den. Sedan kan man sitta och skaka och skramla runt i höga farter och hisnande acclerationer om man bara tycker att det är kul.

" tvätta, tvätta, tvätta.... "

Länk

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Många anser ju just att M3 har just extrema prestanda, och då gäller det ju både acceleration väghållning och bromsar m.m.

Men hur man än vänder och vrider på det så är prestandan en av de viktigaste sakerna i en M3, sen är statusen den skänker klart nominerad till en andraplats.

Dr Tinnitus

nxv
det roliga är att min kusin har en volvo 740 tic med 342 hk på bakhjulen, (mer än väl för att kunna äga min 325:a) men vilken bil tror du han föredrar?
Ja, inte volvon iaf!
dels är kopplingen så trög att det är tungt att hålla den nere om man ens är 2 och trampar (dvs ensam: nästan omöjligt)

Det går inte att glida med den för den hoppar och spottar när man kör under 50km/h.

Den nästan hela tiden sönder.

En bmw har (utan turbo) allt ifrån ~120hk till över 500hk, i en ORIGINALbil som går att köra utan problem. varsomhelst, närsomhelst.
(pris och försäkringar kan man diskutera tills tungan torkarihop senare, det är oviktigt i sammanhanget)

Bilen på G:
Länk
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Jag tycker faktiskt att dessa vs. är kul att läsa. Kul o veta hur folk kört mot andra och så.. =)

simon_76: antingen så får du väl programmera fram ett script eller nåt som tar bort dessa "vs" inläggen.. eller så får du helt enkelt leva med det. Ingen tvingar väl dig att klicka in på dom och läsa... inte heller svara nåt för den delen..

jag e trött på dom som bara klagar på en massa hela tiden...

Äh jag tycker Calibrakillarna höll det på en bra nivå.
Verkade förstå att det kanske iaf krävs lite mer än en fnysande
dumpventil och fräna plastdetaljer för att kunna matcha en M3.

Så länge det inte börjas med att BMW ägare är si och så och
tål inte dittan och dattan, det är så löjligt och skapar irritation.
Egentligen är det väl bara roligt att alla jämför med tex M3 och ofta då E36 som kom för 12 år sedan och fortfarande står sig bra som mottstock gentemot dagens bilar =)

/// mstrutsen
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Men snälla rara! jag har ägt både opel calibra och m3 GLÖM GLÖM att en calibra går lika bra!!!!!!!! Trimmar man en bil kan man dra vilken bil som helst med vilken bil som helst det beror ju på hur mycket man trimmar! då kan man väl lika gärna gämföra mot en trimmad m3 å då det är samma sak!
IDIOTISKT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
En Calibra är väl en Vectra utan bakdörrar?

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
tryggve! Helt korrekt det är en vectra. Turbo 4wd finns även i
vectran. Så det enda som skiljer är utsidan. Under skalet är det samma bil.
nxv
det är samma motorer, samma instrument, samma stolar i vissa fall, samma bottenplatta. det som skiljer är som sagt bakdörrarna och lite linjer här och var i karossen. :)

(men så det ju en opel...)
^^ kan man nog säga utan att skämmas när alla klankar ner på bmw ägare.

Bilen på G:
Länk
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Många stirrar sig dock blinda på effekt och acceleration.

Jag tycker givetvis en M3 går bra men minst lika mycket uppskattar jag bromsarna och chassit!

Ett välavstämt paket helt enkelt!

Vill man ha maximal g-känsla bara rakt fram så finns det alternativ som är betydligt mera rakt på sak. Helt onödigt att lägga ut dyra pengar på inköp, service, försäkring för en M-bil då ju.

Har f.ö. känt på en Calibra och de går mycket bra. En liten akilleshäl är då originalbromsarna som gav upp totalt av en enda inbromsning från 200. D.v.s. en otäck fading uppkom innan bilen stannat ens från den första inbromsningen. Kan va en otrevlig överraskning på fel ställe...

Nåväl, ge gärnet och fortsätt med alla omöjliga och skojiga jämförelser. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.