|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vill ställa en fråga till Er som har BMW E90 med Aktiv styrning. Tycker Ni att det är bra tillval samt definitivt värt 12900kr? Är det ev.samma styrning som på BMW E60? För resp nackdelar med Aktiv Styrning? | |
|
Det är samma system som på E60. Jag har kört både E60 och E90 med Aktivstyrning och tycker att det är helt underbart! Bidrar definitivt till att göra så att bilen känns mindre i låg fart (svängar) och tyngre, mer stabil, i högre hastigheter. Rekomenderas, men 13k är ju en del pengar :-/ Mvh, Kalle |
|
|
Har erfarenhet av E60 både med resp. utan aktivstyrning. Detta tillbehör är trevligt men problemet är att BMWs originalstyrning med servotronic redan slår det mesta bilvärlden har att erbjuda. Det tycker i alla fall jag. 13 lakan är alltså overkill för denna gimick om du frågar mig. Finns nog annan utrustning jag hade valt istället som t ex sportstolar, adaptiva kurvljus, PDC eller glaslucka. Om däremot originalstyrningen vore lika illa som Audis så kanske det skulle finnas en poäng att köpa till denna option :-) Men testa och se efter, bara du kan avgöra om du tycker det är värt detta. |
|
|
adaptiva kurvljus är exempel på "overkill" och inte direkt värt pengarna (iaf inte bmws som är för långsamma). aktiv styrning däremot är en fantastisk pryl som måhända inte gör "sportkörning" roligare men däremot vardagskörning. att göra en 90graders-sväng i låg fart utan att behöva mer än snudda på ratten låter kanske inte som en så stor grej men när man väl sitter bakom ratten och ska svänga in på uppfarten eller göra en krånglig parkering är det verkligen guld värt, och även när man kör hårt och ska ta en kurva efter hård inbromsning upplevs aktiv styrning som det ökar ens kontroll över bilen. det gör också att man kan göra undanmanövrar i lägre fart som annars skulle slutat med en frontalkrock då man inte hinner med o ratta. programvaran för den aktiva styrningen när den lanserades i E60 var inte helt perfekt och gjorde att man kunde känna när utväxlingen ställde om sig. E90 lanserades med ny programvara (som jag antar också sitter i E60-bilar numera) där utväxlingen ändras mjukare och utan att det känns konstigt för föraren. |
|
|
Läste också något om en ny mjukvara på alla E60 fr.o.m December 2004 Det måste även omfatta E90 ( något annat kan jag aldrig tänka mig ) då båda bilar bör ha samma AS ombord. |
|
| vigg0: Verkar som att våra erfarenheter av adaptiva kurvljus går isär. Jag hade gärna haft detta tillbehör och har aldrig upplevt dessa som långsamma. | |
|
den Aktiva styningen fick ingen vidare bra kritik vid Aftonbladets test av 130i !? "Z4 love it" |
|
|
ÄR helt enlig med KRistoffer L där. Servotronic är kalas men efter 150 mil i maj en 535dAt med aktiv styrning säger jag tummen ned. Asken |
|
|
Jag anser att om man bara skulle få välja en extrautrustning så är det aktiv styrning som gäller. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
Buspelle |
Aktivstyrningen är enligt min uppfattning en av BMWs sämsta innovationer hittills. Den förstör totalt körkänslan och en vanlig standardstyrning med servotronic är oerhört mycket bättre. |
|
AFS är ju riktigt bekvämt, men ju mer mojänger som hjälper till mellan ratten och hjulen desto sämre känsla blir det. Körde en e60 545i med AFS förra veckan, helt otrolig bil, men känslan var inte ens i närheten av min gamla e30...känsla vs komfort... en rolig sak med AFS är att man med växeln kringgatt lagen om att ratten maste ha fysisk kontakt med hjulen, för det har den fortfarande men om AFS far spatt sa kan den svänga hur som helst när ratten gör nat helt annat och det är väl detta som man vill undvika med lagen. |
|
|
Håller helt med Kalle här! Mycket trevlig finess... /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
Asken, det går inte att få Servotronic till E90 enbart. Endast ihop med AS Då är frågan om det är bättre med endast vanlig standard servo eller AS+Servotronic?! |
|
| Buspelle, se min fråga till Asken. | |
|
Jag har kört E90 med aktivstyrning under en dag, och så mycket kan jag säga hade inte vi fått reda på att bilarna hade aktivstyrning då hade jag inte vetat det, och då körde vi väldigt aktivt! "BMW Fahrer-Training i München" Jag märkte inget speciellt annat en att den bil jag delade med en kille från Singapore, fick bytas ut eftersom styrningen gick sönder, den blev väldigt trög och gick nästan inte vrida runt, på nästa bil inga problem, Jag har kört 2 E60, om dom hade aktivstyrning eller inte vet inte jag, men borde inte ett 13tkrs tillbehör märkas, jag hade i och med detta hoppat över aktivstyrning, däremot kunde andra fabrikanter lära av BMW, för sämre servotronic än Volvos på V50 får man leta efter, ett riktigt bottennapp. Mvh Stephan |
|
|
Andrè; Då blir det mycket svårare, du måste helt enkelt testa en E90 utan AS/Servotronic och se om den duger, och som sagt jag hade inget att klaga på styrningen på min E90, och det säger ju att den var bra, för jag brukar kunna vara lite kritisk när saker är dåliga;) Mvh Stephan |
|
|
Grejen är lite, att köper men en E90 325 så har man inte köpt en sportbil, och för de allra flesta stannar den riktigt inspirerade körningen med lite extra agressiv körning på småvägar ut till sommarstugan (alternativt bankörning 1 ggr/år). Jag tycker inte, som många andra, att den aktiva styrningen känns "död". Skulle jag köpa en E60/E90 skulle jag absolut vilja ha denna "gimmick" eftersom den gör varadgskörningen (dvs 95% av vad bilen kommer användas till) myckt bättre. Speciellt om man bor i en något större stad och allt vad fickparkering, kökörning och trånga gator innebär. Alltså, för aktivstyrning, men frågan ligger på prislappen. För 13.000 kan man få mycket annat roligt där comfort access, pdc, sportstolar alla skulle gå före. Anledningen till att M bilarna inte fått denna typ av styrning är för att den helt klart inte ger samma känsla med vägen som bilarna Mbilarna gör och måste göra. Dessa bilar körs dessutom mer aktivt än övriga i modellserien. |
|
|
Stephan735i , fattar inte riktigt vad du menar? Så du provkörde både en E90 med AS och en E90 utan AS under Er "BMW Fahrer-Training i München" ? |
|
|
Andrè; Jag körde en med Aktivstyrning, den första bilen körde han från Singapore en liten stund men styrningen blev trögare och trögare, så den byttes ut innan jag fick köra den, båda bilarna hade Aktivstyrning precis som alla andra 330i E90 där. Mvh Stephan |
|
|
Jag har kört E90 både med och utan aktiv styrning en kort sväng och jag skulle nog kryssa i det i tillvalslistan, även om priset är högt. Vad jag däremot inte gillar är att det inte går att få till samtliga modeller. Vill man köpa en 318 eller 320 och är beredd att betala för aktiv styrning, så går det ändå inte. Det är väldigt dåligt! M v h |
|
|
Stephan735i "men borde inte ett 13tkrs tillbehör märkas, jag hade i och med detta hoppat över aktivstyrning, " Men då har du ingen riktig referenspunkt i så fall då du aldrig körde en E90 utan AS vid det tillfället! Hur kan du då påstå att AS inte är en bra att ha? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.