AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.254

Vad har slangen för funktion?

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hejsan,
Gjorde en motortvätt idag och upptäckte at en liten slang nästan hade gått av, den satt bara lite ihop på ena kanten så att säga.

Slangen ifråga sitter nästan längst fram i moorrummet tillsammans med två andra. De två andra har kopplinganordningar och jag tror att en av de två är tempmätaren. Den trasiga slangen/kabeln var ihålig, utgick från en rund gummi/plast sak och sedan vidare ner mot tändstiften tillsammans med de två andra slangarna.

Jag tror att det kan vara nr 8: Länk

Vad har den för funktion? Vad händer om den ej är sluten? VAd kan ha blivit dåligt/ bli bättre av att jag nu tejpat den så ingen luft eller liknande kommer in i slangen?

*BAWORAK*
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
tja av dömma av skissen kan det ju inte vara så svart att dra egna slutsatser som att det är en vacum slang =) sitter nog där av en anledning så bara att skaffa en ny
Ulke
Verkar av allt att döma att vara vaacumslangen till bränsletrycksregulatorn.....
Denna bör du absolut återansluta, går antagligen mellan regulatorn och spjällhus/insug, du hittar säker vart om du kikar lite....

mvh Ulke
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Joakim> Tack för utomordentlig hjälp, NOT:-(

>Ulke, det är svårt att se vart den tar vägen, den försvinner ner under den där svarta plastskenan som ligger ovanpå toppen i dess längdrikting så att säga.
Undrar bara vad som kan bli sämre om den är halvt öppen så att säga, vilket den nu uppenbarligen varit ett tag, dock har jag inte märkt att bilen blivit konstig eller så.

*BAWORAK*
Ulke
SvanteE

Nu är jag väl inte den som är mest skickad här på forumet just i detta ämne, men jag försöker så gott jag kan :o)....

Vaacumslangen på tryckregulatorn skall som sagt ha sitt vaacum från någonstans på insuget, vanligast på själlhuset (där gaswiren sitter)... Utifrån hur mycket du gasar så ändrar sig ju vaacumet i den lilla slangen som är kopplad till bensintrycksregulatorn och påverkar denna att höja/sänka trycket på bensinen som går in i Fuelrailen (den spridarna sitter i (alurör på bild i din länk).....

Nu är läget säkert sådant att din regulator ej reglerar bensintrycket på samma sätt som den borde, vad detta har för direkta konsekvenser kan jag ej svara dig på...troligtvis har den varit sådan under en längre tid och skillnaden kanske du märker först när det funkar riktigt (borde gå lite bätttre)....

Men för all del BYT den lilla vaacumslangen så behöver du ju ej tänka på det mer sedan...

mvh Ulke
Ulke
om det verkligen är så att den sitter i regulatorn i ena änden, så vet de ju exakt på Bmw var den andra änden sitter.....kostar inget att fråga.... Vaacumslangar som går till insug eller själlhus som ej är täta genererar ofelbart ojämnare/dålig gång......i och med att luft som ej är mätt av LMM kommer in i insuget och ger en felaktig luft/bränsleblandning..

mvh Ulke
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ulke> Kanon,
Tack för svaret. Som sagt jag vet ju inte om det är den vaacumslangen, men det är det mest lika jag hitta på sidan i etk´n, som ser ut som det jag beskriver. Tycker j inte att blien uppfört sig knasigt eller så alls, fast det är klart, slangen kan kanske haft hål i sig i flera år?

Men det stämmer kanske det du säger, för slangen, underdelen kommer från torpedväggen och går ovan på plastskenana under vilka spridarna sitter, efter "Den Runda klumpen" går slangen tilbaka under "railen".

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Saken jag talar om är den som sitter precis snett ovanför åt höger sett från den övre kylarslangen där den går in i termostathuset:

Länk

OCh det är slangen som går bortåt från den runda saken som nästan var helt av.

*BAWORAK*
Ulke
Jadå, det är vaacumslangen från bensintrycksregulatorn (som den heter)...
Bör som sagt ha sin andra ände i närheten av spjällhuset, alltså den delen som kommer direkt efter gummibälgen i riktning mot motorn/insuget....

Kolla där, så skall du säkert hitta en ledig anslutning...

hälsningar Ulke
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Eh...Ledig ansluting? Tror du den har gått av även där?

*BAWORAK*
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Ta bort slangen från tryckregulatorn och starta motorn. Då kan du känna med fingret om det 'suger luft' i slangen - gör det det sitter andra änden där den ska.

/// Gunnar E.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok,
Tack för tipset.

*BAWORAK*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.