|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Här är jag! Det intressanta är att all forskning tyder på att det inte finns någon koppling mellan straffsats och antal begågna brott när det gäller våldsbrott och annan grövre brottslighet. USA har dödsstraff för mord men det mördas i sällan skådad utsträkning. I Sverige har vi historiskt haft en mer sansad inställning när det gäller straffsatser. En enad forskarkår hävdar att det inte finns någon anledning att ha hårda straff. Och så hävdas plötsligt motsatsen när det gäller trafikbrott. Här är kännbara straff som gäller i preventivt syfte. Helt stick i stäv med övrig brottsbekämpning. Herrejösses! Jag tycker det är pinsamt uppenbart att individen vid Lunds Universitet springer myndigheternas ärenden. Om kännbara straff räddar liv då fortkörning minskar av dessa rekommenderar jag varmt fängelsestraff istället för böter. Fast då är det plötsligt inte lika intressant för staten längre. Inkomsten förvandlas istället till kostnad. Och det går ju inte... |
|
|
"Om kännbara straff räddar liv då fortkörning minskar av dessa rekommenderar jag varmt fängelsestraff istället för böter. Fast då är det plötsligt inte lika intressant för staten längre. Inkomsten förvandlas istället till kostnad. Och det går ju inte..." bjoerck: Amen! |
|
|
Klockrent, bjoerck! /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
Kanske vore effektivare att sänka 30+ - gränsen till 20+? |
|
|
Att sätta 10000kr rakt över är helt idiotiskt. Bättre isåfall är att göra som Finnarna. Man betalar böter efter inkomst. Då kan det mycket väl bli 10000kr i böter, men bara om man tjänar tillräckligt mycket. Givetvis så finns det en undre bötersgräns så att man inte slipper undan helt ostraffat om man inte har någon inkomst. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Bensinskatter, kameror, ägaransvar, 10.000kr böter? Man börjar ju undra om målet är att vi skall låta bilen stå kvar i garaget på morgonen? Utan bilen stannar Sverige, och utan fortkörare stannar Sverige förmodligen ännu snabbare :) |
|
|
Någon borde skriva ett svar till nissen på lunds universitet. :-) ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Rille330: Så fortkörarna är vår tids vardagshjältar? :-) Tänk på att ett spillt människoliv kostar samhället 1-2 miljoner. Visst, ligga och lunka 140 30-40 mil på E4:an gör jag också varannan tidig måndagsmorgon (tre på natten) men fortkörning är ju ett vidare begrepp. Varje morgon när jag kör till jobbet brukar samma Aero blåsa förbi mig och alla andra på den enfiliga 90-vägen och väl framme så brukar jag bli nån minut efter honom. Han är en trafikfara och det är bara en tidsfråga innan han kör ihjäl sig själv och/eller någon annan....har dock inte filmat honom ;-) |
|
|
Hur kommer det sig att man klarar sig så bra i Tyskland. Där kan man se bilkaravaner som åker i 200+. Konstigt nog så dör det bara några mer per 100 000. Att köra fort i Sverige kommer hamna på topplistan över de värsta brotten som man kan begå. Så som jag ser det, är det bättre att köra lite fortare på en tom motorväg för att bli av med monotonin och inte köra in i diket av uttråkning. Fast egentligen är det ganska uppenbart att det är en smygskatt. |
|
|
Pruttgas: Nja... min "slogan" var lika seriöst menad som valet av ditt eget nickname :) |
|
|
f-n vad nissarna i rosenbad är smarta. det finns ett mönster i det hela. titta på tidigare färslag o lagändringar. först så skickar man fram en pucko till forskare, sen när vi har mumlat och grubblat färdig o vant oss vid tanken, ja då blir det hela verklighet och det accepteras av alla, mer eller mindre.vad händer om böterna ligger på 10000+? jo, nisse, agda, kalle, anna osv, sitter och blänger på mätar tavlan, för att de haaaaaaaar inte 10000 att betala. föjlden blir det att de glömmer trafiken och trafikreglerna. titta på olycksstatisken, antingen är det fyllo, eller inkompetenta förare. en som kör fort, är på helspänn,full koncentration.istället för dessa idiotiska förslag, varför går man inte ut med lite info blad, att snälla använd blinkers, flytta på er efter en omkörning, titta i packspeglar osv. undrar hur många som har åkt fast för att de har legat 20 km/h under ordinarie fart gräns? det är lätt att skylla allt på fortkörare, när man inte har en susning om annat. lägg ner eran moral predikan, snällaaaaaaa. |
|
|
Hej, jag betalade 750 Euro i böter på motorväg i Frankrike förra året... /M Min bil: Länk |
|
|
Ja vad säger man?!? Heja Sverige! Jag vill bara spy... Länk Notera hur många gånger åklagaren valt att lägga ner ärendet. Fast han körde ju inte för fort förstås... |
|
|
Man kanske skulle ta och börja knarka och köra på folk. Sålänge man håller hastighetsgränserna så är det uppenbarligen ganska ok... /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
| vilken trevlig kille. nu vet vi vad vi ska göra, när vi kör på någon. smita ifrån stället, och sen säga att det var inte jag. jag tyder domen på det sättet. | |
|
Olof: om du stenfull passerar ett kameraskåp i 90 km/h så händer ingenting. Om du däremot kör förbi i 100 km/h så ska du få se på grejor... Det som förvånar mig mest är att de som jobbar med trafikfrågor inom olika myndigheter aldrig pratar om rattfylla utan istället om och omigen predikar över livsfarorna med att köra 100 km/h istället för 90 km/h. Jävligt tröttsamt rent ut sagt. |
|
|
Det är redan något allvarligt fel med straffsystemet i Sverige när "44-ÅRIGE TONY" kan hålla på sådär i flera år? Och så vill dom höja böterna för fortkörning till 10.000 kr? Gärna helautomatisk- kameraövervakning och ägaransvar också? För att kunna sätta dit Svenssons? Heja Sverige... |
|
Len |
Länk Undras bara……hur lång tid det tar innan alla betalda parkerings- och FORTKÖRNINGSBÖTER ”kommer tillbaka” till den lille pressade Undersåten….? Eller används dom slantarna snarare till att betala räntan på utlandsskulden, dvs slantarna flyger all världens väg?? ;--/ L. |
| Känns som att nästa val står mellan totalitärt stat eller mer frihet. Jag vet då vad jag ska välja. | |
|
10.000kr, vad är det? I Finland går ju böterna enligt inkomst. Rekordet för fortkörning i Finland är 116.000€! Dock fick han ner det betydligt. 25km/h överhastighet:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.