AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
930

M5 e34 eller 325 e36?

Jag har problem med vilken bil jag ska köpa. valet står mellan en M5:a årsm 90 och en 325 årsmo 94 de ligger i samma prisklass. Det jag har läst här i forumet är bara dåliga saker om M5 e34 alltså att man är typ tvungen att renovera upp alla M5or för 20-30tusen. Har alla lika dålig erfarenhet av M5 an eller?
Det är ju inget som säger att jag inte måste renovera 325an också för samma pengar!?
Så jag undrar vilken bli skulle ni välja?

Mvh
Daniel

'D'
Hm....ALLA M5:or måste inte alls renoveras upp för 20-30",det beror på hur "noga" man är...Att återställa en 15 år gammal M5 till "original skick" kostar "fläsk", med det detsamma gäller även 325:an...M5 har förmodligen högre försäkringspremie,drar mer bensin samt är en äldre konstruktion än 325:an.Reservdels priserna är nog någorlunda "lika"...
Det viktiga är oavsett vilken bil du köper att du kollar upp den så noga det går,låt den exempelvis puttra på tomgång bra länge....O glöm inte att be att få lyssna hur motorn låter när den är iskall,ibland om en motor är sliten så hör man det bäst när den är kall,ljudet försvinner när den är varm,kan vara mindre "oljud" typ...
Man ska oxå komma ihåg att oavsett vad säljaren säger så har ALLA M5:or,mer eller mindre, fått visa "vad de går för" ett flertal gånger...Det är ju bilar som en gång köptes för dess fartresursers skull bla....
Mitt tips är att välj den bil som "känns" bäst...Den första känslan man får för en bil brukar va den rätta...

länkar till de bilar som jag problem med att välja mellan!

M5
Länk

325coupe
Länk

'D'
zupra1
Tog en titt på bilderna...lätt val för mig i alla fall...325:an utan tvekan.
Ser verkligen ut till å vara i bra skick...M5:an däremot såg...ja...lite halvtaskig ut enligt mig.Gör ett diagnostest på Bmw ändå...som sagt...skenet kan bedra.
diagnostest? är det bmws engna helsokontroll? vad kostar ett sånt test?

'D'
svavelvinter
sitter på jobbet, länkarna funkar inte för mig pga att de är spärrat härifrån, så kan inte se på annonserna tyvärr.

Mitt utlåtande i själva frågan som lyder i rubriken är, att det är helt olika bilar du jämför här, även om 325:an också är sportig så är m5 extrem.
Däremot kräver en affär av en m5 mer eftertanke, man måste riktigt gå igenom och kolla allt på bilen, då dessa kostar att repa och renovera.
Sen är ju premien minst dubbelt så dyr på m5:an, samt dyrare skatt och dyrare bensin.

En sån här fråga brukar ofta hitta svar i plånboken, finns det ekonomiska resurser hade jag letat en kanonfin m5 om jag var du, dock en 3.8 och inte 3.6

lycka till :)
är det bmws egna hällsokontroll ? vad kostar ett sånt test?
kan man få fram något avgörande om man skickar efter en bmw kontroll papper från bmw tyskland?

'D'
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Det är ju helt olika bilar. Vad ska du ha den till? 325:an är betydligt modernare och lättare att hålla levande, det är en klart trevligare vardagsbil med ofantligt mycket bättre ekononi. Det skiljer ganska mycket i ålder på dem och därmed i skicket.
M5:or är svindyra att hålla i skick och de ägs inte sällan av klåpare som bara ger järnet och sedan säljer när det börjar ta emot ekonomiskt. M5:an skulle jag endast köpa om du bara ska köra sommar. 325:an går bra i alla väder även om den nu börjar bli lite till åren den också.
Håller med zupra1, den M5:an såg sunkig ut och var absolut inte i något fantastiskt originalskick. Dessutom chipad och blir han inte av med den för 46k så handlar det nog inte om någon skönhet rent tekniskt heller.
325:an däremot, var i stort sett original fast med snygga fälgar och mycket stilren, klart trevligare köp i den prisklassen. Såg väldigt mycket fräschare ut på bild också. Mitt val mellan de två helt klart.

-M5 E34 Limousine register Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
325:an helt klart!

//Schnitzer

DI
176
DIAMOND
BMW X3 (G01, F97) 30e -21
Tittade på de objekt som du funderar över och mitt tips är att "slå" till på 325:an därför att:

* Ej chippad
* Original

Däremot skulle jag leta vidare efter en fräschare M5:a eftersom enligt min mening kommer du att få en trevligare bil (inte billigare..) sen beror det helt på vad du är ute efter.

Oavsett vad du köper undersök bilarna NOGA spec. M5:an annars kan det dra iväg ifall några stora grejer måste bytas.

Lycka Till

I den prisklassen tar jag absolut 325:an, om inte bufferten sen är enorm. Annars som bil är ju en M5 helt klart att föredra, men då får du lägga på en slant :)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag håller med de föregående talarna. En 325:a är en väldigt bra bruksbil som inte kostar multum att hålla rullande. Däremot så är precis allting dyrare på en M bil.

325:an så faktiskt riktigt fräsch ut, väldigt väldigt trevlig färg. Enda som saknas är en nedlackning eventuellt vita blinkers glas, men absolut inte ett måste. Den var faktiskt riktigt fin.

Egentilgen är det inte rättvist att jämföra den dyraste (bland de dyraste) 325:an på marknaden mot den billigaste M5:an. Men i detta fall så är det ju helt klart, M5:an såg inte alls lika fräsch ut som 325:an. Dessutom tycker jag e34 ser riktigt gamla ut. E36 är inte heller modern den men dock inte lika gammal som e34:an.

Däremot är det intressant att veta hur långt 325:an har rullat, ii och med att den befinner sig långt norrut så brukar de bilarna få gå rätt så långt. Priset kanske är en smula högt i förhållande till milen DOCK värd om det är ett bra orginal exemplar som fungerar fint mekaniskt.

Köp 325:an!
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Om du ska köpa bil i den prisklassen ska du inte ens fundera på en M5 E34:a. Du får ingen m5.a i bra skick och utan problem för de pengarna, inte normalt iaf.

Av alla M5:or jag kollat sett till salu var denna nästan den som såg skabbigast ut!!! Går du upp till 60´ så börjar de komma bättre bilar i finare skick. Men de är skillnad på natt och dag i ekonomi! M5 E34 är bra mycket dyrare än en M3:a som min. Mera krångel (förmodligen) mera bränsle.

Skulle dock inte valt någon av dessa två bilarna. Leta vidare!

MVH: Henrik

///M3
är det ingen som har ett förslag på en bmw modell i samma prisklass?
Jag vet inte om man ska köpa en 325 alla där jag bor har ju en. Det skulle kännas drygt att ha samma bil som alla andra!
Visa användare
77
Untouchable_E
Z4 3.0 (ESS TS2) -03
325d E90 -07
Varför inte en riktigt schysst E30 325:a? :)
Iofs rätt gamla, men minst lika rolig att köra som en E36:a!

Och för dom pengarna du var beredd att lägga ut för en sunkig M5:a får du en E30 i DRÖMSKICK!
Man lägger väl inte mer än 20-25000 för en E30 325??Allt över är överdrift tycker jag.Så fall lägger man dem pengarna på en E36.Inte går man och slänger 40-50tusen på E30
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Det gör man nog om är en e30 fanatiker, eller fantast rättare sagt. Vissa tycker om just den modeller väldigt mycket pga olika faktorer så som körglädje, designen osv.

Men själv tycker jag e36:an är ett bra val, kanske därför den är så pass populär? Men visst, lite trist är det ju att alla har den..
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Inte för att vara negativ eller så. Men att gämnföra en M5 och en 325:a är väl o ta i.
Först o främst.......vad ska du ha bilen till? Bruksbil? ska du helt klart köpa en 325:a.
En M5:a är absolut inte ekonomisk försvarbar gämnfört med en 325:a.

M5 är dyr men inte skit dyr.

325 är förhållandevis billig men inte skitbillig heller.

Ska du köpa en M5 föreslår jag att du betalar lite mer än 46k. 325:a kan man få en hyffsat fräsch för ca:50k
Så är det i dom prisklasserna du ska shoppa för rekomenderar jag starkt 325:an.

Visa användare
77
Untouchable_E
Z4 3.0 (ESS TS2) -03
325d E90 -07
"Man lägger väl inte mer än 20-25000 för en E30 325??Allt över är överdrift tycker jag.Så fall lägger man dem pengarna på en E36.Inte går man och slänger 40-50tusen på E30"

Klart man kan göra det. Det handlar om vad man är intresserad av! Jag älskar E30's och hade inte tvekat en sekund på att lägga 50 papp på en riktigt fin 325iM.

be
138
berging
M5 E34 91:a
535 E39 V8a
325 E36
Leta upp en m5a och köp! Har du hittat en fin och kör den, du upptäcker du vad du kan missa, med vad ja tycker en tråkig 325...... Helt klart en M5a! Om ja får tycka till. DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Om du vill ha en bil som är ganska rapp och låter gott med system och som är snygg, köp en 325:a. Vill du ha en lite diskretare bil, med massa pulver och skön att åka i, men inte speciellt snygg, köp M5:an.

Med dessa bensinpriser hade jag ju inte köpte en gammal M5:a iaf, du lär ju köra ganska mycket i början..det plockar på som tusan.
Köp en m3 stylad 325:a med lite sportsystem och grejer så blir det säkert bra.

MVH: Henrik

///M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.