AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.558

Är Casterstaget samma som spindelled

fa
438
fami
525,01 IM
Är Casterstaget samma som spindelled ??

MVH-V8
Jo
174
Jockejocke
528i -86
518i -83
320ia Touring
Ja, om det är bakre övre du menar
Paap Reeder
... på E32 heter den länkarm på BMW-kvittot.

MVH /// Paap R
Ulke
Casterstag är väl detsama som stabilisatorstagen om jag inte är helt ute o cyklar.....

Länk Dessa

mvh Ulke
Ulke
Spindellederna sitter både i främre o bakre länkarmen på din E34...

Länk

Länk

//Ulke
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
ulke, det du har på bilden heter stabilisatorstag, kallas även för pendelstag, men casterstag är ngt heltannat.... ska se om jag kan få fram en bild på casterstagen.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ulke, Du hittade visst bilder på casterstagen själv i ditt andra inlägg.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
castersatag är INTE samma sak som spindelled. 2 helt olika länkarmar som sitter bredvid varandra
Casterstag är samma som pendelstag, som i sin tur är samma som stabilisatorstag, som i sin tur är samma som krängningshämmarstag, som i sin tur är samma som skrammelstag, som i sin tur är samma som krarrstag, som i sin tur är fullständigt total idiotiskt undermånligt konstruerade. ;)
Ulke
Alltså kanske gamle Ulke hade helt rätt i sina inlägg ändå? :o)
Ulke
BTW har jag på förarsidan ett Stabbstag som i den övre infästningen har böjt sig i materialet "som en knäckt nacke" kan det vara därför bilen vandrar i sidled lite otäckt? spårar liksom....

mvh Ulke
Ulke
Joxade ihop begreppen lite....casterstage är samma som bakre länkarmen givetvis.....

Har dock problem med mitt stabbstag, hoppas att det är det staget som ger den oroliga gången i sidled och ett slitage av förarsidans däck på insidan....

ulke
snälla nån. casterstag är inte samma sak som pendelstöd (krängingshämmarstag). casterstagen är 2 stora stag som går från spindeln.
i änden på varje så sitter en stor rund bussning. har inget med krängningshämaren att göra!
läs på innan ni skriver något
Ulke
casterstag är den tredje bilden du la ut. ett krängningshämmarstag gör inte så att däck slits på insidan eller ostabil
Ulke
Kom nog lite efter det att jag bytte till 18" hjul det ostabila....får kolla över hjulinställningen, trodde den skulle vara hyfsa då den är inställd i maj, men då var det i och för sig bara 16" på bilen.....

Liten skillnad måste nog mit dåliga stabbstag göra ändå, det blir ju inte bättre i alla fall...

I Maj byttes även alla stag i framvagnen och leder...kostade 8000:- + montering samt hjulinställning på det....

mvh Ulke
fa
438
fami
525,01 IM
OK då....det är inte samma
min bil klonkar vid ojämnheter .
lite viberationer vid lätt bromsning.
bromsar jag hårt så finns det inga viberationer.
stabilisatorstag har jag byt,båda sidor.
fått tips på att det kan vara spindelled,en annan säger casterstag.

MVH-V8
Ulke
Sitter ju en spindelled i casterstaget med......
det kan man väl kalla det. men den heter inte spindelled i när man pratar om de här framvagnarna.det skulle bli lite förvirrande :)
Jo
174
Jockejocke
528i -86
518i -83
320ia Touring
fami: Testa att rulla sakta med bilen och "dutta"upprepade ggr med bromsen samtidigt som någon kollar på framhjulet. Om det klonkar och hjulet rör sig bakåt, så är glappet antingen i casterstagets bussning eller spindelled.
Du kan ta loss casterstaget vid bussningen och kontrollera den, när den då bara sitter fast i spindelleden är det lätt att känna om leden glappar.

Kom bara ihåg att bilen måste stå på marken när du drar åt staget vid bussningen.
fa
438
fami
525,01 IM
tack jocke
ska kolla det imorgon.

MVH-V8
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.