|
|
|
|---|---|
|
Hej på er allihop Jag har ställt frågan till forumet för 5-serien och fick några goda råd men eftersom min bil ligger i gränszonen (535-E39/V8/5-växlad), ställer jag samma fråga till er också. Jag hoppas ni har överseende med min överträdelse. Det låter om växellådan (metalliskt klonk-ljud) när man växlar mellan ettan och tvåan, då man inte har varvat helt ut före växlingen. Enligt BMW är det ett känt fenomen/problem för bilar med stora motorer i kombination med manuella växellådor och då speciellt M-bilarna. När jag pratade om detta med BMW i Solna, antydde dem att de ibland har bytt den livstidsverkande oljan i de med gul etikett märkta växellådor, mot en motorolja men då först efter tillåtelse från importören. Motoroljan skulle dämpa ljudet något. Någon vidare information om vilken sorts motorolja skulle vara lämplig ville de inte ge mig med motiveringen att ”min bil är en sofistikerad konstruktion och att man inte tillåter ägaren att själv göra sådana ingrepp i bilen, utan jag var välkommen att lämna in bilen för undersökning och åtgärd”. Nu undrar jag om någon av er M-ägare har laborerat med detta och vad har ni i så fall använd för olja och vilka erfarenheter har ni haft av det. Ha det gott. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.