|
|
|
|---|---|
|
Hallo, Jag har sökt genom de inlägg om klonk i bakvagnen men jag har inte hittat en felbeskrivning som matchar mitt... Jag har en 320 1992 som klonkar endast då jag kör över något ojämnt och gasar. Kör jag över samma ojämnheter utan gas så klonkar det inga. Gaspådrag på en jämn o fin väg framkallar lite klonk men inga mycket. Jag upplever detta som om det blir värre och värre. Jag har läst att det kan vara ganska mycket som orsakar klonk. Finns det något jag kan göra som kan hjälpa mig att hitta orsaken? | |
|
Kommer klonket framifrån eller bakifrån? Kommer det bakifrån "gissar" jag på "silentblocken"...Kostar ca 1500-2000 kr att byta på båda sidor på verkstad... |
|
|
På gamla 3-serien (E30) kunde vulkningen i övre stötdämparfästet bak släppa. Lätt att kolla man ruskade bara på övre delen av stötdämparna. Konstruktionen kanske ser likadan ut på senare modeller? Silentblocksproblemet fanns på den tiden också. /N |
|
| Hade samma fel på min, över ojämnheter klonkade det från högersidan, var en höger bärarmsbussning bak som var kass. | |
skogis79 |
Har faktiskt exakt samma problem på min E46:a. Det låter som om klonket kommer från höger fram eller höger bak, svårt att lokalisera. Testade att smörja höger framfjädring i topp, vilket jag fått rekomenderat, men detta funkade ej (Det fick dock bort ett lättare knarrande när man svängde och stod stilla, Berodde förmodligen på sand eller annan skit). Är detta problem som ni beskriver ovan dyrt att åtgärda på Bmw verkstad då jag ej är någon mekarkille? |
| Vart du av med det? För jag har precis samma fel på min E36:a... Klonkar vid ojämna ytor samt gaspådrag... Har läst att det kan vara silentblocken eller hardyskivan men har ingen aning om hur jag kollar vilket det är... | |
|
Hade så på min förra e36 men d lät hela tiden, spelade ingen roll om ja hade gaspådrag lr inte, men iaf så var d bärarmsbussningen bak som var helt slut! Däcket blev åxå snedslitet väldigt fort! //MVH Johan Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.