|
|
|
|---|---|
|
Har en tid letat efter en lämplig andrabil/pendlarbil och en 320dA (touring eller sedan spelar ingen roll) är ett intressant alternativ. Utbudet av 320dA i Sverige är aningen begränsat men här är en Länk Är det någon som tittat på denna? Svensksåld, 5 ägare (varav minst 2 är handlare), uttagen 10/00. Priset är ju för högt men vad kunde vara rimligt om man förutsätter att bilen är i normalskick och servad enligt bok? Enligt bilpriser.se så ska denna bil ligga på 93-102' vid privatköp men det känns väldigt lågt. ___ //Ulf | |
|
Jag hade en 320d -99 sv-såld, ca 14000 med liknande utrustning fast med lilla navigatorn , 18" sommar och 16" vinterhjul. Sålde den för ca 1,5 år sedan för 138" vilket var ganska bra då. Den här bilen skulle jag värdera till max 110" i slutpris. Vad tycker ni andra? |
|
|
En fråga till angående bilen i länken ovan. Den har ju en, åtminstonde i mina ögon, mindre vacker spoiler på bakluckan. Gissar att det är ett originaltillbehör då jag sett flera andra med exakt samma men hur är denna fäst och går den att ta bort utan något större jobb? Gärna fler kommentarer om priset! Ett alternativ är ju att ta hem en 02:a touring med M-sportpaket, 10' mil, samma utrustning som den ovan + PDC, bättre stereo, Xenon, elhiss bak + det som ingår i M-sportpaket. Annonseras för ca. 17'€ Lite mer än jag har tänkt att lägga men en roligare bil. Frågan är hur den ekonomiska aspekten ser ut på 1,5-2 år / 5000 mil? ___ //Ulf |
|
|
Hej Ulf, Spontant tycker jag att 135kkr känns rätt saftigt för en 320d-00 som är pre-facelift som dessutom rullat 13kmil. Tidiga E46 går ju redan idag att få för en bra bit under hundringen, å andra sidan är utbudet av 320dA ganska litet vilket gör denna modell svårvärderad. Denna bil borde pressas ned mot dryga hundringen för att kännas prisvärd. Efter 1.5-2 år och 5000mil så har den rullat 18kmil och lär vara ruggigt svårsåld hos de spekulanter med milskräck. Svårt att spekulera i vad den kommer att vara värd då, men jag gissar på drygt halva dagens annonseringspris. Som jämförelse står det en sv-såld 318 E46 -98, 18kmil med k-paket, hos Bilpartner i Lund som de begär 89kkr för. Den har stått där mycket länge. Kanske man kan ha denna bil som ett någorlunda riktmärke på framtida värde? Jag trodde att endast "ankstjärten" som finns på M3 och M-sport paketet var original tillbehör när det gäller bakspoiler till E46. Finns även Clubsport spoilern med den ser väl inte riktigt så malplacerad ut? |
|
|
Kristoffer: visst sätter milskräcken in men det verkar som dieselspekulanterna är aningen mindre skeptiska till 15'+ mil. Utan att ha sett bilen live så känns det som priset nog bör ligga som både du och Wadstedt antyder. Vad tror du om att lägga en 50-60' till för Touringen med M-paketet. Den lär ju också tappa några kronor på samma tid och mil... ___ //Ulf |
|
|
Programmer Jag tror personligen att du förlorar mer på att ta hem en bil som den du nämner för kanske 17" € än att köpa den i annonsen för drygt 100" (Om han nu släpper den för det....). Vet att "milskräcken" som Kristoffer pratar om är ordentligt utbredd men tror dock det är skillnad på en dieselbilsköpare och bensinbilsköpare. Dieslar går ju generellt mer mil än motsvarande bensinare och klarar oftast det utan några störra problem. Sen är ju utbudet inte spec stort på dieslar heller. Min gissning är väl att bilen i annonsen kanske är värd runt 75-80" om 1,5-2 år med 5000 extra mil på mätarn samtidigt som den faceliftade -02 kanske är värd 120" med samma förutsättningar. Så köp den nyare faceliftade 320'n om du tycker dte är värt merkostnaden. Eftersom 320'n i annonsen redan gjort en del kraftiga värdetapp så tror jag den kommer sjunka i lugnare takt än den nyare även med de högre milen men jag kan ju ha fel...... |
|
|
Wadstedt: Ditt resonemang och dina gissningar stämmer ganska väl överrens med hur jag själv räknat på det. ___ //Ulf |
|
|
Den utländska bilen låter mer aptitlig än den första och jag tror denna lär hålla värdet bättre pga faceliften och utrustingen. Jag håller med "Wadstedt" här, köp denna om du tycker det är värt merkostnaden. Drar man parallellen till faceliftade E39 Touring håller ju dessa värdet rätt skapligt fortfarande så länge milen och utrustningen är OK, ffa jämfört med de tidigare modellerna utan facelift. Jämför man 523iT vs 525iT kan det ofta röra sig om det dubbla slutpriset, trots att det bara skiljer två årsmodeller. Jag tycker personligen att bakre kjolen på M-sport paketet inte gör sig särskilt bra på dieselmodellerna, särskilt inte 320d med det enkelt nedåtvinklade utblåset. Kan du istället hitta en 320dA med motsvarande komfortpakets/Lifestyle utrustning skulle jag nog valt en sådan istället som borde vara betydligt billigare i inköp och på sikt sjunka mindre i pris än den med M-sport. |
|
|
ska man gå lite efter det ni säger så står min bil 320dT -01 med 18k på mätaren redan runt 100:ingen..? ingen direkt utr förutom sport och komfort.. Diesel-räsern /Rickard Länk |
|
|
tarzan325 Hmm kanske det men det riktiga svaret har man ju inte förrän man försökt sälja. I alla såna här trådar så spekuleras det ju utifrån ens egna erfarenheter som säljare och köpare. Din bil är säkert värd lite mer än värderingen ovan. I min värdering så räknar jag med att E-90 kommer bli betydligt vanligare på vägarna och göra att E-46 kommer göra ett par ordenliga djupdyk till inom 1,5-2 år. Jag anser att en snålt utrustad tidig E-46'a för kanske 75-10" är en betydligt mindre ekonomisk risk än en nyare, mer utrustad bil som kanske kostar dubbelt så mycket. Det är min erfarenhet av att haft både nyare och äldre E-46 i olika prisklass. sw |
|
|
tarzan325: din är 1 år nyare och en touring vilket drar upp priset medan milen drar ner lite. Den lär utan vidare vara värd över 100' men sen om det är 106' eller 132' kan man bara spekulera i... Tittar man snabbt på Blocket annonseras 2000-01 som har rullat över 12' mil för mellan ca. 130-150' och många av annonserna har legat där länge. Iof en salig blandning av nyimporterade och sv-sålda, mkt utr och ingen utr, mm. Kristoffer: ett visst kosmetiskt avgasproblem blir det ju ;) Den bilen var mer ett exempel på vad man kan få om man lägger till lite pengar. Finns ju en massa bilar utan M-paket som självklart ligger lite lägre i pris även om det ändå handlar om en 15-16'€ om man vill ha en 02:a med motsvarande utrustning. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.