|
|
|
|---|---|
|
Hej BMW-boys&girls. Först, tack för att ni finns. Har hittat mycket bra via sökfunktionen tidigare. Dock inget om mitt nuvarande problem. (Lär jag få äta upp senare kanske) Det jag har hittat gör att jag gissar på oljefiltret, är nu nyfiken på din teori. Till saken! Var på besiktningen med lilla 3an med raka 6an (E46 320, 2,2 o 170 halta hästar under huven) när den vänliga besiktningsteknikern upplyste mig om att det fanns ett mindre oljeläckage under motorn. Tog mig kallsvettig under bilen och kollade själv. Tyvärr var det ingen illusion. Oljeläckaget verkar komma från främre delen av motorn. Klart framför oljepluggen, mer i höjd med framaxeln. Man såg hur olja droppat/runnit och tryckts bakåt av fartvinden och träffat skyddsplåtar och tillsist förbränts på katalysatorn. Har heller inte sett något läckage på marken då bilen stått parkerad. Indikerar inte detta att oljeläckaget uppstår endast vid körning? Övertryck någonstans? Dålig packning till oljefiltret? Transmissionen? Vad finns annars i främre delen av motorn som kan läcka olja? Är tacksam för alla tips då jag har noll koll på hur bilar är konstruerade. Vill ha lite kött på benen innan jag blandar in verkstäderna så att jag inte åker på ”Lilla söta blondinblåsningen 1A” och måste byta wookie-ventilen, merkriusstaget eller alfapumpen. Lotta | |
|
Okej, det var alltså inget superenkelt och hysteriskt vanligt standardfel. Tackar för uppmärksamheten och går på lunch. Lotta |
|
|
Omöjligt att svara på eg utan att ha sett själv...Men en gissning är kanske att oljefilterlockets gummiring på något höger/vänster inte tätar riktigt, alternativt att locket sitter för löst...Kan vara värt att kolla iaf... Annars kan det vara högst eventuellt den främre packboxen eller om det läcker på nåt sätt från vevhus-ventialtionen... Kör bilen till en erfaren mek,han bör kunna loaklisera läckaget utan större problem.... |
|
parolof |
spola rent ordentligt, så blir det lättare att se varifrån det läcker, främre packboxen är ju som sagt ett hett tips |
|
Vet att frågan är svår att svara på. Ungefär som: Kan ni hjälpa mig hitta mina försvunna bilnycklar? eller Hur röd är en tomat? Ville bara ha lite brainstorming och tackar för alla avlämnade förslag. Packboxen... Vad kan få en sådan att ge upp? Körstilsrelaterat eller ren otur? |
|
parolof |
packboxar, slits ju med tiden. Gäller det din 320i -02? Då verkar det ju skumt att den redan läcker...... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.