AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.367

Ytrost (2 småbubblor), hur åtgärda?

Hej!

Jag har nu påbörjat min rekond av B8'an (som står kvar i garaget fram till våren från och med nu). Jag började då med att plocka av alpina-vingen på bagageluckan och såg tyvärr att hålen har lite ytrost samt 2 små bubblor (1 m.m diameter) alldeles under vingens anliggningsyta. Inte alls förvånad faktiskt, men tråkigt nonetheless...

Nåväl, hur skall jag gå tillväga för att få ett så bra rostskydd som möjligt nu? Jag vill helst inte behöva plocka av vingen varje år för att kolla om bubblor uppkommer...

Min plan är som följer, dock vill jag gärna ha bättre förslag om det finns sådana:

1) Slipa rent med min dremel, plåtrent ändå tills jag ser att det inte längre är skadad lack som släpper
2) Lägga på ett lager med zinkfärg
3) Lägga på bilens orginalfärg (schwarz II)

/Marcus
Fick tips från en kollega att dremel kanske inte är det bästa sättet att få bort alla ev. rost-rester, istället skulle punktblästring vara ett mycket bättre alternativ? Kommentarer?
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Enligt min erfarenhet är båda metoderna bra för att åtgärda mindre rostskador. Bläster passar bra på relativt öppna ytor. Att slipa med t.ex. slipstift (med Dremel mfl) föredrar jag i trängre utrymmen.
Är man noggrann får man bort all rost med båda metoderna (personligen tycker jag dock det känns säkrare med t.ex. slipstift).

Grunda sedan med zinkfärg, precis som du själv skriver.

Personligen skulle jag komplettera med hålrumsvax på insidan för att förhindra/fördröja ytterligare rost kring hålen.

Lycka till!
Tackar för svaret Ztephan!
Jag börjar nog med slipstift och ser hur bra det blir, tar väl punktblästring om det behövs...

Hålrumsvax är dock ingenting jag kan utnyttja, dessa hålen sitter ju längst ut på kanten av bagageluckan -> det finns inget hålrum att fylla ut :)
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Ta en plåt med ett ex 2mm hål och håll mellan kaross och bläster som mall

-Never feel sorry for yourself.-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.