|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag köpte min 325i -87 med en oljeläcka fram på motorn... tar väl ca en liter olja på 30mil.. :( Säljaren trodde det var packboxen vid kamaxeln som var av kass kvalitet.. men den har ju bytt nu och det läcker fortfarande lika mycket! Toppen är renoverad för något halvårsen och toppackningen är då bytt till en BMW orginal. Bara någon månad efter detta började det läcka! Då byttes även packboxar vid veven och kammen. Det är jättemycket olja på framsidan av motorblocket.. olja runt vattenpumpen oljefiltret och ända fram på "vevaxelgivaren" men ingent på fläkten som sitter typ 5cm framför. Någon som har en bra aning om vad det kan vara? Det verkar ju verkligen spruta ut olja... men står bilen med motorn igång så ser jag inte vad det kommer ifrån?? Jag har även krupit under bilen och tittat.. men jag ser inte var det kommer ifrån där heller :( __ Nisse Ljung | |
svintoleffe |
Det kommer säkert ifrån oljefilterbehållaren det brukar kunna läcka där=((( Samt har du känt på tråget o såp så skruvarna inte sitter löst, annas kan det ju vara tråg pakningen som är trött. Ett gott råd spola av bilen helt under o grö ritkigt rent, sen startar du bilen o låter någon små gasa lite då ser du vart den läcker. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Oljefilterbehållaren? Jag har bara ett oljefilter som sitter skruvat rakt i blocket, inget annat!? Jag hade en 535i -91 för några årsen.. den hade en oljefilterbehållare... __ Nisse Ljung |
|
Hälge |
Nisse977: Det kan ev, vara någon av de fyra gummiklossarna till vipparmsstängerna som ej tätar. Det är mkt vanligt att de läcker när det handlar om s.k Piratdelar. Sätt dit nya original tätningar så löser det sig nog. Byt även ventilkåpspackningen på samma gång. Ett annat känt problem är när man fått den oranga o-ringen på sniskan, inne i huset till den övre kamdrevstätningen, ibland kan det vara nästintill omöjligt att få o-ringen i rätt läge. Och då pissar det ut olja. |
svintoleffe |
Gör som jag sa o tvätta renty hela under motorn o allt kolla på det viset iannat fall famlar man bara i mörkret. Då måste ägaren innan ha skruvat bort oljefilterbehållren då de6t sitter orginal på 325. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
svintoleffe > M20 motorerna har kanisterfilter original, det finns däremot filterbehållare för insatsfilter som tillbehör. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
De där gummipluttarna har jag kollat, och de läcker inte.. men jag tog på lite högvärmetålig silikon på dem för säkerhets skull, jag lade även på lite silikon vid den där oranga o-ringen i huset vid kampackboxen... så där läcker det inte nått.. Har kollat :) Nä det blir till att tvätta rent... Oljekylet är borttaget så den där "plattan" med oljeanslutningar vid oljefiltret är med borta... filtret sitter som sagt rakt mot blocket.. som på en gammal Volvo 240. __ Nisse Ljung |
|
| Det kan vara så att oljetryckskontakten läcker(!)... Jag hade det felet på min 325:a -87. Den trycker upp oljan genom gummihöljet som kablarna går i och sprutar ut det i framkant på motorn där höljet slutar! om du lättar på gummihöljet som kablarna går i nere vid kontakten så märker du om det droppar därifrån! jag köpte en ny kontakt på bmw kostade ca 250:- o den slutade läcka! Bara ett tips från mig! | |
svintoleffe |
tryggve Vad jag har för mig, så var det Standard me olje filterbehållare på 325. Jag har för mmig att att det vare en tråd för ett tag sen där dte var någon som skrev att det var standard på 325. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
P_J325: Ja du kan ha rätt! Det är mycket oljigt vid några kablar som går förbi vid framkanten på motorn... Var sitter oljetryckskontakten.. och var sitter oljenivåkontakten? Sitter de båda på högersidan av motorn eller? __ Nisse Ljung |
|
|
Svintoleffe > Det är M30 motorerna som har insatsfilter. Inte en enda av mina e30 har insatsfilter (utom Alpinan då förstås...). Men det är ett roligt tillbehör, "miljövänlig oljerenare" tror jag den kallas i ETK. Nisse977 > Oljetryckskontakten sitter på högersida av blocket (sett i förhållande till bilens färdriktning) i närheten av oljefiltret, den är vinklad uppåt. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
| svintoleffe<<< min 325:a (e30) hade det då inte iaf. Så standard är det nog inte. | |
|
Tryggve: Ja jag ska spana där.. låter ju inte helt otroligt att det är den som jävlas... För det är så svårt att se vad det kommer ifrån... och så är det blött på så konstiga ställen.. som tex på vattenpumpen. Där ska det ju inte KUNNA bli oljigt tycker man. __ Nisse Ljung |
|
|
Hej .Har ett liknande problem .På min 325 läcker det där rören från oljekylaren ansluter mot olje filtret ,är det någon som har något tips att åtgärda detta |
|
|
På min motor läckte det olja från en trasig o-ring längst ner på adaptern till oljefilter och oljekylarrör. Nisse |
|
|
NFd: Bara att byta O-ring då, när du vet var det kommer ifrån :-) __ Nisse Ljung |
|
|
Byta o-ringen var det första jag fick göra -96 när jag just köpt bilen. Någon tidigare ägare hade försökt täta genom att lägga på plastic-pading utvändigt. Nisse |
|
|
NFd: Hehe! Inte så snyggt alltså :-) __ Nisse Ljung |
|
| Oljetryckskontakten kan det handla om, min var dålig och bilen läckte rätt duktigt då, men 1l på 30mil är snuskigt mycket olja, tror inte en dåligt kontakt kan vara enda orsaken till läckaget. Trågpackningen är en klassiker, BMW själva använder låslim på dessa bultar just pga att de vibrerar loss. De ska dras åt med 10NM om jag kommer ihåg rätt. | |
|
Sen jag köpte bilen har den gjort åt 3l olja.. jag har väl kört ca 100mil skulle jag tro... Jag ska kolla tråget med när jag ändå håller på.. Men det måste vara nått som läcker så det sprutar eftersom det går åt så mycket olja. Konstigt att man inte ser nått när motorn är igång och man tittar med lampa och allt... __ Nisse Ljung |
|
|
Jajemän! Nu har man hittat läckan!!! Det var oljetrycksgivaren som var paj.. skickar upp olja i kabelhöljet som slutar nånstans vid vattenpumpen. Dock har jag inte fått tag i en ny givare än... Ska ta en tur till BMW i morgon. Tack för alla tips! __ Nisse Ljung |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.