|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har en 97:as 540 (4,4 liters motor) som gått 17800 mil. Jag undrar hur det är med bultarna till oljepumpen? Enligt GDS här på AutoPower är inte den modellen med på listan över berörda: / "Berörda modeller med "lossnande" oljepump: 530/540 E34 1993 - 1995 730/740 E32 1992 - 1994 840 E31 1992 - 1996 730/740 E38 1994 - 1997 (Det gäller alla modeller med M60-motorn.) / Men Hasso rekommenderar ju att kolla bultarna på alla V8. Har precis bytt olja så jag känner inte för att riva och kolla, törs jag vänta tills nästa oljebyte?? Mkt tacksam för svar! | |
|
du borde ha kollat det i samband med oljebyte. jag gick oxå och tänkte på det med bulltarna men till sist så kollade jag det och jag lovar det var lösa bulltar . DU KOMMER INTE ATT ÅNGRA DIG. MVH-V8 |
|
|
Hej. Jag har en 97:a jag med kollade olje bultarna på den i sommras men de satt fast. Men är ju en bra sak att göra å kolla å inte spec dyrt. Bara en ny trågpackning behövs. Samt possitivt att man kan se om det ligger skit i tråget =) |
|
|
Där ser man! Så då satt dom i alla fall fast på din 97:a Tjoomas, det låter ju bra. Håller med om att det är en bra grej att kolla, men man vet ju inte om man vågar åka i den tills man har tid att kolla eller om man ska ta bussen:) Fler som har erfarenheter?? |
|
|
Jag hade lösa bultar på min! Den hade då gått ca 18000 mätarkontrollerade mil. Så jag rekommenderar starkt att göra en kontroll! Mvh |
|
| Ska nog ta och kolla... Men ska iväg på en femtimilatripp imorrn bitti, så man får hålla tummarna=) | |
|
Vad är billigast...att se till att bultarna sitter som dom skall eller metallpyttipanna vid/på kolvarna..KOLLA! Peter. |
|
|
Även M62 motorn är drabbad, så kolla oljepumpsbultarna... ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
På min M62 så satt dom fast, spände bara kedjan lite grann. ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Tjenare! ett uttjatat ämne kanske..men..BMW är ju genomgående en kvalitetsbil, t.ex min raring kostade c:a 350-370.000 kr anno 1993...Dyr bil,med en fantastisk maskin! Jag tycker det är märkligt att BMW inte återkallade bilar med V8 motorer som har detta problem,när det t.o.m gäller M62 motorer blir man mörkrädd.. Att en viss årsmodell kan ha vissa"defekter"kan man förlåta men så många... Peter. |
|
|
En fråga,finns det ersättningsbultar till oljepumpen eller duger dom gamla?har använt mina gamla när jag gjorde min koll.... Peter. |
|
|
BMW förnekar lite att problemet finns tror jag. Dessutom så inträffar lossnande bultar efter ca 15 000 mil och då finns inga garantier kvar. Dina gamla bultar funktar fint, ta på lite loctite så lossar de inte lika lätt nästa gång. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Nu har jag kollat på min nyinköpta 540 E39 -96 Dom flesta bultarna gick att dra nästan ett halvt varv, dvs dom som håller ihop pumpen, annars var allt OK Fick en liten gliring då jag köpte packningen:-) "har du läst på Autopower?" Samt den där "vi har Alllllldrig hittat något problem" Men ni måste ju vara glada att få sälja packningar i alla fall tyckte jag:-) Kameran var naturligtvis med på OK. Ifall jag hade hittat en enda bult(mutter) i tråget så hade jag printat ut en 60x90 cm bild och ramat in o skänkt den till dom...lol Nåja det kändes skönt att allt såg bra ut Min bil Länk |
|
|
Finns det nån guide eller mektips på hur man kollar detta? Min har snart gått 15000 och ska snart in på service. Men man kan ju inte stå där på servicestället och göra ett sånt projekt. Funderar på att göra de i ett "gör-de-själv" garage och sen fylla i en billig olja och sen köra på service med den, kan de va nåt? |
|
|
Länk MVH-V8 |
|
|
ehhh förlåt Länk MVH-V8 |
|
| Hehe tack... men jag har E39 540... är inte de M62? Eller det ser exakt samma ut? | |
|
enligt mina erfarenheter så ska det vara samma motor ungefär . MVH-V8 |
|
|
E39-540 årsmodell 1996 har en M60 motor (4 liter), 1997 så kom M62 med 4,4 liter, annars så är konstruktionen likadan. ######## # PAJALA # ######## |
|
| Stämmer det att man måste ha M62TU för att ha 440nm istället för 420nm? | |
|
Alla e-39 540 har m62 4,4 liters motorn. även 96or. Men det är exakt samma konstruktion på oljepumpen. förutom att det sitter en plastkåpa över drevet. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.