|
|
|
|---|---|
Njuren |
Hej! Fick prova S80 automat en dag och skulle aldrig ha gjort det för nu finns det inget annat i tankarna. Testade sedan 525IA E39 och det var en njutning utan dess like.Tyvärr e det svårt att hitta en E46 med mindre motor och auto så de blir nog en 5:a... Frågan e bara: är det svårt att vänja vid autobil när man kört manuell hela tiden?Speciellt nu när bilen förmodligen blir större än min nuvarande. Var skitnervös i trafiken med E39:an, sen tänker man på fickparkering och köra ner i garage och så. Någon som varit med om ett sådan scenario? Mvh Njuren BMW - i nöd och lust? |
| Hade automatare tidigare, tyckte inte det var svårt att vänja sig vid det, fickparkering etc blir snarare enklare så det ser jag inte som något problem. Däremot märkte jag när jag bytte tillbaka till en bil med manuell låda att det blev betydligt roligare att köra bil, men det där är väldigt individuellt, det finns ju många som köpt en automatare och som efter det aldrig kan tänka sig en manuell igen. | |
|
Jag köpte en 530iA för ett tag sedan, i början var jag lite besviken över att inte valt en manuell bil utan köpte bilen enbart pga motor, skick och dokumentation. Efter en vecka och några hundra mil bakom ratten var jag stormförtjust. Nu saknar jag den riktigt mycket ibland. Kommer garanterat att köpa en automatväxlad bil igen när jag köper lite dyrare bil. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Efter att ha kört automat en längre tid har jag har upptäck att om man sedan hoppar in i en bil med manuell låda så är det lätt hänt att man startar bilen med foten på bromsen och med en växel i.... :) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Eller när man tvärtom sätter sig i en automatare och är van vid manuell kan det hända att man stampar till på bromsen för att försöka koppla ur och växla. Kan vara lite farligt om man har trafik bakom sig. Mvh Johan |
|
|
heltsonika: det är alltid lika spännande varje gång man ska ha lånebil på BMW eller Ditec...ska man klara hela dagen utan ett litet starthopp ;) ___ //Ulf |
|
|
Njuren: du har inget att oroa dig för! ___ //Ulf |
|
|
Jiie: känner igen det där... ;) hehehe |
|
|
Nær jag har væxlat från automat till manuell har jag inte gjort det misstaget æn iallafall. Dæremot så gør jag føljande nær jag sætter mig i en ny bil, jag vrider bara om startnyckeln snabbt till startlæget och slæpper den direkt. I E38:an så skall man ju gøra så, den drar ju igång sig sjælv efter det men jag har inte kørt något annat bilmærke dær detta har fungerat æn. Leder till viss munterhet bland passagerare då de frågar om jag har lært mig att starta bilen æn. |
|
|
Christian: det är en trevlig finess på BMW's V8:or som jag saknat på andra bilar jag haft. ___ //Ulf |
|
|
Har aldrig haft några problem när jag kört någons automat bil, däremot har det hänt att jag glömt frikoppla när jag bromsat ned inför ett rödljuse t.ex. när jag åter kört min egen bil. Fast på sistonde har det blivit en del hoppande mellan manuell och automat utan att det blivit fel i någon av bilarna. Man lär sig med andra ord. Automat är mycket trevligt i rätt bil. /Fredrik |
|
|
Automat är guld.Så jävla skönt i köer osv.Manuell kan man köra om man har en sport bil eller en bil med mycket mos i. BMW FOR LIFE |
|
|
Automat är lätt att vänja sig vid,gör själv ofta som heltsonika att man vrider på starten när man hoppar in i en manuell bil utan att trampa ner kopplingen.Tjejen har en manuell bil sen när hon kör min automatare så ser jag att varje gång hon behöver sakta ner så lägger hon handen på växelväljaren med kommentaren "Ja just det,den växlar själv". mvh |
|
Njuren |
Märkte att bilen rullade av sig själv direkt efter start och fick lära mig att det var normalt, plågas inte motorn när man trycker ner bromsen i tex rödlus? Finns fler lägen i automat vad har man dem till? Känns som jag inte har ngt att oroa mig för nu iaf =) BMW - i nöd och lust? |
|
Njuren: Automater har en momentomvandlare istället för koppling, grovt förenklat kan man säga att det är en form av vätskekoppling som tillåter att axeln från växellådan rör sig med ett annat varvtal än den utgående axeln från motorn. Om man nu stampar på bromsen och motorn rör sig med ett lågt varvtal så kan axeln från växellådan stå still och motorn stannar inte då. Detta sliter inte nämnvärt på motorn eftersom momentomvandlaren inte ger något nämnvärt motstånd om man jämför med vad som måste till för normal acceleration. När du lägger växellådan i neutral så frikopplas planetväxlarna (Osäker om båda eller bara en blir det) istället. Anledningen till att bilen rullar när du släpper på bromsen är just för att momentomvandlaren behöver en viss motverkande kraft för att kunna låta den utgående axeln stå still. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.