AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.901

Är bilarna Tysklands regade?

Hej, efter att ha letat runt på "mobile.de" efter en ny bil så har jag sett att i vissa annonser har bilarna rödfärgade tecken på nummerplåten.
Tex: Länk

Vad innebär det? Är de då inte regade i Tyskland då?

Tack på förhand.
I Tyskland hör skyltarna inte till bilen utan till ägaren. När bilen byter ägare inom en stad eller ett område med samma förkortning kan bilen behålla sitt registreringsnummer. Så fort bilen får ägare i annan ort eller om man flyttar så får man nya skyltar.

När en bil går till bilfirma så ställs bilen av (precis som i Sverige). En skillnad mot här är att det inte räcker att skrapa ett kontrollmärke, utan skyltarna lämnas in till Zulassungsstelle. När du sedan kommer till en bilhandlare och vill provköra en bil sätter handlaren på s.k. handlarskyltar. Det är förmodligen dessa du har sett. Handlarskyltarna fungerar delvis som de svenska 'gröna, flytande försäkring-skyltarna'. En tysk handlarskylt har vit bakgrund och röda tecken. Först kommer ortens/områdets förkortning (t.ex. B=Berlin, HH=Hamburg), därefter ett kontrollmärke följt av ett antal siffror som alltid börjar med "06".

Om du köper en bil i Tyskland och ska köra den själv hem, ska du ta dig till Zulassungstelle och lösa ut exportskyltar (Ausfuhrkennzeichen). Dessa har svarta tecken enligt följande: ortsförkortning, ett rött kontrollmärke, några siffror (antal varierar) och en bokstav. Sedan kommer en röd kant med det datum det tyska försäkringsskyddet upphör att gälla.

Hoppas detta har hjälpt dig.
Det gjorde det, tack för hjälpen.

/Jonas
Len
Någon som kan tipsa om var man finner en översättningslista från orts-förkortningar (på tyska nummerplåtar) och vilken stad/område som avses?

Len
Scheckheft
Hej
Länk
eller:
Länk
Bokstäverna inom parentes anger delstat (=Bundesland)
Länk

Mvh
Scheckheft
E9:Länk
Letar M5E34
bj
129
bjornh
525 tdsA -92
lånar tråden.
traum, - du verkar ha koll på tyskland och bilregistrering.
Det är så att jag tänkte köpa en bil och registrera den i Tyskland (nybliven Stuttgart-bo), hur går man då tillväga?
Mycket värdelöst vetande i denna tråd om just reg skyltar.. : Länk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ac
383
Acous
e21 318i -82
hej bjornh, jag befinner mig 5 mil fran stuttgart! vad gör du i stuttgart?
bj
129
bjornh
525 tdsA -92
offtopic som tusan kanske, vågar man prova?!
jag studerar här nere, självdå?
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Har vid ett flertal tillfällen sett bilar i sverige med RÖDA skyltar. Till vänster står ett datum, i mitten ett regnr. (har bara sett nya bilar med nr. som börjar på X och W) och till höger står ett år, 2005 på de jag har sett... någon som vet vad det är för skyltar??
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
kan tillägga att texten har varit silver/vit.. var svårt att se..
Heinz_Keller:
De skyltarna du talar om låter som svenska skyltarna "tillfällig registrering". Du kan läsa mer om dessa på Vägverkets hemsida.

bjornh:
Om du studerar i Tyskland i mindre än ett år kan du ha (och ska ha) en svenskregistrerad bil. Om du stannar längre tid i Tyskland så köper du dig en bil där. Du skaffar skyltar på ditt lokala Zulassungsstelle. Bor du i Stuttgart får du ett "S" först på skylten.
bj
129
bjornh
525 tdsA -92
traum, varför Ska man ha en svenskreggad bil om man inte stannar längre än ett år?
Det har med skatt att göra. Du ska ha en bil registrerad i det land där du betalar skatt. Stannar man mindre än 12 månader betalar man skatt i det gamla landet och därför ska man ha en bil registrerad där.

Samma sak om du har en svensk bil och flyttar till Tyskland (eller annat land). Första året kör du på de svenska skyltarna.

Det finns säkert olika sätt att kringgå detta (som med allt). Om du är skriven i Stuttgart hos de tyska myndigheterna, men ej har talat om för svenska myndigheter att du finns där (alltså fortfarande skriven i Sverige samtidigt), så kan du säkert skaffa en tysk bil. I så fall bör du inte tala om för svenska myndigheter att du inte är i Sverige.

Det kan hända att tyska myndigheter vill se papper på att du varit folkbokförd i Tyskland minst 12 månader innan du får tyskreg. Om det är så eller inte vet jag inte.

Det kan även hända att det går smidigare iom att både Tyskland och Sverige är EU-länder. Jag har själv spenderat en tid i Schweiz (som inte är EU-land) och där var det benhårt. Svenska skyltar i 12 månader innan de nya tilldelades.

Min rekommendation till dig är att du kontaktar ditt lokala Zulassungsstelle och frågar vad de kräver av en utländsk medborgare för att få registrera en bil hos dem.

Har du sedan tänkt dig att plocka med dig bilen till Sverige igen, eller ska du sälja den när du åker tillbaka?
bjornh:

Ett viktigt tillägg:

Om du lyckas få tyskreg: Du får i så fall inte köra bilen i Sverige! Om du skulle hit på besök menar jag. I alla fall inte om du är beskattningsskyldig i Sverige.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

traum: hur funkar det om du billös flyttar till t ex Tyskland eller Schweiz och köper en bil på plats, ska du då regga den i Sverige?

Har själv haft bil reggad i USA trots att jag var skattskriven i Sverige.

___
//Ulf
Om du som billös kommer till ett land och köper en bil där är det upp till det lokala landet att avgöra om du får äga en bil där eller inte.

I och med att du ej är skattskyldig där så får du (om du nu fårr lov att köpa och registrera en bil där) inte köra bilen utanför landets gränser - speciellt inte i landet där du skattar.
Om du köper en bil på plats och ska registrera den i Sverige så blir det en exportprocedur kring det hela, som för vilken svensk som helst.
bj
129
bjornh
525 tdsA -92
tack för svaren, jag ska kontakta zulassungstelle så fort jag får tid.
Jag hade tänkt sälja bilen här innan jag åker hem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.