AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.961

1:ans växel hoppar ur vid lite gas.

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hej!

Har sökt mycket på detta ämne och märkt att många har haft detta problem. Det är så här att när man lägger i ettans växel och börjar smågasa så händer det ibland att det dunkar till som fan underifrån bilen (vxl-lådan) och växel har hamnat i neutral läge. Väldigt obehagligt faktiskt.

Detta händer i perioder, första perioden var vid 19300 mil, hände 3 ggr sen helt normalt igen (3 ggr i rätt så tät följd) sen igen vid 19600 och nu igen vid strax 19900 mil, när det händer är det mellan 3-4 ggr och rätt så strax efter varandra.

Jag ser att denna fråga har varit uppe förut men jag har inte kunnat läsa mig till en bra förklaring, vissa säger mindre justerigen, vissa säger total renovering och vissa tror på växelspakslänkaget utslitet, bussningar i vxl-lådan osv osv. Teorier finns det gott om men dock inget säkert svar.

Jag riktar denna fråga i första hand till er som haft detta problem på eran bil och åtgärdad detta! T.ex denna tråd Länk Liten justering på BMW? Vad för något?

Är ytterst tacksam för svar som leder till gripande av felet.
parolof
Gunnare skriver i den länken "I bästa fall är växelspakslänkaget utslitet, så du inte 'får i' ettan ordentligt.
Annars är det nog tyvärr allvarligare, typ utsliten medbringare eller axiellt glapp i något lager - det betyder i så fall sannolikt växellådsrenovering...."

Och det håller jag med om att det stämmer, plus att skiftgaffeln för ettans (och tvåans) kan vara sliten på ena sidan (ettans sida). Känns spaken sladdrig? Lägg i neutral och vicka i sidled, det ska inte "glappa" mer än 1-1.5 cm om bussningarna iväxelspakslänkaget är friska
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Javisst glappar den i sidled, väldigt mycket dessutom. Både i neutralläge samt i växel, särskilt i treans växel. Vart sitter dessa bussningar? I växellådan antar jag, men är det någon som vet något bra ställe som man kan lämna in bilen för kolla och eventuellt byte av bussningar + skiftgaffel.

Jag skulle gärna vilja bli av glappen i spaken, funkar ju så här men man tappar nog mycket känsla i dessa glappen..
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
"Bli av med glappen i sidled" ska det naturligtvis stå där.
parolof
På den här sidan ser du hur spaken/länkaget sitter, Länk , troligen är inte skiftgaffeln sliten eftersom 1:an används väldigt lite
Jag lägger numer alltid i ettan rullandes och har aldrig det problemet då. Startar på tvån är oxå något jag gör ofta.

Läs mer här:
Länk
Jag hävdar bestämt att det är problem med skiftgaffeln.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Det är ingen aktiv medlem som faktiskt haft felet och åtgärdat den?

För av tidigare inlägg dömma så har flertalet haft detta fel, somliga åtgärdad, somliga inte.

Har nu inte drabbat min bil, det kom en period nyss, hände 3 ggr, sedan dess (ca 50 mil sen) så funkar vxl-lådan fin fint.

parolof
Bornius, jo det kan vara skiftgaffeln. eftersom man inte kör med 1:an i speciellt mycket så är det inte troligt. Om 4:an på 4 växlade lådor eller femman hoppar ur på 5 växlade lådor så kan jag hålla med. En sak som kan bidra till slitage på 4:ans och 5:ans skiftgafflar är att man vilar handen på växelspaken.
Troligtvis är inte skiftgaffeln sliten utan aningen skev (böjd) har ingen aning om varför. MEN jag kan säga att det kommer smygande och händer oftare och oftare tillslut mer än varannan gång som man lägger i 1:an stillaståendes.

MD:
I min länk ungufär mitt på sidan berättar Ste att han har löst problemet m.m.
Det är skiftgaffeln.......
alt.1 Byta växellåda = vet inte vad man får...
alt.2 Byta skiftgaffel = lådan i molekyler.

Ju fler gånger det smäller ju oftare kommer felet. Jag gissar att skiftgaffeln blir mer och mer skev. Mitt tips för att spara grejorna så länge som möjligt, starta på 2:an och lägg alltid i 1:an lätt rullande framåt.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Okey, inte så bra alltså. Så det rör sig inte om en mindre justering så som någon sade förut?

Är det mycket svårt att hitta 6 växlad låda från en m3:a >96 ? I så fall måste man också byta slutväxel och så. Hmm.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.