AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
793

Kraftig satsning på fartkameror

Länk
parolof
ja det är tragiskt, dags att skaffa en James Bond skylt snart;-)
eller en lösning som påminner dig om var kamerorna finns, tillexempel en TomTom med lite lulllull funkar utmärkt.

Ett annat alternativ är ju att hålla farten, lite lurigt i en Bmw men det går ju..

Johan S #4079 & #4079A
www.bimmer.se Länk
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
En radarvarnare funkar ju också bra, åtminstone till dom kameror som finns idag. Förhoppningsvis använder även dom nya kamerorna radar, men eftersom alla kamerorna kommer att vara i funktion, och det kommer antagligen att finnas varningsskyltar precis som idag, så är det ju inget problem. Det jag vet med säkerhet är att alla kameror komma att vara utrustade med en telefonlinje, för att kunna skicka bilder direkt.

BMW CS #5206
Bra för säkerheten men det blir lite tråkigare att köra. Fast jag dör hellre en någorlunda naturlig död än ställer till med alternativt utsätts för en olycka.

Gissa hur många utav alla kameraskåp i Uppsala län som har kameror?
Svar: En! Och den är för tillfälligt trasig.

Det kommer ju sluta med att folk sprayar för linsen på skåpen.
Lägg ner satsningen på kameraskåpen och lägg pengarna på bättre vägar istället med vajerräcken och viltstängsel! Så kommer olyckorna att minska.
Kameraskåpen har ett bra syfte när de manar till försiktighet på olycksdrabbade vägavsnitt. Men man kan diskutera om inte de där 300 miljonerna spektaklet kostar borde använts på att bekämpa annan kriminell verksamhet än just fortkörning. 300miljoner borde räcka till ett antal heltidstjänster för polisen i storstäderna för att bekämpa de brott som förekommer där. Att därför ta detta extra steg i övervakningen känns mer som slöseri med resurser.

Fast det är väl betydligt bekvämare att komma åt bilisten som kör 98km/h på 90-väg än att få fast rattfyllon eller lösa gängrelaterad brottslighet misstänker jag.

De autonoma fortkörarna lär göra som de brukar, montera bort främre nummerskylten och fortsätta gasa på. Och risken finns att övrig polisbevakning försvinner på dessa vägavsnitt vilket gör att det blir fritt fram för rattfyllon.
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Är det någon här på forumet el. som känner någon som har fått en bot pga en fartkamera ?? Jag kom och tänka på det när dom diskuterade det på det fö. mediokra programmet Autobahn, jag känner ingen och har inte heller hört talats om någon som fått en bot pga kamera, så min fundering är: är skåpen mest för syns skull ?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ja, jag känner en person. Hon kör normalt sett mycket lugnt, lagligt och håller fartgränserna. En dag tog hon emellertid miste och körde en aning för fort, och just då fanns ett laddat kameraskåp där och tog en bild på henne. Ett exempel på att det inte är "spjuten" som åker dit i fartkamerorna.
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Att plocka brottslingar är väl inte intressant? Det viktigaste är väl att gå med vinst?

"Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt"
Hagbard Handfaste
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Det är lysande med fler kameror, mina Sensys-aktier har gått upp 50% på 2 månader :)

/Robban
kilroy
Johan pcdoktors förslag är ju utmärkt. Det innebär ju både att man slipper böter samt att man uppfyller det trafiksäkerhetstekniska kriteriet genom att inte köra för fort.

Mvh kilroy
svavelvinter
Jag tycker också det är lite förjävligt detta...

Men vi kan inte bortse faktan att trafiken står för de flesta dödsfallen, dock behöver det inte vara pga fortkörning
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Vad menar du med att trafiken står för de flesta dödsfallen? Trafiken står för mindre än en procent av alla dödsfall i Sverige.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.