AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.532

Plåtrent underrede, hur börja?

Jag har ett snart plåtrent underrede som sedan ska byggas från grunden med rostskyddsprimer och underredsmassa.

Jag hade tänkt mig spruta i denna ordning:
1. Rostskyddsprimer, utspädd med 20% lacknafta (även i hålrum)
2. Rostskyddsprimer
3. Underredsmassa, utspädd med 30-40% lacknafta
4. Underredsmassa

Är detta ett lämpligt sätt, eller finns det bättre?
Finns det några erkända produkter som Ni kan tänkas rekommendera?

(Por15 verkar, enligt deras sida, ganska bra..?)

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
Paap Reeder
camata! ... en jäkligt bra fråga!!

Håller på och renoverar ett par framskärmar till min E28.
Du vet .. där nere bakom de främre stänkskydden ....

Fundering i eftermiddags ..

"Det djävla syret måste strypas"!

- man borde galva på nått sätt. Tror inte på bara rostskyddsprimer. Har dock provat med kallgalv men är inte nöjd.
- tror inte på att lägga underredsmassa direkt på primern. Måste bli helt jäkla syretätt vilket jag inte tror att underredsmassan är.
Jag skulle lacka i s f och sedan även på med klarlacken. Jag skulle sedan lägga på Body på klarlacken och sedan underredsmassa ytterst.
Varför? jo jag tror att underredsmassan skyddar mot yttre åverkan så att inte det syretäta skikten bryts.

Tveksam till lacknafta.
Skall du köra primer måste det vara en 2-komponent enligt min mening och den kan du inte späda med lacknafta.
Vill du "att det skall rinna ner" ordentligt kan en uppvärmning vara bra ... typ 50 grader eller nått sånt.

Vi måste "höra på fler" på forumet ....

Har provat Hamerite på en yta. Totalt värdelöst. Rostade fortare än bar plåt ger jag mig katten på.

MVH /// Paap R
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Spruta alla hålrum med tunnflytande rostskyddsmedel, det är mer fuktavvisande än färg och kryper troligen in bättre mellan plåtar än vad färg gör.

Ska man undersöka lite alternativa medel kan jag tänka mig att 2k färg för stålbåtar borde stoppa rätt bra mot fukt och slitage. Har dock inte testa alls själv.

//Magnus

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag brukar annvända 2k epoxylack-2k täcklack. Ett annat alt är en syre etsande grundfärg men då måste du ha fått bort alla oljebasserade ämne som det kommer i kontakt med.
Ett tredje alt måla hela underedet med samma färger som annvänds till ociangående fartyg (en kompis har målat sin 02a under/insida med det) och det bör inte det svenska saltet rå på??

/Pelle
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Ang hammarlack...jag har inte dom bästa erfarenheterna av det. Jag tycker det täcker väldigt dåligt + att det rostar. Sen kan det reagera mot andra färger.

Ang den gummimassan som har sprutats på underedet på bla bmw bilar sedan 70talet...var hittar man det?

/Pelle
Pelle

Det skulle jag också gärna vilja veta för den går ju inte av för hackor, precis!

Efter diverse svar jag har fått så verkar det vara just en etsande 2k-grundfärg man ska använda sig utav, ex. Hagmans.

Var får man tag på Epoxyn du använder dig utav?

Hur appliceras detta, då?
Rakt på ren plåt, ett par lager och sedan på med bodyspray eller annan, bättre gummimassa?

(har BMW fortfarande den här tokiga gummimassan på nybilar?)

- Men jag kan ju ha fel!

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag använder åxo 2komp fartygsfärg till min renovering på 02an,ska kolla på fatet vad det heter.Är ialla fall en dödskalle på fatet och jag tror att juton är tillverkare.Återkommer.

Gummimassan är väl butylgummi, sen där det ser ut som penslat typ runt fästen o dyl är en typ av dagens karosserikitt.

Mvh/Micke

Bitumen- eller asfaltsbaserad gummimassa? (fast använder man inte bitumen i asfalt??)

- Men jag kan ju ha fel!

Butylgummi är ett sampolymerisat av isobuten och 0,5 3 % isopren, därav den ofta förekommande förkortningen IIR. Till skillnad mot natur- och SBRgummi har butylgummi god väder och ozonbeständighet. Genomträngligheten för gaser är låg, vilket gör att butylgummi används i stor utsträckning till slangar i bil och cykeldäck. Vidare är beständigheten mot åldring, värme och kemikalier god. Resistensen mot oljor och bensin är dålig. Elasticiteten är låg men beroende av temperaturen. Över 70° C börjar butylen likna naturgummi med avseende på elasticiteten. Köldbeständigheten är god.

- Men jag kan ju ha fel!

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Tog en 20 år gammal folka och renoverade upp. Gjorde den plåtren.

Köpte rostskyddsfärg "corrostabil" i två nyanser, målade hela bilen 4 ggr, i.o.m olika nyanser så ser man att man inte missar något.

Så två lager underredsmassa "tectyl"

15 år senare och bilen 35 år gammal hade det inte kommit en minsta rostfläck trots vinter och saltkörning.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Det här verkar bra Länk Länk Länk ring även hit det finns extremt effektiva färger för alla möjliga ändamål ex isbrytare, landningsställ, etc Länk.

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.