|
|
|
|---|---|
samke |
hejsan. har nu bestämt mig för att skaffa en e38, antingen en 728ia eller en 730i manuell. priset max 80 000:- utrustningen ska vara hyfsad, milen spelar inte så stor roll. men nu till frågan. vilken är "bäst". alltså vilken motor är hållbarast, vilken dricker mest, skönast att köra? m.m. efter egna undersökningar har jag kommit fram till att den manuella 730:n dricker mindre än 728:n, och är lite snabbare. men vad tycker ni? vilken motor ska jag välja? Mvh |
|
En 730iA V8, SÅKLART :-) Skönare än så, blir det inte... Dessutom, om Du skall ha manuell i någon, så är det givetvis 728:an! Det tycker iaf. jag ;-) BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Jag får kanske, som vanligt :), köra mitt "race" och promota manuella 6-växlade E38or. Det är rackarns trevligt med manuell låda. Tycker jag ialla fall. Men det beror självklart på hur man tänkt sig att nyttja sin bil och vad man vill få ut. Många ser det som en självklarhet att man ska ha automatlåda i en E38, och jag måste erkänna att om alternativen var en något alldaglig 5-växlad manuell eller 5-växlad automat så hade nog jag tagit automaten. Blir i mina ögon en annan sak om det sitter en 6-växlad låda i bilen. Men det må vara min egna lilla böjelse... :) Och värt att tänka på är kanske att skillnaden i kostnad för att driva en 740 istället för 728/730 inte är så jätte stor. Visst, 740 kostar säkerligen mer i försäkring men E38 kostar att hålla igång oavsett motor. Så varför inte gå hela vägen och köpa en större motor då den totala ägandekostnaden antagligen inte blir så fasligt mycket värre? Kanske en 6-växlad 740i kan vara något att överväga? Har kört min på 0,88l/mil ;) |
|
Gemini__ |
Har ingen erfarenhet av 730:n utan enbart av 728:an. Riktigt bränslesnåla dessa bilar (728), om du frågar mig. Givetvis skall du rikta in dig på en utomatväxlad. Mvh: Thomas Länk |
Gemini__ |
"automatväxlad" skall där stå... |
|
jag hade valt 728. Lika bra/snabb som 730 men betydligt billigare. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
samke |
zlurc: 0.88 liter/mil?! det går väl inte? min 525ia, 95:a drack 0,88 i landsväg! ang. ägandekostnaderna. jag gjorde som sagt egna undersökningar. en e34 525ia från 1995 verkar ha lika dyra delar som en e38. men vad tycker ni e38-ägare. är den MYCKET dyr att äga eller? vad betalar ni i månaden för er bil? |
| Jo, det går faktiskt bra att köra den så snålt. Även om man självklart inte får ha en tung högerfot, samt färdas den absoluta merparten motorväg. Bilen varvar ca 2000 rpm vid motorvägsfart så utväxlningen gör sitt till för att hålla förbrukningen nere. | |
samke |
oj! att det går o köra en 4L V8 på 0,88. men den kan ju slurpa en hel del också. men jag tror att det lutar åt en 730 manuell. den är ju ganska snabb, 1,5 sek snabbare än automat`versionen. och så dricker den väldigt lite vad jag har förstått (ca 1,35 i stadskörning). men 730 är väl ett mycket bättre köp än 728. 730 är både snabbare och mindre törstig. eller? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.