AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
878

klonk 525i-89 igen

Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
Hej. Två frågor!

1. Köpte precis ännu en 525:a.

Den klonkar, ganska metalliskt i framvagnen vid ojämnheter och vägbulor, men INTE vid inbromsning.

En felsökningsguide vore inte tokigt. Bilen är besiktigad för 500mil sedan utan problem.

Läste någonstans att trög styrning och stag kunde ha något gemensamt, denna är nämligen något mer trögstyrd än min andra 525:a (samma årsmodell osv)

2. min andra 525 bytte jag däck på häromdagen. när jag stod höger fram och drog åt däcket kunde jag med lite kraft flytta hela däcket, säkert någon centimenter eller mer mot mig, men hjälp av fälgkorset. Ska tilläggas att jag har rejält med glapp vid inbromsning på den. Vad ska jag göra???
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Byt till att börja med krängningshämamrstagen ca 500:- för bägge, låter som att det är dom. Bakre bärarmen är nästa grej, då brukar bilen vibrera vid 90-100 (dålig bussning) och slå vid inbromsning (kulleden). Bara bussningen kostar ca 150:-/st som pirat-del.
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
oj oj, bilen vibrerar massor runt 80-115km/h och slå vid inbromsning. Då var det ett av problemen iaf! Men att däcken faktiskt slår sig fram och tillbaka när jag drar åt det då?

Inga tips på bil 1? eller var det krängningshämmarstag?
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
En grej till. hur får man växelspaksknoppen att verkligen sitta fast??? jag rycker alldeles för hårt
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Kan vara samma fel på bil 1 och 2. På min var bakre casterstagsbussningen slut. Inga vibrationer vid inbromsning eller så men klonkade ordentligt och hjulet gick att röra med fälgkors. Dröjde tyvärr så länge med att byta skiten så främre stagens bussningar gav upp också samt att den slet däcken snett ordentligt (bara en sommar gamla). Surt som fan men men. Byt så snart du kan.

__
BMW - When you need power and comfort.
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
okej. bil 2 är ju iaf rätt säkert kort nu.

på bil 1 är det höger fram det låter. frågan är vad, den är inte i närheten så dålig. Det låter mest lite grann, sådär lagom störande. Förra ägaren störde sig också på fenomenet, ahr letat utan att han hittade något.

Men men, kanske är samma fel på båda, inte omöjligt
Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
det skulle väl också kunna vara hjullagret som är dåligt
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
hej igen.

på bil 1 var det två olika problem (hissade upp på 4-pelarlyft)

det var krängningshämmarstag på båda sidor för det första.

Sen var det något som såg ut som en hjälpstyrarm, någon mellanled mellan däcket och styrsnäckan. har inget namn på den, vet inte riktigt vad det är,men får väl låta bmw kolla på det.
Fl
13
Flumgeten
525iA Touring -92
Det går ett stag på var sida om framvagnen som håller framvagnen i längsled om du förstår. Stagen går från torpedväggen fram och sitter fästa i framvagnen. I den ena änden sitter det en grov bussning och i den andra änden en mindre bussning. Vet ej vad detta stag heter men efter jag bytte dom stagen så blev det tyst i min framvagn. Dessa bussningar kan dom inte kolla på besiktningen om de inte tar ett brytspett eller liknande och det är dom för lata för så det sker ju aldrig. Kolla dom bussningarna och glappar dom så byt. Har hjälpt mig iaf.

/Johan

fa
438
fami
525,01 IM
krängningshämamrstagen

MVH-V8
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.