|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Jag undrar om någon har koll på vid vilken frekvens original (fram) systemet i en Z3m Coupe delar. Jag har systemet med två högtalare, en 5" (ser det ut som) vid foten och en diskant i dörrsidan. Det är Nokia grejor och med tanke på hur de låter kan jag inte tänka mig att de är eftermonterade. Bakom basen på förarsidan sitter det en aluminiumprofil med ett kretskort i, jag förutsätter att det är delningsfiltret. Fem centimeter ifrån diskanten sitter det sedan en bit krympslang, som döljer vad som ser ut att vara en kondensater. Nu vill jag driva diskanten med ett slutsteg och basen med ett annat och undrar vid vilken frekvens jag skall dela. Och ja, jag skall byta högtalare också, men en sak i taget.. / Fredrik | |
|
Som du själv var inne på, köp högtalarkit med delningsfilter, slipper du problemen. Orginal låter ändå så himla illa. Hur går det med stereobygget? /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
Jodå, huvudenheten är bytt och slutstegen är inklämda. Låter MYCKET bättre redan, trots en improviserad/gissad delningsfrekvens vid 3kHz. Försöker bara bestämma mig om jag skall ha tvåvägs Länk eller trevägs Länk system fram. Min plan är att sätta midbas gallren på utsidan av plastgallren i kickpanelerna, för att få plats med 6" högtalarna på det sättet. Det känns sååå frestande att skaffa ett trevägssystem, för att lyfta fram mellanregistret i en så bullrig bil. Å andra sidan måste man då såga i dörrsidorna. Ingen som har ett par extra dörrsidor till salu ;) / Fredrik |
|
|
Zredrik: Har skruvat mycket med strereon i Z-an (resultatet är att jag har varit utan stereo hela sommaren). Kollade upp dörrsidorna och de kostar 7.300kr/st tyvärr så det blir till att modifiera orginal och hoppas det blir bra. Jag har MBQuarts 3-vägssystem liggandes och det blir 6,5" + 4" + 0,75" både för fram och baksystemet. Samt 2x10" i skuffen... Kolla på stereoforumet, detta har diskuterats förr. Det finns ett kit från Jehnert som gör om dörrsidorna för 4x6,5" plus en 4" sök på Z3 på deras hemsida Länk Tycker själv inte att det ser tillräckligt bra ut men ger säkert en chans till bra ljud med rätt grejer. Mr. Andersson (Fredrik) här på forumet har ett sådant installerat i sin M Roadster. |
|
|
Caspar: Jag har MBQuarts 3-vägssystem liggandes och det blir 6,5" + 4" + 0,75" både för fram och baksystemet. Vad skall du med baksystem till? Du vill väl inte sitta i knäet på sångaren ;o) Fast det är klart, om det är en sångERSKA och hon är söt så :o) Jag har kollat på Jehnert's system, men är inte riktigt förtjust i dem, delvis för att de tar upp mitt plånboksförvaringsfack (inner"fickan" på förardörren), delvis för att de ser klumpiga ut, men kanske mest för att de verkar skruva högtalarna rakt in i dörrsidan, vilket säkert ger fin ljudbild vid stereon, men inte vid mitt huvud. Senaste nytt är att Robsarve skall kolla upp någon lämplig bas till ett trevägssystem. Under tiden letar jag begagnade dörrsidor i bra skick. Återkommer med mer info när beslut är fattat. / Fredrik |
|
|
Zredrik: Jo, jag har valt bort Jehnert av ungefär samma anledning. Min senaste tanke är att sätta 2st 6,5" i den bakre delen av dörrsidan och bygga upp det så det smälter in i orginalsidan. Vinyldoktorn får sedan trolla så det ser ut som orginal. Ett annat alternativ är snett bakom/under sätet, det går i 2x6,5" där också men för min del krockar det med stegen (också MBQuart) och delningsfiltrena. Är det reference serien Du kör på?? Helt underbart ljud kan jag bara säga!! Har provkört anläggningen och tre-vägssystemet lyfter verkligen mellanregistret. Körde förra sommaren med MBQ's 2-vägs med 5,25" och det låter bra det med men inte på samma nivå som detta. MBQ's 10" basar funkar perfekt till 3-vägssystemet och i Coupén slitter du ju dessutom göra ingrepp för att få fram ljudet från skuffen (jag har sågat upp plåten mellan skuff och kupe). Ljud bak!! Såklart, det sitter när bakom och då går det att justera ljudbilden så ljudet hamnar vid mina öron och inte kring knäna.. :-) En söt sångerska är givetvis välkommen i knät!! |
|
|
Caspar: > Ett annat alternativ är snett bakom/under sätet, det går i 2x6,5" där också Ojoj, jag har alltid sätet längst bak, längst ner och det finns minsann inte mycket plats för högtalare där :( Sedan har jag ju en bil med tak, så jag hoppas det räcker med en midbas per kanal för att få "tillräckligt" ljud. Jag har inte handlat några framsystem ännu, jag sitter fast i beslutsvåndans dal. Men det är ju frestande när jag hör att du gillar trevägssystemet så mycket. Robsarve skulle kolla på något annat märke som han trodde passade bättre, vi får se. Tyvärr skall jag ha 45kg hund också i bakluckan, så det finns bara plats till två 8" basar. Då syns de å andra sidan mindre (knappt alls), så inbrottsfaktorn blir mindre. Coupebagaget är ju annars inte direkt insynsskyddat. / Fredrik |
|
|
Det kanske blir svårt isf, men det finns faktiskt mer plats än man tror såvida Du inte har sätet i en väldigt brant vinkel rakt upp. Nackstöden tar i först med normal lutning. Hund... Illa illa.. En fet tass i basen så... :-( Robsarve (NCore Accustic) säljer bra grejer om jag förstått det hela rätt, har dock inte lyssnat på dem själv.. MBQ's Reference serie är dock väldigt sköna och otroligt linjära. De har dessutom 2 ännu bättre serier (Profesional & Q-Line), men då pratar vi för tävlingsbruk.. /Caspar Z-Go-Cart 25/11 15.30 Länk |
|
|
Caspar: Har du aktier i MbQ? ;) Z MMM Coupe |
|
|
Anders: :-) När men jag borde nog skaffa det..!! Det "råkade" bli en del förra året: 1 x 15", 2 x 10", 8 x 6,5", 4 x 5,25", 8 x 4", 16 x 0,75" och 2 slutsteg samt massa delningfilter... Jag har aldrig varit duktig på att handla ekonomiskt.. Det blev dessutom 3 st andra slutsteg (Du vet, mina GAS Silver C2000)... Ooooppss.. Skall nog öppna stereobutik med det överblivna när jag vet exakt vad som hamnar i bilen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.