AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.538

Inre dörrhandtag förarsida, var kan man köpa? Är det svårt att byta?

Ce
4
Cesar Hauer
523i T, 98
Döm till min förvåning när jag försökte öppna dörren idag, inre handtaget går bara av, bara plast!!! ingen armering av metall inuti!!?? Tänk om det händer när man måste ut från bilen fort??? Hur som helst, var kan man få tag i en sån, är det nån som vet hur svårt det är att byta ut?
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Det finns att köpa på bmw.....har för mig det liggeer någonstns runt 200kr, dom nya är lite förstärkta såatt det inte ska hända lika lätt. Väldigt lätt att byta se bara till att höljet till vajern åker in där den ska vara ordentligt. Har för mig att man bara sprättade bort ett lite plastlock och sedan skruvade bort en skruv så ger sig allt själv sedan.
Ce
4
Cesar Hauer
523i T, 98
Tack för svaret :)
Fl
31
Flyer
318d -16
Samma sak hände mig - också imorse! Irriterande. Lyckas dock inte haka i den lilla haken... måste man ta bort inredningen på dörren eller det går utan med lite envishet?
Ce
4
Cesar Hauer
523i T, 98
Har inte provat än, håller på och öppnar genom att öppna rutan. Så fort jag provat så återkommer jag. Vad jag förstår så ska man inte behöva ta bort inredningen på dörren, har tänkt att det ska gå att demontera bara själva handtagsdelen, där själva handtaget sitter. Det finns en bricka (plast) längst in där, förmodar att det finns en skruv bakom den och att man går den vägen. Svårt att beskriva vad jag menar utan bilder....
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Flyer:
Det går utan att ta utav dörrsidan med lite envishet. Har för mig att man fick hålla hela enheten upp och ner på något sätt när man hakade fast vajern och sedan vrida rätt och passa in. Det går inte att haka i om man sätter i höljet i hållaren först utan man får först ta kroken och sedan dra rätt höljet.

Cesar Hauer:
Precis så fungerar det. Sprätt bort den lilla plastluckan och sedan sitter det en skruv där.
Fl
31
Flyer
318d -16
Persson - jepp, jag lyckades, efter mycket om och men! Som du säger är trixet att hålla den nya delen uppochner, dra ut vajern så långt det går (typ tre cm) med en tång, och försöka få in den ni hålet. Sedan ska man ju få själva insatsen rätt igen, genom att snurra den 180 grader och väl på plats få in kabeln i hållaren... Lite trixigt, men det gick!
Fl
31
Flyer
318d -16
Och mycket riktigt - man behöver inte ta av hela dörrsidan, vilket märkligt nog verkstaden tipsade mig om att göra. Sidoairbagen sitter där, so be careful!! Det räcker med att jobba "lokalt" vid handtaget.
Ce
4
Cesar Hauer
523i T, 98
Jo, jag fixade det igår, det var riktigt klurigt. Kom på ett eget sätt, genom att ta bort plastbiten som finns i själva fästet, där kroken skall fästas. Sätter fast plastbiten i kroken först, sen är ju hållet mycket större och det går mycket lättare att sätta fast det hela. Man får peta in plastbiten tillbaka på sin plats. Däremot så fick jag lite glapp i handtaget, troligtivs för att jag från början drog i kroken lite för mycket, så den blev lite för lång. Tyvärr missade jag det där med att ha hela handtagsfästet 180 grader felvänd.
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Har du glapp ca 1cm så beror det säkert på att höljet till vajern inte sitter ordentligt i skåran (ska in en bit)
at
140
ataim
523i -98
Vill bara tacka för era tips. Mitt gick av iförrgår uppe i Östersund. Trodde att det var för kallt för plasten (trodde själv att det var metall).
Skall ge mig ikast med detta när jag fått tag i ett nytt. Om de är förstärkta är det värt att köpa nytt.
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Finns en mkt bra beskrivning på hur man byter det inre handtaget på Länk. Hade fin hjälp av detta när jag själv behövde byta.
Gå in på länken och klicka på Tips & Tricks, kolla under "General" och klicka på "Door handle replacement"
Man behöver inte lyfta bort hela sidan!

Lycka till/Mike
Ee
1
Eekamouse
523i Touring-98
Tack för tipsen! Mycket bra =)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mitt inre handtag är i metall i alla fall!
Att ta av den går nog inte :)

Men jag har fått ett liknande problem, splinesen verkar har nötts såpass att handtaget "släpper" och dörren pga detta ej går att öppna.
Kanske går att "trixa till" så att det håller, men vet inte just nu iaf..
Detta inre handtag har en tid "hängt lite slappt"...

Reservdelen(handtaget) man idag köper till bl.a. E39 är dock i plast sedan länge tydligen..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jahapp...då var handtaget bytt i alla fall.

Kostade 394kr(315+moms) på BMW här i Umeå, bra mycket för "plastgrejor" kan man tycka..
Handtagets passform och grepp och placering i "koppen" blev som nytt som det brukar heta...tight o bra :)

Men jag kunde bara inte slänga mitt gamla handtag i METALL, kändes helt fel, så nu ligger den på hyllan bland alla "bra att ha grejor" i väntan på reparation ;)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hittade den här tråden efter lite slösökning :)

Jo...handtaget håller ännu efter 12 år :), men vajern gick av idag, så det blir att riva hela dörrsidan och beställa en ny vajer via..troligen..BMW.

Mvh Janne.
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kolla Trodo.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Köpte vajern på BMW..
183 spänn, får se när lusten faller på att börja riva dörrsidan..

Man får ju tänka på att det finns en airbag i dörren :)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.