AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.017

850 på halva motorn?

To
21
TomasN
850 iA -91
525 tdsA -96
Min 850 går bara på ena cylinderbanken.. Ingen ström till varken tändstift eller spridare! Någon som har nån idé? Diagnosdatorn visar inget..
Kan det vara den ena styrboxen (för jag antar att M70 har två) som glappar/har gått sönder?

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
To
21
TomasN
850 iA -91
525 tdsA -96
Den har tre boxar.. två stycken likadana.. Har provat att byta plats på dom.. Ingen ändring! Vet du vad den tredje boxen är till?
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Kolla in denna länk. Snubben som författade inlägget's motor gick oxå på halva motorn: Länk
To
21
TomasN
850 iA -91
525 tdsA -96
Men min går inte alls på ena halvan.. Drog ur kontakten till en av styrboxarna.. Ingen skillnad!! Helt död, alltså.. Men själva styrboxen fungerar eftersom jag provade den på andra sidan och det gick.. Fler förslag? Funderar om det kan vara kablarna?
To
21
TomasN
850 iA -91
525 tdsA -96
Har nu fått fler tips.. Kopplade in en annan diagnosdator..tur att man går på skola och de får låna:) Den hittade att det var nån tankmätargivare som var trasig! Och tydligen så går den ner på sex cylindrar när det är lite bensin kvar.. Alltså: Givaren kärvar (har aldrig gått på sex förrut), så när den har stått med lite bensin hela sommaren så har den kärvat in och fastnat på att det är lite bensin i tanken!! Och då går den bara på sex!! Ska kolla upp det imorn.. Hoppas!
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
750 de äldre har dubbla bränslepumpar,kolla så inte en av pumparna har lagt av.

Länk
To
21
TomasN
850 iA -91
525 tdsA -96
Men om pumpen lägger av, slutar tändningen att fungera då?
To
21
TomasN
850 iA -91
525 tdsA -96
Vill ha ett elschema! Nån som har?
ho
11
hotrod
850iA-91
850 har ju dubbelt av allt. Bränslepumpar,filter,tändning mm. Om elektroniken känner av att något är fel går den över i ¨limp home mode¨vilket innebär att motorn bara går på den sidan som inte har något fel. Allt bara för att du inte ska bli stående vid vägkanten. Felet kan alltså ligga både i bränsle och tändsystemet. Att det skulle bero på lite bensin i tanken tror jag inte då jag har kört min bil helt tom i tanken utan att den gick ner på 6 cykindrar. Har du haft lite ojämn tomgång tidigare är det vanligt med blåst insugspackning vilket brukar sluta med gång på 6 cylindrar. Jag skulle dock först se till att byta till nya batterier innan man gör någort annat. Massor av fel beror på dåliga batterier som man aldrig trodde skulle ha med felet att göra. Jag lovar dig. Kolla själv på forumen på 850 ute i världen...

TomasN,

Den tredje styrboxen bör sannolikt ha som funktion att försöka samordna de två andra? :-)

Elschemat till E31 är enligt uppgift i tjocklek ungefär som Stockholms telefonkatalog :))

Mvh,
Kalle
To
21
TomasN
850 iA -91
525 tdsA -96
Tack för tipsen!!
Har nu lokaliserat och åtgärdat felet...
Kostnad: 10 kronor.. :)
En kontakt till vevaxellägesgivaren var sönder!!
Mycket felsökning för ett enkelt fel!
Nu håller vi på att ladda batterierna, sen blir det provkörning.. hehe..
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
skönt att de ordnade sig till förmånligt pris till och med!
V12an beskrivs ju ofta av självutnämnda "förståsigpåare" som ngt sorts oändligt avancerad kärnkraftverk men de är knappast med sanningen särskilt överensstämmande..
har själv under helgen varit lite "V12-doktor" åt en 750 E32 som behagade fungera på 6 cylindrar.. de löste sig som tur var ganska smidigt med en defekt Lmm.. fast felsökningstimmarna blir ju lätt många.. tur för ägaren att jag inte är lika dyr som BMW :)

BMW CS #5139
To
21
TomasN
850 iA -91
525 tdsA -96
Nu sitter även nya batterier i och en bättre begagnad luftmassemätare.. Går som en klocka!
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Tomas N: den tredje styrboxen är till automatlådan.

//BMW-Kimmo
To
21
TomasN
850 iA -91
525 tdsA -96
Sitter inte den i bakluckan? Liksom den till EDC:n?
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Vet faktist inte vart dom ditter på 850, men på E34orna sitter dom tilsammans med styrboxen till sprutet och tändningen.

//BMW-Kimmo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.