|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tryggve har rätt. Att varmköra på tomgång är bara dumt. /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
Jag brukar starta min bil under avställningen ca var 3:e vecka o varmköra ordentligt,alltså inte på tomgång,kör "rundor" i garaget i ca 30-40 min... Bilen tar INTE skada av detta...Tidigare lät jag en annan bil jag hade stå ostartad hela vintern...Kan säga som så att den gick INTE rent efter avställningen,fanns småryck mm som dock "försvann" allt eftersom... En varsam/ordentlig varmkörning är bara bra om ja får säg,man passar ju på o motionera AC:n,vrida på maxvärme mm....Köra fönsterhissarna upp/ner...Saker o ting kan ta "skada" av att stå för länge... |
|
|
Japps, du har rätt, bilar e till för att köras, dem tar mer skada av att stå hela vintern. Jag brukar starta min varanan vecka o köra den några hundra meter, prova alla el grejer. |
|
| Typ varannan månad, om man räknar M5'ans oljeförbrukning:) | |
|
Har tidigare bytt olja precis innan avställningen på 325:an vilket har motsvarat cirka 200 mil. I år har jag endast kört 35 mil på hela säsongen, tycker panelen ska jag byta olja innan avställning i år med? Har läst någonstans att man ska byta en gång per år och är det rekommendationen gör jag naturligtvis det. Samtidigt känns det som om oljan är ny då den inte gått längre. Oljan är Castrol TWS. // Henrik Länk |
|
Hälge |
Det är en mkt god ide' att under avställningen starta upp motorn någongång, då, och då, tex varje vecka. Annars finns det stor risk för rostbildning i cylinderloppen. Det råkade väl du själv ut för tryggve? med den röda 325:an. Det räcker med att starta den så oljetrycket kommer upp... |
Hälge |
Henrik Arvidsson: I ditt fall är det "fullständigt vansinnigt" att byta ut TWS oljan. Oljan är ju som ny efter endast 35mil. Använd pengarna till nå't roligare. tex: en flaska "Nappe Cognac" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.