AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.735

Hur ofta byter ni olja?

Sida 1 av 2
Hur ofta byter ni olja?

Alpina CS:016
Alpina Gemeinschaft:249
Länk
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
När serviceindikatorn visar (olja eller insp.) eller tidigast vid sista gröna, 900-1300 mil (M5 E34). Byta tidigare verkar vara rätt så bortkastat. Jag ser hellre att man skött servicen till 100% enligt vad som ska göras enligt indikatorn än att man bytt olja var 500:e mil men inte brytt sig om stift, ventilspel, bromsvätska och liknande som också ska ingå.

-M5 E34 Limousine register Länk
Håller med HD91 men med ett litet tillägg...Finns ju bilar som inte går så många mil varje år,kanske inte mer än 600-700mil...På en sådan bil bör oljan bytas varje år, oavsett vad indikatorn säger,min uppfattning iaf...

Förr om åren bytte jag höst och vår, blev väl kanske runt 1000 - 1500 mil mellan byterna. Numera med longlifeoljorna så blundar jag och följer jag BMW:s rekomendaioner samt hoppas på det bästa. ;) Runt 2500mil m.a.o...
Har kört typ 900mil sen ja bytte senast. Då kan ja vänta ett tag till då. Ställer av den över vintern. Ska ja byta innan eller efter avställningen? Kör på Castrol Formula SLX LongTec 0W-30.
Mvh Mattias

Alpina CS:016
Alpina Gemeinschaft:249
Länk
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Mattias_31: Jag skulle bytt efter avställningen.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Ungefär vart 500 mil samt att jag bryr mig om övriga servicepunkter lite oftare.
På Alpinan byter jag vid varje avställning (den rullar mindre än 500 mil om året).

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
52
134
525I 93
BMW M5 3.6-90
Tjaooo.. Byter alla oljor var 500mil och stift å ventilspel vid 1000 mil
Oljeservice i somras ca 700 mil efter Insp II i dec 04.
(Valvoline Synpower 5w40)
Tänkte nog köra en Insp I i nov-dec nånting innan den värsta kylan bryter ut...

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jag byter olja alltid innan avställning och sen beroende på hur mycket jag kör så byter jag en gång mitt i sommaren också. Kör inte så jätte mycket numera. Alla oljor och filter är bytta i min bil för ca 800mil sedan, så nu ska ja bara byta motorolja och filter innan jag ställer av den.

MVH: Henrik

///M3
be
55
bemari5
M5 3.8 Individual -93
Jag byter oljan och har igång motorn "en stund" INNAN avställningen så att den nya oljan hamnar överallt i motorn.
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Du ska definitivt byta olja i vår efter påställningen
Oljan e färsk vara.
Mocke mfl

Olja byts _innan_ vinteravställningen.

Varför det?

Jo, oljan inte bara smörjer utan även "städar" motorn från sot mm. Det finns även alltid lite vatten i oljan och vid förbränning bildas sura ämnen som om de får stå över vintern kan börja fräta.

Rådet är alltså att byta olja så snart inpå vinteravställninge som möjligt. Definitivt inte rekomenderat att köra hela vår/sommar/höst och låta den stå över vintern med gammal kläggolja.

/N
var 500:e mil på båda bilarna, förutsätter att du med oljebyte menar att man även byter filtret, annars kan man ju lika gärna hälla oljan på marken...

MVH
Johan K
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Man tar ju o startar bilen varanan vecka o låter den gå en halv timme, då är det du menar onödigt.
Helt rätt av Japsåkare man byter olja innan man ställer av bilen.

Min M3
Länk

BMW CS Nord #6028
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Mocke > Är inte särskilt bra för motorn att starta och låta den arbeta sig varm på tomgång. En bilmotor mår bäst av att arbeta sig varm genom belastning på låga varvtal, dessutom är kallstarter det som sliter mest.

Bäst är att inte starta en avställd bil alls.

/Johan Tryggvesson

Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Menar du att du inte startar bilen en enda gång under hela vintern???
Det är ju galet, man måste starta den då o då.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Varför då?

Problemet är att man fyller avgassystemet med kondens och massa frätandeavgaser samt ytterliggare kallstarter som sliter på motorn, dessutom skitar man ner oljan som blir mer frätande.

Det jag gör vid avställningen är:
- Noggrann in och utvändig tvätt
- Byte av motorolja och filter
- Lite mer luft i hjulen
- Koppla av batteriet
- In med två torrbollar i kupén

/Johan Tryggvesson

Es
83
EstorilMroadster
BMW 420d xDrive M-sport -18
BMW 118d xDrive M-sport -17
Byt oljan INNAN avställningen+ska du starta bilen lär du ut och köra med den inte låta den stå på tomgång tills den blir varm.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Det är bättre att låta en bil stå hela vintern än att starta den och låta den gå varm på tomgång!!! Det sliter bara på motorn, speciellt när den inte har gått på länge. Jag häller i sån där rengörningsmedel som "ska" ta bort lite mer rester av den gamla oljan innan jag tömmer den, sen i med ny fräsh olja, sen kör jag en sväng så det får smörja in sig med den fina oljan sen ställer jag in den för vintern.

MVH: Henrik

///M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.