AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.780

Två filer blir till en

Sida 2 av 2
kilroy
Om lagtexten lyder "Då 2 filer går ihop till 1 skall man så snart som möjligt förflytta sin bil till den fil som inte upphör" så kan det inte bli mer konkret.

Nu blev det rätt...
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Åkte igår från Kista mot Vällingby. Den vägen korsar E18, med rödljuskorsning. Ca 100 meter före korsningen blir den enda filen två filer fram till rödljuset. Och ca 100 meter efter korsningen blir det en fil igen. Det "lustiga" var det stod kanske 10 bilar i högra filen och fyra i den vänstra. När det blev grönt hann 7 bilar i den högra och ALLA fyra i den vänstra köra över på grönt. Om i stället det stått 7 bilar i varje fil hade ju alla hunnit över. Så det är klart att man ska använda båda filerna så mycket/länge/långt som möjligt. Och blixtlåset ska vara så nära hindret som möjligt och på samma ställe.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
kilroy
Det verkar som om du pratar om något helt annat...Hur många bilar som hinner över ett grönt ljus då det är tvåfiligt fram till ljuset har väl inte så mycket att göra med den ursprungliga frågan...?

Mvh kilroy
Dr
342
Dredd
525d -10
kilroy: mer än man kan tro vid första anblick. Jag tror även detta tyder på mentaliteten "jag blir i min fil, för att slippa tränga mig in i den efter ljuset igen. Jag skall minsann se till att de andra inte kan tränga sig in och komma före mig heller!"
Villrosa: Just i den korsningen så är det ytterligare ett filbyte som krävs 200 meter längre fram och vill man då tex. till vällingby är det lugnast/enklast att ligga så långt till höger som möjligt.
kilroy
Dredd*

Jag håller med dig när det gäller mentaliteten...Sen finns det naturligtvis sträckor med kanske 3 eller 4 trafikljus ganska tätt där vägen dessutom ändras från 2-1 och sedan till 1-2 igen mellan ljusen. Där är det säkert svårt att få något riktigt flyt i körningen oavsett vilken princip man tillämpar.

Skall man sedan svänga höger eller vänster längre fram så påverkar det naturligtvis filvalet.

Men så mycket med den ursprungliga sakfrågan har det väl knappast...?

Mvh kilroy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.