AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.781

Två filer blir till en

Sida 1 av 2
Dr
342
Dredd
525d -10
Tjena!

När skall man enligt folket gå in i högerfilen när två filer blir till en på t ex motorvägen vid ett vägarbete? Enligt mig skall man gå in vid sista skylten, och där skall blixtlåsprincipen tillämpas. Detta verkar dock inte alla hålla med om, utan det brukar vara en lång ringlande kö i högerfilen och helt tomt i vänsterfilen. När man sedan kommer fram till skylten så blir man inte insläppt i högerfilen. Ibland börjar kön i högerfilen långt innan första varningen om att det kommer ett vägarbete överhuvudtaget. Vissa leker dessutom polis och blockerar vänsterfilen så att den inte går att använda.

När skall man man enligt de/ni som inte släpper in en gå in? Finns det en oskriven regel om att man skall in senast 1 km innan filerna faktiskt går ihop?

När brukar ni gå in?

Jag går in vid skylten och blir alltid lika förvånad över varför folk inte kan utnyttja båda filerna hela vägen. Hade de gjort det så hade båda filerna rullat lika sakta och det hade inte varit några problem med extrapoliser och förbannade trafikanter.

Vad tycker ni?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Enl. vv.se
"Om antalet körfält för färd i samma riktning minskar skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman."

samt

"En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa sin hastighet så att inkörningen underlättas."

Det låter som en omskrivning av blixtlåsprincipen tycker jag och det är den jag brukar försöka använda mig av. Enklast så.

///BMW - Was sonst!
Ett ständigt populärt debatt ämne: Länk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
bustorp
Det måste vara lämpligast att gå in så fort man anser sig ha möjlighet för att slippa Dredds problem att inte bli insläppt. Planering kan man kalla det..........

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Ac
383
Acous
e21 318i -82
för mig är det lite olika, om det är pa natten och jag inte känner till vägen brukar jag byta fil till höger sa fort som möjligt, men oftast haller jag till vänster sa länge som möjligt för att slippa den langsamma högerfilen, ofta kö här i tyskland sa kötiden vill man ju minimera.
kilroy
Som sagt...det här har debatterats tidigare...

Ingenting i sakfrågan har förändrats sen tråden var uppe förra gången. Det betyder i klartext att olika paragrafer i regelverket "motverkar" varandras innebörd.

Hade det inte varit bättre att se över regelverket i syfte att få bort tolkningsproblemen?

Mvh kilroy
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Det brukar ju komma en skylt som påpekar att det är typ 500m kvar
till sammangåendet? Om alla börjar köra blixtlåsprincipen där så är
problemet löst.

Sen att vissa väljer att köra ända fram till "hindret", tvärnita, slå på
blinkersen och forcera sig in i kön "längst fram" får man leva med.
Beteendet finns i krogköer också.

Själv gör jag nog tyvärr både och, beroende på hur sen jag är... :-)
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Håller med Dredd, två filer lugnt och still fram till ett blixtlås. Om båda filerna används behöver ingen hetsa upp sig på känslan att bli "omkörd i kön". ALLA har ju fö möjlighet att göra samma sak.
En annan variant är en väg där två filer blir en EFTER ett trafikljus, tex pga vägarbete. Då måste det ju anses begåvat att nyttja båda filerna så långt som möjligt, då kommer ju dubbelt så många igenom korsningen på grönt, om dom står på två led i st f ett.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Dredd

Det är väl en form av "chickenrace" om du ligger kvar i ytterfilen och den upphör i form av en fysisk bariär typ betongblock så beror det väl på hur starka nerver du har.

Om högerfilen rullar på i tex 70 km i timmen så måste du ju också hålla 70 km/h för att kunna "blixtlåsa" dig in i den högra filen. Dvs 70 km/h i riktning mot betongblocket/avbäraren. Blir du inte insläppt i tid så måste du ju tokbromsa och då har du inte en chans att "blixtlåsa" dig eftersom du inte har samma fart som filen till höger.
Tycker som typiskt svensk att lagom är bäst. Det innebär att jag byter till högerfil när det är "en bit kvar", inte så fort jag anar att nåt är på gång och inte heller precis framme vid hindret. Jag kan också reta mig på folk som kommer i hög fart och åker om hela kön och sedan "tränger sig in". Varför skulle det gå fortare för alla om man nyttjar två filer hela vägen fram? Det är ju passagen av hindret som är gränssättande och där spelar det ju ingen roll om bilarna kommer från en fil eller två. Snarare skulle det väl kunna vara så attt om man tidigt skapar en enda kö så kan denna smidigare flyta förbi hindret istället för att ett blixtlås skall krångla till det omedelbart innan.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
För att blixtlåsprincipen skall fungera så krävs det samspel.

-Bilarna/Filerna bör hålla ungefär samma fart.
-Man måste skapa luckor som andra kan gå in i.

För att det ska fungera i praktiken så måste punkten där bilarna flyter ihop till en fil ligga på ungefär SAMMA STÄLLE hela tiden.

Dvs om du kommer fram till en punkt där alla andra glider ihop till en fil så bör du också använda samma punkt avsett om den ligger 100, 300 eller 700 meter innan filerna går ihop rent fysiskt.

Om du envisas med att ligga kvar efter det att det andra bytt fil eller om du byter tidigare så samspelar du inte alls.

Att tex forsätt fram i ytterfilen när alla andra redan har bytt är inte att samspela och då kan du inte hävda att du följer någon blixtlåsprincip
"För att blixtlåsprincipen skall fungera så krävs det samspel.

-Bilarna/Filerna bör hålla ungefär samma fart.
-Man måste skapa luckor som andra kan gå in i.

För att det ska fungera i praktiken så måste punkten där bilarna flyter ihop till en fil ligga på ungefär SAMMA STÄLLE hela tiden."

Precis, och det är där det skiter sig eftersom detta kanske funkar i teorin, men knappast i praktiken (ungefär som kommunism). Bara det faktum att vi ens diskuterar detta här visar ju med all önskvärd tydlighet att ett 100%-igt samspel aldrig kommer att inträffa. Då skulle vi inte heller ha några trafikolyckor.
Då denna situation dyker upp leker jag chicken-race och väjjer in precis innan sista skylten.
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Ok... chicken-race med dig själv? Brukar du vinna?
Problemet är inte helt ointressant, och dessutom på ökande. Vägarbeten är förhoppningsvis tillfälliga men alla de 2-1 vägar som växer fram överallt pga VV:s brist på pengar osv är ju mer eller mindre permanenta. I c:a 8 fall av 10 står det förvarningsskyltar med oftast 300-500 m som avståndsmarkering och därefter kommer då nästa skyltpar och vägen övergår till en vägbana osv.
Men varför i h--e utelämnar man ibland förvarningen och sätter bara upp ett skyltpar med avsmalning direkt efter? En blixtlåsprincip är väl annars ingen svår nöt om folk bara håller avståndet till framförvarande, nåt som vi ofta är riktigt usla på.
Varför är man i Sverige inte konsekvent med skyltning osv vid t.ex 2-1 vägar? Samma sak gäller vid vägarbeten, det märks tydligt att de olika distrikten använder olika principer eller så har de inte samma tillgång till material osv. Förvirrande är bara förnamnet med ett formligt hav av röd/gula koner och reflexstolpar, blixtljus värre än på en större utomhuskoncert osv. Nån hävdade att kameraskåpens blixtar var trafikfarliga....)
Jämför gärna med hur man gör i Tyskland eller Danmark, man är konsekvent med materialval osv, t.ex tejpade nya markeringar för tillfälliga vägbanor osv, och inte ett irriterande hav av skyltar, reflexer och lampor inkl. blixtlampor. Ibland ser man utmärkta exempel här hemma också, men varför inte likadant och med samma princip överallt (inom rimliga gränser förstås)?

FP
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Gå ihop i samma fil så tidigt som möjligt så minskar köerna vid vägarbetet!

Flaskhalsen vid vägarbetet är just där sträckan blir enfilig. Idealt skall fordonen passera genom den med samma hastighet och så små luckor som möjligt. När en bil tränger sig in kort framför flaskhalsen behöver bakomvarande ofta bromsa och en gummibands-, eller fjädereffekt, uppstår. Systemet tappar kapacitet.

Det finns intressanta simuleringar på nätet man kan titta på som visualiserar effekten. Liknande simuleringar har också genomförts för att studera utrymningar vid bränder. När det uppstår trängsel vid dörröppningen tar det väldigt mycket längre tid att utrymma en lokal än om alla tar sig ut i ett led.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Håller med dig helt och hållet Carbon. Om man går ihop en bra bit innan det blir en fil så minskar rycken och fler bilar kan passera på samma tid.

För att blixtlås ska fungera så krävs samspel, om det är tomt i ytterfilen 700 meter innan så beror det ju på att 7598 bilar/förare har samspelat och lyckats gå ihop 700 m innan det blir en fil.

En vildhjärna som drar förbi hela kön kan ju knappas hävda att han samspelar i trafiken då han ska göra tvärt emot 7598 andra bilar.

Självklart kommer detta att utvecklas till ett chicken-race där någon blir förbannad och försöker "täppa till"
kilroy
Vad Cabron säger är ju helt riktigt. Gör man en matematisk logistikberäkning visar det sig, knappast förvånande, att blixtlåsprincipen inte alls är det smidigaste (läs snabbaste) sättet att ta sig igenom en 2-1 situation. Det snabbaste sättet är att alla inrättar sig i ett led så tidigt som möjligt.

Till blixtlåsprincipens fördel hör dock att den har möjlighet att "svälja" fler bilar på en och samma vägsträcka vilket kan vara en fördel rent fysiskt sett när det gäller korta vägsträckor med mycket trafik.

Olycksrisken ökar naturligtvis också med mer eller mindre väl fungerande blixtlåsprincip med ständiga filbyten, ständiga stopp och accelerationer, oftast i kombination med korta avstånd mellan bilarna.

Mvh kilroy
Simuleringar och matematiska logistikberäkningar i alla ära. Det räcker med lite sunt förnuft så fattar man att det är bäst att inta 1 kö tidigt....vilket jag skrev redan den 27/9 kl. 12:54 ;-)
Dr
342
Dredd
525d -10
Men då åter till frågan. Ofta ser man att pendlare och andra som kör samma väg ofta går in långt innan första varningen. Om man inte automatiskt antar att det förmodligen blir en fil längre fram så är det inte en jäkel som släpper in en. När skall man gå in då? Hur skall man bete sig för att det inte skall bli aggresiv stämning?

Jag hävdar att det hade varit bäst för alla om man hade kört enligt blixtlåsprincipen så sent som möjligt. 500-meters skylten är där för att varna om att det snart går ihop till en fil och man skall vara beredd på allt vad detta innebär. Det betyder inte att man skall gå in filen så fort som möjligt. Hade detta fungerat så hade man fått två lika segflytande köer och privatpoliserna som envist blockerar den tomma filen hade blivit överflödiga.
kilroy
Jag hävdar att det hade varit bättre om lagstiftande myndigheter hade varit mer konkreta när det gäller 2-1 situationer. Om lagtexten lyder "Då 2 filer går ihop till skall man så snart som möjligt förflytta sin bil till den fil som inte upphör" så kan det inte bli mer konkret.

JohanE relaterar till 2 paragrafer:

"Om antalet körfält för färd i samma riktning minskar skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman."

samt

"En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa sin hastighet så att inkörningen underlättas."

Båda dessa är typiska exempel på "gummiparagrafer". Den sistnämnda är dessutom omöjlig att följa i tät stadstrafik. Har någon sett den tillämpas på någon av Stockholms tätast trafikerade innerstadsgator i rusningstrafik...?

Skulle den användas så skulle den i princip omöjliggöra all filkörning...

Den sistnämnda paragrafen upphävs ju delvis av paragrafen som, fritt ur minnet, lyder

"Byte av körfält får endast göras utan risk för omgivande trafikanter"

Det betyder i klartext att om jag bedömer det så att jag INTE kan släppa in någon i den filen jag kör i så gör jag inte det heller. Den situationen är ju ytterst vanlig vid tät filkörning. För att släppa in någon så måste jag kanske tvärbromsa eller själv byta fil vilket i tät trafik inte är riskfritt.

Diskussionerna angående hur man gör vid filbyten i allmänhet och filbyten vid 2-1 situationer i synnerhet uppstår därför att lagstiftningen är diffus och lagtexterna dessutom upphäver varandra.

Mvh kilroy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.