AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
417

Kan man bara klippa bort kablarna...? (Gäller en 320i -85)

GT
107
GT6
Motor och växellåda från 320i -94 (E36)
Hallå!
Jag har för avsikt att byta motor i min gamla Triumph GT6 från 1970. Efter som det är svårt att hitta en originalmotor, tänker jag byta till den som sitter i min uttjänta BMW. Det är en 320 från -85 (L-jetronic). Min fundering är de kablar som går mellan instrumentbrädan och Styrenheten, bakom hanskfacket. Går det att klippa bort dessa kablar eller är det något som påverkar motorn? Det är en svart, en grön, en gul/vit och en röd/brun kabel. Den röd/bruna går för sig själv, medand de andra tre sitter samlade till en kontakt. Vad används dessa till? Är det någon form av styrning i dessa? Tacksam för svar!
MVH// Matts
BMW-Yoda
Tror att dom kablarna är kopplade till tändningen. Det är ju egentligen bara att rycka dom en o en medans du har motorn igång så märker du. Sedan är det bara att koppla dom till tändningen på trajjan. Ett ännu bättre sätt är att följa dom visuellt och se vart dom tar vägen. Men jag tror det är styrström till relän.

BMW-Yoda
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Kul projekt!
Hoppas du kommer med i galleriet en vacker dag.
Lycka till.

/Kristian
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Hej Matts
Som Triumphägare själv (2 st) så vet jag fördelarna med dessa trevliga bilar. Triumphens 2 liters sexa har ju en underbar gång och effekten räcker väl för en klassiker. Renovera din originalmotor eller skaffa en bättre begagnad (finns gott om dem eftersom du har samma motor i 2000 saloon). Det är synd att "förstöra" en klassiker som det bara finns 170 st (GT6 mk1-3) av i Sverige. Som besiktningsman i märkesklubben vet jag dessutom att värdet på din bil sjunker med annan motor.

Det var mina åsikter men du gör ju som du vill med din bil och vilket du än väljer så hoppas jag att vi möts någon solig sommardag. Och bättre alternativ än BMW sexa finns ju inte om du skall byta fabrikat.
Lycka till!

/Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.