|
|
|
|---|---|
|
psis hämtat en 530i -93..."billigt" 10k dock ej felfri för det priset. 1 sugande ljud vid tomgång..låter som vakuumljud..försvinner när jag varvar till...återkommer vid ljämnt varvtal. 2 klonkande ljud under motor/baktill motor..vid tomgång kan det vara den berömda oljepumpen elr ngt annat? 3 knackande ljud höger topp.troligen en ventillyftare? tomgångsvarvtalet ligger på drygt 600 varv..normalt? samt känns lite osäker i gången på tomgång. går fint annars utan vibrationer o dylikt.. tacksam för hjälp /Återfall för bmw | |
|
Hej! Jag har också ett sugande ljud framtill på motor (tror jag). Gick ej igenom besiktning pga. för hög Lambda. Han på besiktningen sa att han tror den tjuvluftar, kan vara samma fel för dej. Jag har dock ej ännu hunnit hitta läckaget lr vad som kan vara fel!?? Min tomgång är också väldigt ojämn och ibland dör bilen. Sprayat lite med startgas och hade förändrat varvtal men det är ju så jäddra kallt ute och blåsigt att det är så svårt lokalisera felet! Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Easy_Mike, är bilen grön? Var förra ägaren lång och smal med glasögon? |
|
rsarits |
På 530:n så är felet troligen det sk insugsmembranet i bakkant av insuget. Det kan också vara så enkelt att oljestickan inte är itryckt ordentligt, det har jag själv råkat ut för på min 530. 600varv tomgång är ganska normalt, men det skall gå upp något om du tänder ljuset och/eller startar AC:n |
|
bilen är såld vidare.... japp..person beskrivningen stämmer perfa... felet var bensinpumpem i tanken....klarade inte hålla trycket uppe.. |
|
|
Jag förstod direkt att det var han. En gammal kompis till mig, jag har åkt en hel del med honom i den... För några år sedan sladdade han rakt in i ett vägräcke (singelolycka) och skrotade hela fronten. Fixat på försäkringen. Ljudet på tomgång kom från bottenstocken i lådan, det blev tyst när man kopplade ur, eller hur? Den där bilen har haft ett hårt liv så den behöver du inte sakna. :) Nåt annat på gång istället? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.