|
|
|
|---|---|
|
Tjenare stod idag och kollade lite i mörkret och kollade var oljefiltret sitter på min 528 men hittade inte, det va ganska mörkt så jag la av ganska snabbt nån som kan berätta var det sitter? | |
|
Under huven i en behållare av aluminium med ett svart lock på. Länk Mitt framför kylaren, till vänster om behållaren som glänser. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| Mitt framför näsan m.a.o. Det är där allt gömmer sig har jag lärt mig med åren. ;) | |
| hehe....jo det var verkligen mitt framför näsan tackar för hjälpen :) | |
|
Tjena jag tänkte byta olja på min 528 imorron och jag läste runt lite på vad man ska tänka på så såg jag att både skruven som håller fast locket på oljefiltret och oljepluggen ska dras åt med momentnyckel så jag tänkte fråga (ganska dum fråga) hur använder man igentligen en momentnyckel, och är det något mer jag ska tänka på tex när jag plockar ut oljefiltret , har just köpt e39an så jag har inte hunnit byta olja förut skulle även uppskatta om någon här har storleken på bultarna i huvudet (till skruven på oljefiltret och oljepluggen) |
|
|
Inget direkt mer att tänka på vad jag kan se, lossa filtret innan du tömmer tråget. Det följer med en kopparbricka till pluggen i tråget i samma förpackning som filtret ligger i (om du har köpt orginal), gör rent pluggen och byt brickan. Filtret är 36mm och jag tror tråget är 17mm (kommer inte ihåg men det är en vanlig storlek till skillnad från filtret). Momentnyckeln gör att du spänner saker "lagom hårt", dvs du drar inte sönder saker och det lossnar inte heller. Beroende på typ av nyckel så ställer du in momentet på något vis och drar sen på vanligt vis, oftast så klickar nyckeln när det har upnått rätt moment. På en del äldre typer av nycklar så har du en skala som visar hur hårt du drar så då gäller det att hålla ögonen på den under tiden du spänner. Lycka till och köp rätt olja till bilen. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Missade, det följer även med en ny packning till mellan filterlocket och behållaren, gör rent och byt den med. Jag brukar smörja den lite med ny olja för att den ska glida på plats enklare. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| tackar för tipsen tsaros, det blev castrol olja för lilla bumsingen ska åka till ok och byta imorron | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.