AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
9.489

kostnad av import från tyskland?

samke
hej.
om man skulle importera bil från tyskland, hur stora skulle utgifterna bli?
alltså hur mycket skulle det kosta att importera hit till sverige, registrering m.m.?
Sök...och du skall finna. :)

/ Mvh Joakim

Länk
~10000kr.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Länk

Vissa kostnader är fasta men många är rörliga. Ska du själv åka ner eller ska du få den transporterad hem? Från var i Tyskland till var i Sverige? mm mm

Om man bortser från själva kostnaderna för att få bilen hem till dig så kostar det:
Registreringsbesiktning ca. 2000kr
Skrotningsavgift 1500kr
Skyltar någon hundralapp eller två

Sen vill ofta försäkringsbolaget att du gör en nyckelkontroll på BMW samt att det är smidigt att samtidigt be dom fixa med halvljusautomatiken ca 1000-lappen för detta (kommer inte ihåg exakt).

Så bara här är du uppe i närmre 5000kr och lägg sedan till ev reskostnad, bensin, exportskyltar, etc alternativt vad en transportfirma tar för att ta hem bilen så hamnar du ofta kring Leffmans uppskattning dvs 10000kr.

___
//Ulf
Det kostar mer än dom flesta vill erkänna. Man blundar lite och fyller på i spritskafferiet för att berättiga omkostnaderna. Med resa, övernattningar, utgifter, shopping med mera så blir det lätt femsiffrigt. Och så är det så trevligt med en liten utflykt... ;)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag kom undan billigare men så hade jag Eurobonuspoäng som kunde utnyttjas samt att bilen fanns i norra Tyskland och jag själv bor i södra Sverige men det blev väl ändå en 2500-3000kr i kostnader för att resa ner och ta hem bilen.

Exportskyltarna är dock inte inräknade då jag hade dealat in dessa i bilens pris.

___
//Ulf
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Här har du lite siffror på vad det kostade mig..

Länk

Mvh Jimmy
samke
okej, tack för alla svar!

om man skulle hämta en lite äldre bil ex 540, 1995. såna finns ju för 3000 euro, så skulle det nog inte bli så lönsamt, men däremot om man ska ha en nyare bil så blir det mer lönsamt iaf.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Lite kuriosa...

När jag plockade hem min impulsköpta e30 cab från Mannheim i vintras så gick hela kalaset på 5900:- inreggad och klar att köra i Sverige. Men då snålade jag rejält och det var det som var sporten (läs: poängen med det hela). Budade lite på kul på en auktion på ebay och blev plötsligt ägare till en rolig bil som frugan haft kul med i sommar.

Eftersom jag bor i Malmö så är halva resan redan avklarad om man bor mitt i Sverige.

Öresundstågen 78:-
Tåg Köpenhamn-Köln 171:- (19 euro)
Tåg Köln - Mannheim 414:- (46 euro)
Bensinkostnad ca 650:-
Puttgarten-Rödby 495:- (brobizz)
Öresundsbron 150:- (brobizz)
Inregistrering hos bilprovningen ca 2000:-
Skrotningsavgift ca 1500:-
Regskyltar 160:-

Det slank visst ner en BigMac vid autobahn utanför Hannover och så lite mat på färjan, men äta måste man ju i vilket fall som helst..

Som jag skrev ovan så tog jag det som sport att det skulle kosta så lite som möjligt, så jag tog med egen matsäck och hade kvällsmål och frukost på tåget.

Jag körde hem med förre ägarens tyska skyltar och skickade tillbaka dem när jag kom hem, så där sparade jag två tusenlappar (men det kostade en 50-lapp i porto :-)).

Köpte en massa onödigt på Bordershop som skulle kostat bra mycket mer om jag handlat på systembolaget, så där sparade jag in portot och lite till. Blev ändå lite förvånad nu när jag gör sammräkningen att det blev så mycket som 6000:- i slutändan. Men utan inregistrering så måste jag säga att rese/import-kostnaden på 2200:- var rätt ett bra pris för en mycket rolig upplevelse som jag gärna gör om någon gång.

Ett tips är att ta Nachtzug för 19 euro för kupé (där man troligvis får en hel kupé för sig själv och kan ligga och sova) eller 39 euro för liggvagn.

Tågen går dagligen (nja nattligen) under vinterhalvåret till flera orter och länder i Europa. Den största upplevelsen på resan var att jag av misstag råkade boka höghastighetståg från Köln-Mannheim. Jag visste inte det förrän jag såg på en digitaldisplay i tåget att hastigheten var 301km/h, när jag då tittade ut genom fönstret så gick det rätt snabbt :) Kunde iof sparat ett par hundralappar på den fadäsen men är glad att jag inte gjorde det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.