|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, jag har precis skaffat mig en M3:a igen och hitills har jag väl haft lite otur med den. Bränslepumpen gav sig efter enbart 30mil :( Men det är fixat nu.... Nu är det så att jag har problem med ljudet i bilen också.... Det satt en DVD spelare i bilen innan (eftermonterad), men jag valde bort den när jag köpte bilen. Och den var enbart urtagen ur bilen (vanlig ISOkontakt), inget annat gjort enligt förra ägaren.... När jag skulle sätta in min vanliga Pioneer stereo så startar den och går som vanligt, men inte ett ljud i högtalarna. Vad kan det tänkas vara för fel... Tacksam för tips var jag ska börja leta.... /Jonas | |
| Har du stora eller lilla hifi paketet? Det låter som att du har stora och då sitter det en Hifi dosa mellan alla 8 högtalare och stereon. Den dosan bör gå på ström och sätts igång utav en remote sladd från stereon, den brukar vara orange eller blå och kan heta "Car light" eller "remote" eller "antenna power". (Tror jag) Även om det är en ISO kontakt så är det olika från stereo till stereo var denna kontakt sitter. Jag skulle undersöka det! Men ta det lungt så du inte bränner hifi dosan eller något annat! Om du är osäker på någn sladd, mät sladden med instrument innan du chansar! | |
|
Ok tack "tokerik".... Jag skall kolla detta imorgon jag sitter på jobbet nu... Det är stora ljudpaketet jag har ja... /Jonas |
|
| Gör så, säg till om det är något du undrar. Jag kan eventuellt ta ur min stereo och kolla exakt hur det ska se ut. | |
| Har du fått ljud? | |
|
Jag har inte hunnit kolla så mycket än faktiskt men imorgon är jag ledig så då ska jag ta en ordentlig titt på det.... Jag kan inte se att det finns någon "lös" remote sladd till dosan som delar upp ljudet till högtalarna, borde inte den sitta i ISO kablaget isf? Som sagt ska kolla närmare imorgon så får vi se om jag blivit klokare.... /Jonas |
|
|
"remote" sladden i bilen skall vara vit, se länken, nr16: Länk Den skall kopplas till radions remote out. Antenna out är egentligen tänkt att ge ström till el-antenn och kan ibland endast ge ut ström när man lyssnar på radio och stängs av när man spelar cd. |
|
| Den behöver inte vara vit. Det är ofta olika beroende på tillverkare. Dessutom så brukar den sitta på olika ställen. DVS det kommer inte synas att den sitter löst någonstans men den sitter troligtvis fel! | |
|
Men det som är skumt är att han som hade bilen innan mig inte har kopplat om nåt i bilen utan det han gjorde var bara att dra ur DVD:n ur ISOkontakten.... Och jag har aldrig behövt ändra något i ISOkontakterna förut..... Pioneer stereon jag har nu är heller inte ändrad i ISO:n och den hade jag i min förra M3a också med det stora ljudpaketet...... Hmmmm.... /Jonas |
|
| Men som sagt hans dvd kanske hade remoten på "rätt" stift medans din pioneer har den på ett annat. | |
|
Hej! Om Du har stora systemet med 3-vägs fram och tvåvägs bak är den där "lådan" en förstärkare som är avsedd för BMW´s orginal-huvudenhet. Denna huvudenhet kommunicerar med mycket låg effekt jämfört med standard-stereos. Jag sätter tyvärr mina pengar på att Du bränt denna förstärkare. Det Du behöver göra är att sätta in delningsfilter, totalt 4 stycken, samt dra om alla kablar. Eller lösa det genom någon form av större crossfade eller liknande bak. Förstärkaren sitter vänster bak, några decimeter framför bakljusen. Carl |
|
|
Tja..... Då var det löst då.... Det var som ni sa.... Remotekabeln var inte inkopplad... Tack alla för hjälpen.... /Jonas |
|
|
Så bra = ) |
|
|
Det var ju bra! Kolla upp om det sitter en förstärkare vänster bak, Om så är det stor risk att Du blåser den när Du drar på. Tro mig, jag vet... Gjorde samma grej själv på en 325 cab för massa år sen... Carl |
|
|
Carl hur menar du då? Jag har nämligen också stora ljudpaketet och har inte heller orginal stereon? Den förstärkaren är väl bara till bakre högtalarna isåfall? (hatthyllan) Om det slutsteget drivs med högnivå så ska det väl ändå finnas någon omvandlare. Ett slutsteg med högnivåingång ska väl klara av upp till flera 100 W. |
|
|
Hej! Det är inte standard lågnivå, tror den funkar mer som en gammal booster... Kolla denna länk: Länk Carl |
|
|
Ja där ser man, det sitter helt klart en förstärkare där. Man ser tyvärr inte hur den är kopplad eller annan information. Måste kolla på det i bilen imorgon. / Erik |
|
|
Det går en kabelstam från huvudeneheten och bak till förstärkaren, sedan från förstärkaren och ut till varje högtalare, eller hur menade Du? Carl |
|
| Det jag menade var vad kabelstammen innehåller för kablage? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.