|
|
|
|---|---|
|
Kommer förr eller senare att behöva lossa batterikablarna på min E39. Frågan är hur saker och ting uppför sig vid inkopplingen igen? Läste nåt i i-boken om en timer till serviceindikatorn som visar när det skall bytas bromsvätska. Denna kommer att visa fel efter strömavbrott. Går inte att nollställa igen då tro, vid byte av bromsvätska t.ex? Är det nåt mer som blir skumt, växlingsprogram, motorstyrning osv läser man om ibland. Ett fel i batteriet kan ju uppstå ofrivilligt, batteriet är inte så svårt att byta men tvingas man då till BMW för datoruppkoppling eller? Nån måste ju ha testat bland alla er där ute! Kom igen, vem blir först med ett bra svar? Heja hockeytjejerna, annat än "proffsen", känn er stolta! FP | |
Froz-523 |
Min erfarenhet av batteribyte är att förutom att bilen inte startar så var det efter bytet inga som helst problem med min i alla fall. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ske enligt en massa inlägg bland de forum som finns inte medföra några komplikationer jag frågade visst Sebbe när han böt i sin 528 no problem fick jag till svar. Går också i väntans tider då mitt batteri börjar bli till åren. Angående bromsvätskeindikatorn så är din misstanke inte helt obefogad "hårtdisken" har en aning om jag läst det också. (Det nya Carsoftuppgraderingen är visst på gång de börjar bli kris för de har en MB som står och väntar på dignos frågade i förrgår) Skulle inte förvåna mig om jag för släppa till bilen för testa av det. MVH Hasso |
|
Så det här med att starta upp bilen på tomgång och låta stå en lång stund för "reset" av korrupt växlingsprogram eller om det var motorstyrningen, därefter 5-10 mil "normal körning" är inget som rör E39 då? Kan ju sitta samma Motronic eller motsvarande som i andra Bimmers. Detta skulle man ju göra vid ev. problem (efter att man kopplat loss och åter anslutit batteriet), men jag vill bara kolla upp. Gällde förmodligen äldre modeller om jag minns rätt. Kunde ju sökt inlägg oxå... FP |
|
|
Jag har nyligen bytt mitt batteri. Det var urkopplat ca 30min. Jag har inte märkt några konstigheter alls. Min polare bytte dock styrbox för trimmning på sin 9-5:a, och efter det så var han tvungen att lära in det nya programet genom att köra lungt i några kilometer och sedan 2 till 3 fullgas accelerationer. Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
|
Behöver man inte ens knappa in nån kod i radion?? (Original Business/CD) |
|
sebbe_bmw |
Folke: Stämmer som Hasso säger...Inga problem...Bara klockan till stereon och till bensinvärmaren som behövde ställas in...Inget annat Sebbe |
leksa |
Kommentar: När jag hade Business Stereon med kasset/växlarstyrning, 2 enheter bortkopplad i ca. 1 timme, så behövde jag inte ställa tillbaks något efter inkopplandet (toneinställningar, radiostationer, klockan, tom. senaste spelade CD var kvar i minnet). Måhända minne för dessa funktioner finns inte i själva stereon ! Någon som vet, att få sån här fin teknik förklarad är som att läsa "herr"tidningar ;-)) Leksa |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det kan sitta ett "kondensatorbatteri" typ det som kommer ihåg kanalinställningen på TV om det blir strömlöst tex. Men de håller inte kvar minnet hur länge som helst.Nåt Backup batteri typ stöldkasset har jag inte hört någon här tala om. Vilka herrtidningar syftar du på?:-) MVH Hasso |
|
Själva urkoppling av batteriet som du kunde se är inget farligt MEN glöm inte att koppladränerings slang så syra läcker inte in i bagaget som jag gjorde. följden blev bortfräten färg. |
|
|
Jag bytte förra året..jag tog det säkra före det osäkra o tog ett batteri fram med startkablar.... bytte sen i lugn o ro... |
|
Hasse N. |
Japp, bara att instämma med hasso och sebbe_bmw, jag bytte batteri på min 528 iA-98 nu i januari och passade då på att uppgradera till ett 100 Ah batteri, det vart rejäl skillnad på startkapacitet vid riktigt kallt väder jämfört med det gamla batteriet. Det enda jag behövde göra var att ställa in klockan igen, radions kanaler låg däremot kvar i minnet, har ej noterat några andra störningar i driften. |
| en batteribyte verkar ju gå bra...men har man bilen ståendes länge utan, eller med urladdat batteri blir det tydligen problem. En kompis har en 528 -98 som 2:a bil, han använde inte bilen på några månader och tydligen så hade batteriet dragit ur sig under tiden. När han sedan skulle starta den så var den helt död. Provade med kablar och sedan nytt batteri men fick ändå inte igång den. Slutade med att det fick komma ut en kille från BMW för att starta och "nolla" bilen. | |
|
Tackar för all värdefull info. Kontentan blir att om bilen inte får stå länge utan ström så händer ingenting, förutom klockan. Tänkte bara på Burkens inlägg: Om du hänger på ett hjälpbatteri på starthjälpsanslutningarna i motorrummet så har du full spänning på batterikablarna bak i skuffen när du lossar det gamla batteriet. Finns ju risk för kortis och stort fyrverkeri om man kommer imot chassi med pluskabeln osv. FP |
|
Folke:Sensorna finns på bild under mektips, men det kanske du upptäckt. MVH Hasso |
|
Nu har jag! Tror du de läckte vid kabelingången? Möjligt kanske, jag skulle vilja ha tag på en defekt för obduktion. Är tandhjulen svåra att komma åt/rengöra? Tror du inte det sitter ett skarvstycke/servicekontakt på kabeln nånstans inte alltför långt från sensorn? Den skulle jag misstänka, själva sensorn kan väl bara bestå av en spole lindad på en svagt magnetiskt järnkärna. Inte så mycket som kan strejka där... FP |
|
Andra änden på sensorerna sitter rätt så skyddat så dom bortsåg jag ifrån, men jag kan tänka mig att det kan bli sprickor i plasten där kablen går in i sensorn så fukt tränger in,det är min teori ,det räcker nog med lite is eller ett lass med slask för att det ska knäcka anslutningen kändes väldigt klen för att sitta där den gjorde är den sedan anfrätt av vägsalt så gör det inte saken bättre. skulle hemsk gärna villa se en som gett upp. Räknar med att min idé ska hindra vägsaltet i allafall MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.