|
|
|
|---|---|
Lasse Karlsson |
Tjena BMW-freaks! Hade pärlan på oljeservice för ett par veckor sedan, och nu har jag upptäckt att oljenivån på stickan ligger ca 2-3 mm över stickmarkeringens max-nivå. Läste i manualen att man inte fick fylla över densamma och att det inte var bra för motorn om man gjorde det. Har följt boken till punkt och pricka vad det gäller hur och när oljenivåkoll ska utföras. Kan 2-3 mm mer än max, vara någon fara? och i så fall, vad kan hända i motorn som inte är bra för densamma? Tänker tappa ur dessa mm, men är ändå tacksam för svar! |
|
Som jag blivit informerad det så förbränner Bmws motorer överflödig motorolja i ett jämnt tempo tills nivån är som den skall. Hur skadligt för katalysator osv det är vet jag dock inte. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Lasse@ 2-3 mm skall inte vara något problem - tyvärr är det ett vanliigt fenomen som många inkl. mig har råkat ut för - min gissning är att BMW-mekanikern -stressat som vanligt- inte låter ALL olje rinner ut innan den korrekta mängden fräsch olja fylls på - det som står i manualen är säkert korrekt men 2-3 mm har jag blivit informerad om skall inte vara något problem - |
|
| Enligt manualen så ska man endast använda tvättmedel från BMW, spolarvätska från BMW, skinnfett från BMW osv osv. MEn har du nära till verkstaden skulle jag åka dit eller iaf ringa till dem. | |
| Lekmannafråga: Borde inte kolvarna kunna slå i oljan i tråget om det är alltför överfyllt? Isåfall borde det kunna bli en rejäl grädde där nere! | |
| Jag skulle se till att senare kunna bevisa att det var för mkt olja i bilen om något skulle hända. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.