|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Pressade av ena navet fram igår och nu när det är på plats igen (med samma hjullager) går det tyngre att dra runt navet. Det förekommer inga glapp eller ljud när man snurrar men är detta ändå tecken på att hjullagret tagit stryk? Hur akut bör det bytas? Jag pressade på navet mha navmuttern. Lade även in extra hjullagerfett innan montering. Är detta något som kan "lösa sig självt" efter ett par mil eller kan jag räkna med malande ljud inom kort? | |
Hälge |
Egentligen ska man ej återmontera ett beg demonterat hjullager. Fick du verkligen ihop lagret rätt efter att du demonterat det? Har personligen demont flertalet E30 nav med lager, har hitintills aldrig fått ut dem i ett enda stycke, de brukar dela sig på mitten, sedan blir det massor med spelkulor i gruset:-) Har svårt att tänka mig att fettet skulle göra att det går så trögt? Det är väl bara att testa och se om det ger med sig efter ett tag, kör några mil och ta sedan bort hjulet och känn efter om själva navet är mkt hett, iså fall kan det vara ide' att göra något åt saken. Förresten du har väl dragit lagrets kronmutter med momentnyckel till 240Nm. |
|
Tack för svaret! Felet visade sig vara yttre packboxen som inte kommit riktigt i sitt läge utan skavde emot navet, hann dock köpa+montera ny hjullagersats och konstatera samma fel innan orsaken upptäcktes.. ibland kan erfarenheter bli lite dyrköpta! Tilläggas bör, att det faktiskt handlar om en *host* mitsubishi så det kanske ser lite annorlunda ut mot en e30. Var dubbla koniska rullager iaf. |
|
parolof |
"klassiska" dubbla koniska rullager går fint att ta isär göra rent och fetta in igen |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.