AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.040

Köpa 525 tds -94

Hejsan !

Har fått ett erbjudande om en 525 TDS. Är detta ett bra köp?
Har läst modell guiden och har förstått det som att pumpen är den ända riktigt dyra boven i den spisen. Behöver alla pumpar packas om för svensk disel eller är de svensksålda bilarna redan fixade? Hur är bilen att dra med och vad kan en dragkroksinstallation kosta?

nått mer jag borde kolla? några andra funderingar eller tips?
Hur nöjda är ni?

Berra
Någon som vet precis hur mycket skatt där e på en sådan här ?
Visa användare
21
Janne_B
530dA Touring -02
Z3 2,8 -00
Skatten borde väl vara samma som för min -95:a. dvs 2504:- var 4:e månad. Det borde vara skottpengar på vissa politiker.
ja de e löjligt. det finns inte någon anledning varför disel bilar ska vara dyrare i skatt än bensinare.

Var försäkrar ni era bilar? finns det något bolag som ger bättre pris till BMW. finns ju liknande till Alfa, volvo, honda m.m.
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
pumpen och toppen är de som brukar rasa på dessa modeller. inte helt ovanligt med en sprucken topp.
och ganska svårt att hitta en hel på skroten. har själv råkat ut för det.
annars är det en bra bil.
Be
102
Bearclaw
530Dt -03 (E39)+Jeep nödbil
Om det är ett bra köp är ju omöjligt o veta om man inte vet pris/skick!
Men gäller det TDS i största allmänhet har jag bara positiva erfarenheter. Köpte min första dieselbil i somras o slås av att bilen tuffar på, opåverkad över backar o krön! dieseln har kraftfullt vrid som gör att man sällan behöver växla ner och turbon ger acceleration klart jämförbar med en bensinbil. Chippar man får man dessutom en sportbil! (nästan)
Dieselhästar har lite mer muskler än dito bensin.
Det är mig veterligen samma pump i alla. Den svenska miljödieseln har sämre lubrikation, det löser man med tillsats.ex redline. Bor du i skåne: Kör på dansk! Jag betalar dryga 7-tusen i skatt/år. (Konstigt att det kan skilja så?) Tds:en är svårsåld pga skatten, därför får man mkt bil för billig liten peng. Kör du mer än 1500mil/år blir det billigare än bensinarn ändå pga billigare bränsle och lägre förbrukning. (Normalt 0.6/mil.) Dieseln är i mitt tycke en mycket bra dragbil, dragkrok får du för runt 2 papp skulle jag tro (exkl.mont) och som pendlarbil är den ultimat. Mer långmilsbil än stadsräser om man säger så.
Tiläggas skas att jag är partisk eftersom jag blivit frälst av min bil. men som sagt: Dieslar har hög skatt=svårsålda=billiga att köpa. Och vad som eg inte behöver tilläggas är väl att BMW är fantastiska bilar!!!

Bearclaw
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
kika eftrer rost rund skylltbelysningen.

och kolla alla stag och armar i framvagnen brukar glappa och kan låta riktigt illa i kupen.
0,6 liter/milen låter väldigt trevligt!

Hur är det med servicevänlighet? kamremsbyte och så? BMW brukar väl vara snälla med sånt?

är ca 40000 för en 94 i "bra" skick med drygt 20000mil på mätaren rimligt?
touring och import
Be
102
Bearclaw
0.6 är det lägsta man kommer undan med. (landsväg ca 110 km/h) Det är kamkedja så det behöver du inte tänka på! Jag tycker TDS:en är lättservad. Oljepluggen o filter av olika slag sitter lättillgängligt. Kollar du på blocket hittar du många som ligger mellan 30-35. Du borde nog få ner den några tusen ialla fall. Ta en titt på Autopowers begagnatguide!

Bearclaw
Välkommen till AutoPower!
Här har vi en sökfunktion som finns här: Länk

Men nu har jag gjort det jobbet åt dig:
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
Be
102
Bearclaw
Sökfunktionen är jätebra -ett levande forum ännu bättre!!!Länk

Bearclaw
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.