|
Sida 9 av 25
|
|
|---|---|
|
Edge är bara släppt i Sverige.. Men titta på hemsidan som alla här tycks handla av, så ser du många oljor som inte säljs i Sverige, bör inte det bevisa vad jag säger? eller hur förklara ni det?? ta magnatec 9 tex, det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
jag säger inte att oljan är kass..men vad det handlar om är att det jämförs 2 produkter, som inte har samma innehåll, o spec, det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Så vad menas med det? Att bilarna i Tyskland som BMW är tillverkad i, får sämre olja då? eftersom bara Edge säljes i sverige? Låter helt sjukt tycker jag. |
|
|
nä, Edge är en ny produkt, det är inte detsamma som bilarna fabriksfylls med.. vad tråden här handlar om är SLX oljorna, Edge var bara en parantes det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Anders, Litar tyvärr inte ett dugg på Castrols egna rek.tabell. Skulle aldrig att få för mig att hälla Magnatec (som inte är en "äkta" helsyntet) i en M-bil, och det hoppas jag att ingen annan heller gör (även om oljan i sig förstås är bra, men det finns bättre!). Mvh, Kalle M5:an: Länk |
|
|
Kalle Hansen: så du litar inte på castrol medans ferraripeter2 tror blint på dem? Det jag menade var att det inte stod 10w-60... Z MMM Coupe |
|
|
Anders Olsson, Jag sa inte att jag inte litar på Castrol, bara att jag inte litar på deras rekomendationstabeller i detta fall. BMW Själva rekomenderar helt andra Castrololjor än vad Castrol gör...det rimmar ju lite illa... Eftersom bilen ska köras på sommaren 99,9% av tiden så är 10W60 en optimal viskositetsklass. Mvh, Kalle M5:an: Länk |
|
|
Så där, nu har jag också tittat på flaskorna :-) Nu skall det bara bytas också.. 24 liter kommer ju räcka 3 byten så det får man vara nöjd med :) /M |
|
|
Jag köpte iaf 16 liter Edge 10W60 och fick 4 Magliteficklampor som present... det får ni inte av Mapodo ;))) M5 går faktiskt markant bättre med EDGE 10W60 än den gjorde innan, med Valvoline SynPower 5W40 (som däremot funkar förträffligt i våra andra bilar). Motorn går ännu jämnare genom hela registret. Mvh, Kalle M5:an: Länk |
|
|
Hej alla glada! Bytte olja idag i 525an, från gtx magnatec till Rs 0w40 som jag köpte på mapodo... med magnatecen som varit i bilen ca 300 mil fanns ett svagt tickande på tomgång men med denna olja hörs då inget tickande.. RS oljan såg för övrigt väldigt bra ut och luktade då olja...nog för att det heter öl på tyska men smaken tar jag nån annan gång:) givetvis så är det ju inte för att den är köpt på mapodo den slutat ticka men ville bara dela med mig om att det var en bra olja på det sättet iaf....hade jag vetat att magnatecen inte var en riktig helsyntet hade jag inte kört med den från början... Mvh Andreas |
|
|
Ferraripeters struntprat om att "förstöra marknaden" ger jag inte mycket för! Det finns mängder av oljemärken och "utföranden" som säljs i Tyskland i större mängder för en enskild olja, än vad vi säljer olja för totalt i Sverige - och trots det har de flesta i Sverige inte ens hört talas om dessa oljor... En äkta Castrololja som säljs i Tyskland är inte ett skit sämre än Castrololja som säljs i Sverige! Kolla API-, ACEA- och tillverkarspecifika klassningar, så ser ni vilken kvalitet ni får. För övrigt tycker jag att det är alldeles för många som stirrar sig blinda på oljefabrikatet! Om det står Castrol, Mobil, Shell, Valvoline eller något annat välkänt märke på flaskan, är det i princip alltid en mycket bra produkt! (förutsatt att specarna är korrekta i förhållande till användningen) Det finns många oljor som är tämligen okända för den stora massan, men som ändå tillverkar stora mängder oljor åt andra tillverkare som sedan sätter sin etikett på dem. Ett exempel är Finska Neste, som är Europas största tillverkare av EHVI-basoljor. Dessa basoljor säljs till bland annat Castrol.... Castrols Magnatech verkar ha en förmåga att få motorer att ticka mer än om man använder en äkta syntetolja, särskilt när oljan börjar bli lite sliten. Omhändertagande av spillolja betalar du normalt sett för när du servar bilen, annars kan man lämna in den på en gör-det-själv-station eller närmaste miljöstation eller motsvarande - inget stort problem! Jag tycker att det är sunt att det blir lite yttre konkurrens från andra länder på motoroljemarknaden, prispåläggen i återförsäljarleden är ruggigt höga i Sverige! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B; bra skrivet där!!! Mvh Andreas |
|
|
Johan B, vad vet du om påslagen? det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Ferraripeter2, ganska mycket! ;o)) Jag är själv platschef på ett företag som säljer motorolja (dock främst till större maskiner) och jag vet vad vi har för inpris på olika oljor - främst två olika märken, varav det ena är en på marknaden vanlig märkesolja som därmed gör det lätt för mig att se hur mycket andra lägger på. Vårt prispåslag är inte ens i närheten av vad detaljhandeln normalt sett har när det gäller olja, för hade vi haft det hade våra kunder direkt handlat någon annanstans...mitt tips är att kolla priser på olja hos verkstäder som servar/reparerar tyngre fordon (typ lastbilar, entreprenadmaskiner och skogsmaskiner etc.). Prispåslag på 100% eller mer på motorolja är snarare regel än undantag hos vanliga återförsäljare/bilverkstäder i Sverige... När näthandeln kan kapa ner prispåslag på 100% (eller mer) på en konsumentvara, till mer rimliga 20-30% är det bara sunt enligt mitt sätt att se det! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ferraripeter2: vad vet du själv om påslagen? min gissning är att du är återförsäljare själv eller har jag fel där? Mvh Andreas |
|
|
jag vet så mycket som att 100% är nonsens.., det Johan B snckar om är säkert på fat, och i den branchen han är i (om jag gissar rätt) så ger bönder åkare, runt 10-20:- litern..vid köp av fat..men det är en helt annan tappning, o hanteringskostnad..och då stänner Johans påslgasgissning, men alla verkstäder köper inte dom fina dyra oljorna på fat, utan har en 30% marginal..på vanlig dunk eller flaska, så att skylla på att åtreförsäljare o verkstäder tar för sig är nog inte rätt, vi kan ju börja med att röst väck sossarna, så har vi en början till lägre priser, iaf på bensin.. sen Johan kan vi dra paraleller hur länge som helts när det gäller ditt resonemang med konkurrens, skulle du vilja bli ersatt av en billigare arbetskraft från ett östland.? människa som människa ( citat castrol som castrol) dina egna ord? visst nu gick jag till ytterligheter, men principen är det samma.. och dyra Sverige, bottnar nog högre upp som jag nämde innan.. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Bostedt.. du har helt rätt, så jag har full inblick i marginalerna, och jättenära kontakt med Castrol, och Valvoline, mm.. så 100% gäller i Johans branch, inte min... det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Ferraripeter, byt leverantör eller förhandla om dina rabatter! Du har extremt dålig rabatt om du bara har 30%! Vi handlar med oljor på både fat, 20l-dunkar (vanligast) och på småförpackningar (1-5l). Jag kan bara säga att den vanliga "märkesoljan" som vi handlar lite med, har en marginal på ca 90% om vi skulle ta ut "gängse marknadspris"...och då har vi förhållandevis dålig rabatt på den oljan mht att det inte blir så stora volymer hos det märket. Literprisskillnaden mellan fat och 20-litersdunkar är förhållandevis små. För övrigt köper de flesta större bilverkstäderna oljan på fat och hanterar dessa fat i verkstaden, men de debiterar kunden som om det vore olja från enlitersflaskor. Jag tänker inte gå in djupare på effekterna av arbetsmarknadspolitik eller fri rörlighet, än att konstatera att MÅNGA i Sverige kommer att få ett abrupt uppvaknande vare de vill eller inte... I grunden är det sunt att få ner de löjligt höga priser som råder på vissa "enkla" varor/tjänster - en större spridning av löner på olika typer av arbete anser jag personligen vara naturligt. Inom vissa branscher har man redan fått känna av effekterna av billig arbetskraft från baltikum, Polen etc. - bra eller dåligt - tja, förmodligen bra när man får lite perspektiv på det, men oavsett går det inte att stoppa. Jag ser positivt på ökad konkurrens både när det gäller arbetskraft och varor, i slutändan sållar det bort företag som i grunden inte är sunda i effektivitet och prissättning. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, små verkstäderna köper inte specialoljor på fat, så där är inte mer marginaler, så tro inte våra vekstäder tar hutlöst, men i din branch, så är åkare o bönder dom stora vinnarna, förvisso säljer dom det inte vidare, och i ditt fall är det väl vanlig 15W40 mineralolja vi pratar?så visst om dina kunder skulle sälaj sin olja vidare från fatet, så skulle dom ha en marginal på 200%.. men vi kan vara överenom att det är köparens marknad, jag sa att vberkstäderna har 30 marginal, och du vet hur det förhandlas när man säljer fat,,där blir inte mycket över.. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Jag har jobbat på en bensinstation till och från under de senaste 10åren och vi köper nästan uteslutande castrol på 1liters flaska samt 4liters dunk och jag är nog benägen att hålla med Johan B i dett fall, mariganelrna är skyhöga, kanske inte 100% men ledigt 70-80% dvs om man nu tar det rekommenderade utpriset till kund. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.