|
Sida 8 av 25
|
|
|---|---|
|
Följande kan man läsa på en Mapodo annons hos E-Bay: Selbstverständlich erhalten Sie das ungeöffnete Castrol Original Produkt. Alltså orginal om jag tyder frasen rätt. Länk |
|
|
Johan, var det inte så att Biltema sålde Castrol tidigare men tvingades sluta med detta av någon anledning och då börjadfe sälja egen olja ? De har kört tester på Biltemas helsyntet på på jobbet i oljelabbet och sa då att den var en "bra olja", men jag har inga fakta. Vet du om RS 10-60 oljan från castrol är samma som TWS 10-60 ? Hos BMW i växjö rekommenderar de entydigt TWS till M-modeller trots att det står annorlunda i BMW's rek tabell (SLX LL01 0W-40). Och Castrol (enl hemsidan) en tredje sort (EDGE SPORT 0W-40). |
|
|
Bimmer Seb, Biltema sålde flera olika "märkesoljor" för ett antal år sedan. Det rörde sig om bland annat Castrol och Mobil, som var sidoimporterade från bland annat USA. När vi gick med i EU, försvann tyvärr den möjligheten av sidoimport... :o( Biltemas helsyntetiska olja är bra (det är en "märkesolja" med egen etikett). Enligt Castrol är RS10W60 och TWS inte samma olja. TWS är en generation äldre än RS, men jag har hört att TWS trots det har högre filmstyrka (extremt hög styrka). Tidiga versioner av E39 M5 och E46 M3, skall ha TWS i stället för SLX. Senare versioner har modifierade cylinderfoder mm. och kan köras på SLX. Vissa verkstäder använder för säkerhets skull TWS rakt av på M-modellerna. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för svaret, så om jag förstår dig rätt så bör man kunna byta till RS 0-40 alt 10-60 utan problem eftersom dessa finns till c:a halva priset mot vad TWS går att få fram för. | |
|
Frågade Castrol om RS10W60 kan användas i stället för TWS. Svaret var: "Det borde gå..." Frågar du BMW, är det troligen bara TWS som anses vara godkänd till tidiga M5 E39 (fram till månad 03 2000). När är din bil tillverkad? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Enl realoem och mitt chassi nr så är den tillverkad 01/2001. Men bilen har vad jag har kunnat se bara körts på TWS. | |
|
Johan B: Jag sa inte att biltemas olja bara tål uppvärmning ett fåtal gånger, utan att jag läst olika trådar där folk påstår att biltemas olja varit bra/dålig. Även läst nåt om dålig olja med förtjockkningmedel från Ryssland och allt vad det var. Som sagt så är jag helt novis i ämnet och söker svar, jag menar inte att komma med påståenden. Hursomhelst var jag in till bmw och dom sa att dom hade hällt i castrol slx 0w-30, vilket är precis vad jag tänkt beställa, så mina oklarheter är mer eller mindre borta =) Kör som försäkringen kostar! |
|
|
Alpina B8: Köpte RS10W60, tillverkad 2005-08, alltså betydligt "färskare" olja än den som fanns i hyllorna hos den Mekonomen-butik jag var i senast( oljan där var från slutet av 2004...) |
|
|
Hej! nu har jag fått hem ett paket med 20 liter Rs 0W40 kanon bra paketerat,leverans tid kortare än många svenska företag...skickades från tyskland den 18:e alltså 6 dagar med helg imellan ända hit till västernorrland:) oljan tillverkad 290905 alltså väldigt färsk! Mvh Andreas |
|
|
Johan B, Imorgon åker purfärsk Castrol EDGE Sport 10W60 i M5:an. Är det bättre eller sämre än om jag valt TWS? Enligt Castrol så är EDGE 10W60 extra bra för just äldre, högpresterande motorer... Mvh, Kalle M5:an: Länk |
|
|
Edge oljan har det bästa från, RS,Magnatec,och slx oljorna, och Edge finns bara i Sverige, så Nissen som sitter och förstör maknade med oljor nere från Tyskland kan inte komma åt dom..plus som jag sgat tidigt på denna tråden innan, så är det inte samma spec i dom oljorna han har på sin sida som dom vi har i sevrige, enligt Castrol så är oljan anpassad för olika marknader o klimat.. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Kalle om du inte ska köra i vinter.. så vänta att slå iden nya oljan till våren, du vet kondence mm.. om inte bilen står varm..plus du ska väl starta den då o då, då kommer du att spä den nya oljan med bensin, för det blir inte samma sak att stå o varmköra, som att köar på riktigt, inte samma belastning mm.. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Peter, Har forskat i detta och kommit fram att det bör vara sämre att låta bilen stå över vintern med gammal olja än att köra nästa år med olja som legat i motorn under vintern. Tänkte byta filtret igen till våren dock. Kommer att köra bilen "på riktigt" även under vinteruppehållet, för att hålla AC, motor, växellåda, transmission osv i skick! Tanken är att bilen skall stå varmt. Mvh, Kalle M5:an: Länk |
|
|
Hörde av en polare att man åker på tull och ev. skatt. För er som beställt och fått hem: Ni klarade er väl utan det eller? Kör som försäkringen kostar! |
|
|
Xic, Tull och skatt tillkommer bara när man handlar från länder som inte är med i EU, det vill säga inte Tyskland :) Mvh, Kalle M5:an: Länk |
|
|
ferraripeter2: det du kallar att förstöra marknaden för oljor ser jag som konkurrens,dessutom så är ju påslagen hos återförsäljarna enorma.... hur stora klimatskillnader har vi jämfört med tyskland igentligen? specarna har ju visat sig stämma och det är väl bara att jämföra om man nu vill det.. Mvh Andreas |
|
|
..men du vem ska ta hand om spilloljna sen då?inte tysken iaf. nä specarna stämmer ej, jag har kollat, du kan se det i tråden här, har även pratat med Castrol det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
ferraripeter2: Det du har kommit fram till med samtalen med Castrol och all annan kontroll av specarna "tidigare i tråden" övertygar tyvärr inte mig ett enda dugg. Är det inte så att de flesta specarna stämmer, i alla fall dem som var viktiga? Nåja, du får gärna vara övertygad om att oljan är helt kass, jag kommer känna mig nöjd över köpet ändå.. Kan för övrigt säga att mitt paket kommit idag också, dock inte uthämtat... Tog lite längre tid än jag förväntat (beställde den 17:e) men spelar ju ingen roll, nu är den här! /Marcus |
|
|
Kalle Hansen: enligt Castrol så ska du ha 1:a val EDGE SPORT 0W-40 (a) 5.8 2:a val GTX MAGNATEC 5W-40 (a) 3:e val PERFORMANCE 10W-40 (a) Z MMM Coupe |
|
|
ferraripeter2: Varför har Sverige en egen olja "Edge" borde inte Norge, Finland eller Ryssland ha samma klimat som vi har & om inte, varför säljs det då Edge både i Lund som i Kiruna? Eller är det markanden i Sverige som skiljer sig mot övriga norden? Z MMM Coupe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.