AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
200.271

Köpa motorolja från www.mapodo.de?

Sida 7 av 25
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
rob_t_j72 om oljan som skrivet är identisk med Castrol SLX, så måste det betyda att det är något annat än Castrol SLX, mao en kopia. Men som sagt jag kan ha tolkat Tyskan fel, så läs själva.

Dieses angebotene Öl ist identisch mit dem Castrol Produkt SLX Longtec 0W-30!
Jag har en Globalkniv här hemma som är identisk äkta Globalkniv, till och med förpackningen är helt identisk. Så varför inte olja... Att mejla till mapodo för att se om och vad dom svarar kanske vore på sin plats.
Castrol SLX 01 LongLife 0W-30 står det att oljan heter. Menar han kanske att Longlife är identisk med Longtec?

Annars är det väl antagligen en kopia. Jag kan inte se att det står någon liknande brasklapp på någon av de andra oljorna han säljer.

Mvh Johan
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Castrol har ju SLX som heter både LongTech och Longlife, vad skillnaden är står tyvärr inte....
Länk

/Fredrik
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Att oljor är identiska betyder att de är likadana, de har alltså samma kemiska uppbyggnad och samma egenskaper.

Jag tror INTE att hans sajt skulle finnas kvar många timmar till om Castrol i Tyskland skulle upptäcka eller få höra att han säljer tredjepartsolja med Castrolmärkning...

SLX finns i många varianter, den som han säljer heter: (Castrol) Formula SLX Turbo Diesel, 0W-30, API SL/CF, ACEA A3/B3/B4, VW 503 01 (9/99) 502 00/505 00 (1/97), MB 229.3, BMW Longlife -01

Det är sannolikt att det finns stora lager med den oljan som behövs avyttras till förmån för nyare varianter av SLX, och som Johan B OFTA poängterar; det är löjligt stora prispåslag på olja i Sverige.

Mvh
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Jag Har bytt till både M50 och M70 motorerna och det fungerar fint fint
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
med oljan alltså :-)
Xi
29
Xic
325i -92 Coupé
Tja.
Ska för första gången byta olja i min 325ic -92. Förövrigt mycket nöjd med min första bmw.
Vad ska jag ha?
Castrol SLX 01 LongLife 0W-30 / LongTec 12x1 ltr ?

Tips för er som har svårt att tyda tyskan.
Tryck på den engelska flaggan =)

Kör som föräkringen kostar!
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Som om det skulle förtydliga att trycka på den flaggan...Översättningen förtydligar inte mycket.......The same product like Castrol SLX Longtec 0W-30!

Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Saken är den att det är skit samma vad du häller i din bil efter att motorgarantierna gått ut, men ifall du får ett motorhaveri och BMW fortfarande har garantiåtagande så krävs det att serviceföreskrifterna följts och även att rekommenderad olja användts annars står du där med oljan som var "identisk" med den rekommenderade.

Men finns inga garantier ska man givetvis hälla i billigast möjliga olja som har rätt klassning, allt annat är dumt.
Xi
29
Xic
325i -92 Coupé
Om garantierna gått ut är det väl ännu större anledning att köpa bra olja eller?
Jag vill helt enkelt ha en helt ok olja som är bra i pris och undrar om denna passar bra till min bil då jag som sagt är ganska ny på ämnet bil, inte bara bmw.

Kör som försäkringen kostar!
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
xic, om klassningen uppfyller BMW´s rekommendationer så är det en bra olja till din motor oavsett var du köper den eller vem som tillverkat den
Xi
29
Xic
325i -92 Coupé
mhm.
Läste nåt tror det var här inne om olja tillverkad i ryssland, biltemas olja och förtjockningmedel i olja som försvinner när oljan blivit varm några gånger.
Även en kille som hällt vad som sett ut som saft ur hans bil efter att köpt billig olja så...

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Xic: Du kan få köpa olja av mig för 1000kr/l eller så köper du Biltemas helsyntetiska som är SL-klassad så bra olja fanns inte när din motor byggdes =0)

Z MMM Coupe
Xi
29
Xic
325i -92 Coupé
Men så här då:
På castrols hemsida rekommenderar dom Castrol GTX5 Magnatec 10W-40.
I instruktionsboken står det typ xw 40.

Får jag problem om jag häller i en xw 30? Blir den för tunn?
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
XIC, nej du får inga problem. Men varför hälla i annan viskositet än den som står i din instruktionsbok?
Xi
29
Xic
325i -92 Coupé
För den var ju überbilligast på deras sida =)
12x1liter 44 euro lixom...
Tänkte gör som de andra och beställa 24 liter

Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Xic....Är det ingen som tycker att det är konstigt att SLX är billigare än för exempel gtx? Förhållandet är det omvända hos alla andra försäljare, på något vis känns det som att det borde finnas en anledning till detta.

Hade jag varit ute efter billigast möjliga olja med rätt klassning så hade jag knallat in i närmsta biltemabutik och handlat där. Vad jag hört så har motorolja en ungefärlig livslängd på 3 år innan den börjar försämras, är det någon av er som köpt som kollat tillverkningsdatum på flaskorna? Tillverkningsdatum och id står stämplat precis under korken på förpackningens baksida.

Visst har butiker i Sverige generellt rätt bra påslag på olja, men kom igen...Butikspris för SLX i Sverige ligger på strax under 200 kr / litern och den här återförsäljaren tar 40 kr litern.(1 litersförpackningar) Är det ärligt talat ingen som tror att om marginalerna är såpass stora att det inte dykt upp butiker som av konkurrensskäl haft kampanjer på de här oljorna?
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Alpina B8: En anledning är att han säljer LL01 & i Sverige säljs det LL04. Det står på hemsan att vissa oljor är utgående produkter men inte är för gamla att användas inom 24månder..
Vilka butiker skulle det vara i så fall? Biltema & Rusta har ju redan "egen" olja?
Har man en bil äldere än en 2004a så är det helt ok att hälla i LL01..

Z MMM Coupe
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att olja skulle försämras kvalitetsmässigt efter tre års lagring är ren bullshit!

Rent tekniskt kan man lagra olja i obrutna förpackningar i princip hur länge som helst, under förutsättning att temperaturen inte är extremt hög.

Det som troligen styr priserna på Mopado, är att de säkert köper upp överblivna partier av olja på världsmarknaden (ungefär som Däckonline gör med däck). Kanske är det t om med "fel" språk på etiketten. Detta gör att priserna blir låga på oljan.

Att stirra sig blind på att enbart använda Castrol är att lura sig själv, det finns många oljemärken som är godkända för BMW. Dessa oljor är helt klart jämförbara med varandra.

Xic:s påstående om att biltemaoljan bara tål uppvärmning några enstaka gånger tyder också på en extrem okunnighet i ämnet... :o(

Jo, man kan få problem om man använder en olja med 30 i varmviskositet, när motortillverkaren anger minst 40 som viskositet!
(iofs. är jag rätt säker på att det inte finns någon angivelse på att ha minst 40 som varmviskositet till E36, men jag kan iofs ha fel ang. de tidiga exemplaren...)

40kr/litern är väl ungefär vad butikerna köper en normal helsyntetisk "märkesolja" för i Sverige, så visst är det billigt. Men momsen och andra skatter är billigare i Tyskland och köper ett företag upp restpartier av olja, kan de säkert få ett betydligt lägre pris...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.