AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
200.275

Köpa motorolja från www.mapodo.de?

Sida 4 av 25
bustorp
parolof:
Jag beställde grejor från USA förra hösten som inte har kommit ännu. Inte heller går det att få kontakt med företaget på något sätt. Hemsidan borta. Pengarna är också borta.
Jag har också gjort bra affärer med utlandet. Tillbehör till mobiltelefoner bl.a.
Det finns alltid en risk anser jag....
Kalla det gärna insnöat eller vad du vill........jag kallar det erfarenhet.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Det finns alltid en risk även här hemma i Sverige som i utlandet också .så jag förstår inte vad ni bubblar om.Att alla ska vara så mera ärligare i Sverige glöm det?.
man kan bli blåst på både pengar och varor här med
bustorp
Det är lite svårare att veta vad/vem man ska kontakta i utlandet, vad gäller att kolla upp företag m.m. innan man handlar. Det är ju inte så enkelt att ringa PRV i Thailand o fråga, eller hur? Eller i USA. Jag vet i a f inte hur man gör.

Handlat ett 100-tal ggr via blocket o tradera de sista 2 åren och det har hittills funkat klockrent, bara som jämförelse.........

Köpte ett dataprogram (filräddning) i våras över nätet, som sedan inte funkade.
Hemsidan finns kvar, ingen svarar på mail, ringer jag så svarar dom på ryska.
Vad gör man? (rätt åt den jä..ln, va? Så stor i truten som han är...)

Kom lite off topic nu, men vad jag vill säga är att man ska vara lite mer försiktig och helst handla på rekommenderade firmor om man ska vara säker på att få det man beställt. Det tänker i a f jag göra i fortsättningen.......

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Bustorp - Det luktar faktiskt lite dubbelmoral när du själv "skaffar dig de erfarenheter du anser dig behöva" samtidigt som du rackar ner på andra som inte har DIREKTA erfarenheter. Vari ligger logiken att försvara småhandlare i Småland med uruselt rykte samtidigt som du sågar tyska företag med gott rykte?

Har du förresten nån ANING om hur många det är som blir blåsta i affärer som görs via Blocket och/eller Tradera? Jag kan tala för dig att det är MÅNGA, främst genom Blocket.

Själv har jag handlat från utlandet på reguljär basis i 12 år nu och har blivit blåst EN gång, men i det fallet fick jag hjälp från betalningsförmedlaren att lösa situationen - i slutändan alltså noll blåsningar. Och vi pratar ganska många tiotusentalskronor och handel från bl a USA, Tyskland, Holland, England, Frankrike, Brasilien, Italien, Australien, Japan, Sydkorea, Grekland, Ryssland och Polen, för att nämna några.
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Ja ja suck!!
Man kan vända på kakan.
Ni som köper oljan i sverige blir ju blåsta med tanke på priset
om det känns bättre..
Ha, ha. Garanterat blåst eller kanske blåst. Ja se där... :)
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Nån som beställt som kan förklara hur beställning och betalningen går till?

Mvh Andreas
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Köpte en elmotorcykel på tradera till minsta grabben. Billigt...450 kr.
Sämsta skit jag sett. Fick börja med att laga/bygga klart den. Sen gick den inte att ladda upp efter första laddningen. Nu står skiten. Inte lönt att bry sig. Är nog många som blir lurade på skräpet.

Annars har jag aldrig blivit lurad. Handlar ofta på nätet. Ska nog beställa sån där olja =)

bayrische gewalt- mit klavier und trompetenklang
Bostedt: "Registrera" dig för ett konto på deras sida...Sen gör du din beställning. Du betalar i förskott, först när han fått pengarna skickas oljan...

Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Tack för det "Dawwe"..

Mvh Andreas
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bytte oljan idag, den hade den typiska gröna färgtonen som SLX ska ha.
:D

Vad bra att det inte såg ut att vara vatten eller utspädd mjölk! :)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det kan ju vara karamellfärg... =)
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
0w30 Longtec och Formula SLX 0w30 är inte samma olja, däremot säljs bägge på den tyska marknaden. Samma sak med TWS 10w60 och Formula RS 10w60.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag kollade lite i Micros oljesortiment och tittade på nya Castrol SLX R-tec för Volvo, såg att den hade ACEA A5/B5-klassning; vad är det Johan B ?

Jag har även försökt hitta ACEA:s hemsida men får bara upp massa ovidkommande träffar...

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Den här sajten var bra: Länk
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Lite erfarenhetsåterkoppling:

Testade på vinst och förlust att beställa 12l Castrol SLX från mapodo den 26/10 och betalade samma dag, paketet skickades från tyskland den 3/11 och kom fram idag 8/11.

Det var förpackat så här:
Länk

Flaskornas framsida ser ut så här:
Länk

Och på basidan hittar vi klassningarna:
Länk

Det verkar som att oljan är speciellt framtagen för dieslar (blir fint till 530:in) men om min tyska läsförståelse inte är helt off betyder denna text på baksidan av flaskan att den skall gå att använda även i bensinare:
-Schutz für Pkw-Otto- und Diselmotoren auch mit Common-Rail Technologie.

Hur som haver så är den klassad API SL/CF ACEA A3/B3/B4 dessutom BMW LL01 så den hamnar i bägge bilarna tillsammans med orginal oljefilter :-)

/Fredrik
Jag gjorde samma sak som du och beställde på vinst och förlust och fick en likadan förpackning. Jag undrar varför det står "turbo-diesel" på flaskorna när klassningen är densamma som för den svenska SLX-oljan: API SL/CF ACEA A3/B3/B4.

Jag citerar Johan B från tidigare inlägg i tråden:
"B3: Högprestanda och/eller förlängda oljebytesintervaller, personbilsdieselmotor.
B4: För direktinsprutade dieselmotorer i personbilar."
Sen antar jag antar att A3 betyder "för besinmotorer".

Kan det finnas någon annan skillnad mellan olja för diesel respektive bensinmotorer?

Jag tror själv inte det är några som helst problem med att använda denna olja med intervall på 1200-1500 mil men jag inväntar ett svar från Johan B för säkerhets skull. Johan, hur ligger det till?

Mvh Johan
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Enligt Länk är A3 mycket riktigt en bensinklassning:

Stable viscosity (stay in grade) category with stricter requirements. For high-power engines with long oil change intervals approved by the manufacturer.

Mina flaskor var exakt likadana som Dmi´s.

Mvh
Nu skall vi se om inte jag får svar av honom snart, men kan ju fråga er också: Hur betalade ni honom? När jag checkade ut i kassan fick jag bara info om att man skulle skicka pengarna till honom på den och den adressen, inget bank-konto eller så... hur gjorde ni andra?

/Marcus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.