AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
200.267

Köpa motorolja från www.mapodo.de?

Sida 2 av 25
RS10W60 oljan jag fick har exakt samma spec som den svenska,dvs API SL/CF

Mr_mad: Betala gör man i förskott, trex genom en banköverföring via internet

Banköverföringar känns alltid lite läskigt tycker jag, speciellt till utlandet på det här viset... Men, men... Nu har ni visat att företaget iaf levererar och inte bara snor pengarna och sticker, det är ju positivt! :-)

/M
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Nu har jag beställt och betalat, så nu får vi se om man har köpt grisen i säcken eller ej :)
Någon som känner till om man man lagra olja i utomhustemperatur (minusgrader) utan att det försämras? Har inte varmgarage att förvara 24 liter olja. :)

Han säljer även momsfritt till företag! Där sparar man ytterligare 16% om man har möjlighet att göra avdrag...
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
har kollat med castrol, dessa oljor har inte dom godkännande son BMW kräver, och är inte samma som SLX oljorna på svenska marknaden, så det är nog inte så bra affär trots allt..

det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!!
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
"API SL/CF • ACEA A3/B3/B4 • MB 229.3 • BMW Longlife-01 • VW 503 01 (9/99), 502 00 und 505 00 (1/97)"

Vilket godkännande är det som saknas? Det kan jiu lika gärna vara Castrol som vill stoppa parallellimporten.

/M

Min bil:
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
ferraripeter2:

Jag tror att de flesta som köpt/köper SLX från Mapodo inte tänker hälla den i en nyare BMW, de flesta har nog en bil tillverkad mellan 1990-2000.

Antagligen tänker de inte heller köra med förlängda intervall utan kanske upp till 1500 mil så då blir "risken" obefintlig.

Mvh
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
stämmer nog, då får man inte ställa priserna mot varandra heller, utan se oljornas skilda användnings oråden.

Ferraripeter2: Oljan jag köpte (RS10W60) är tillverkad i EU enligt etiketten o har samma spec (enl. etiketten) som den svenska. Menar du/Castrol Sverige att BMW-bilarna i sverige får en något bättre specad olja medans BMW-bilarna i Europas övriga länder (mer eller mindre) får klara sig på den sämre specade? Låter lite absurt...
Och även om den nu mot all förmodan skulle va en "sämre" olja så kan du byta oljan 3 gånger om du köper från tysken istället för en gång om du köper den i Sverige...Så säg att den svenska SLX:en byts var 3000:e mil, ja då kan du ju byta den "tyska" SLX:en var 1000:e mil o fortfarande gå plus-minus noll, men med den skillnaden att din motor förmodligen mår bättre av de täta oljebytena...Min åsikt iaf.

fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
TEGEL.. fick infon att det inte är samma oljor..mer vet jag inte,

fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
dawwe du får ringa Castrol o fråga..men dom har andra namn i Tyskland,,som inte finns i sverige..

fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
såhär står det på svenska RS 10W60 API SL/CF,ACEA A3(B3/B4

PÅ DEN TYSKA API SL/CF * ACEA A3/B3 , DVS B4 dvs B4 saknas, vet et vad det betyder

Ok..API SL/CF är en amerikansk "klassning" o den är densamma...
ACEA är den europeiska. A står för bensin driven bil medans B står för diesel driven. Ska kolla på dunken hemma vad det står exakt på den, kan ta bild oxå om så önskas:-)

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Johan B var är du?
Hjälp oss att reda ut den här soppan:)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
Dawwe, du behöver inte bild, jag köper "svensk" till bra priser ändå..

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu vet jag inte om det är samma olja eller inte i Castrolflaskorna, men det kan mycket väl vara så att bara etiketten skiljer sig...

I vilket fall betyder B3/B4 följande:

B3: Högprestanda och/eller förlängda oljebytesintervaller, personbilsdieselmotor.

B4: För direktinsprutade dieselmotorer i personbilar.

Olja är generellt dyr på svenska marknaden och det finns många bra oljor på tyska marknaden som säljs i mycket stora mängder (i förhållande till den totala personbilsoljemarknaden i Sverige) som vi aldrig hörs talas om här...

Köper man Tysk Castrololja, är det en bra olja och man kan vara trygg.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Mailade Castrol tidigare o fick följande svar:

"Hej David,

För det första så är SLX LL01 en produkt som har utgått i sverige, det finns förvisso oljor kvar ute hos våra ÅF men den håller på att bli ersatt av SLX LL04 eller EDGE 0w40 (LL04)

Så det optimala valet av olja för din bil är någon av dessa produkter.

Men om du vill ha LL01 så borde det vara samma formulering på SLXen i tyskland. Om du har otur så kan du få tag i en gammal formulering, dvs en äldre produkt. Men om det är från en Castorl ÅF i tyskland så borde det inte vara några problem.

Däremot så kommer vi här i Sverige ha svårt att behandla eventuella garanti problem med en sådan produkt. Eftersom vi har annorlunda ISO certifiering och våra säkerhetsdatablad hänvisar till certifieringsnummer som står på dom svenska ettiketterna.

Om du har några andra frågor så är du välkommen på både mail och telefon"

Eftersom oljan i mitt fall är "tillverkad" i augusti i år så borde den vara "bang up to date":-)

Tack JohanB och Dawwe för de sista två mycket förklarande inläggen!
Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
Lyfter "player's" inlägg och frågor om någon vet vart man kan köpa billiga bosch produkter som finns möjligheter att skeppa hem till sverige?
Känns hemskt att betala näst intill 1000kr för ett par vindrutetorkare exempelvis! Vore kul om någon visste!

Med hopp om svar!

Mvh // Martin

BMW/// The Ultimate Driving Machine
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kolla på ebay.de om det finns.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.